Reportage: Kinas 48 miljoner vinälskare är kräsna

Vinmarknaden i Kina består av en 48 miljoner vinälskande medelklass. I samband med att man de senaste decennierna faktiskt ändrat sin livsstil till att bli alltmer västerländsk, så har man också ändrat sina matvanor och dryckesvanor. Den kinesiska vinkonsumenten är ganska kräsen av sig och älskar importerade viner – men även inhemska. Viner köps i butiken eller på nätet. Internationella undersökningar visar att kinesen generellt ägnar mycket uppmärksamhet åt internationella kvalitetsviner, så det kommer nog inte som en chock för någon att Kina är en av de största importörerna av vin.

Kinesiskt vin

De tre mest kända lokala vinproducenterna är Dynasty, Great Wall och Changyu, alla stora producenter fast de ännu har svårt att konkurrera kvalitetsmässigt med franska, italienska eller spanska viner. Men kinesiska vinmakare är på god väg. Smarta drag är att man producerar över gränserna säljer sitt vin, ofta till underpris, på den europeiska marknaden. Ett exempel är att Yantai Changyu Pioneer Wine har exporterat sin ”Noble Dragon” (Cabernet och Cabernet Sauvignon) till Spanien och en flaska säljs för 10 Euro i stormarknaden och på restaurangen.

De internationella vinproducenterna tycker förstås att Kina är en intressant marknad och flyttar in, som exempelvis Moët Hennessy Domaine Chandon som öppnade en vingård på 6 300 kvm i Helanregionen och kontrasten är stor. Slotten växer upp i regionala och i många ganska fattiga områden.

Kinas Bordeaux

På de 7 största vinproducerande regionerna finns c:a 140 vingårdar och trots de många små vingårdarna så dominerar ett litet antal stora producenter som exempelvis Changyu Pioneer Wine, Kina Great Wall Wine Co. Ltd. och Dynasty Wine Ltd.

Helanregionen brukar kallas för Kinas Bordeaux och här växer boutique-vingårdarna upp som svampar ur jorden. Men jämförelser med Bordeauxviner handlar idag mer om stolthet än om kvalitet, även om några kinesiska viner redan fått internationella utmärkelser. De flesta har fått blandade recensioner. Ser man till hur naturen och klimatet ser ut här, så förvånas man över hur mycket området i Helan liknar Napa Valley i Kalifornien.

När många experter varnar om klimatförändringen och vi har sett hur den under årets säsong har drabbat många vinproducenter i Kaliforninen, Frankrike och även i Sydafrika, så känner kineserna att de kan få in en fot på den internationella vinmarknaden.

Problemet är förstås den dramatiska tillströmningen av kinesiska vinproducenter, inte enbart när det gäller kvaliteten, sjunkande priser och större konkurrens, stigande markpriser… men i ett stort land där man notoriskt haft svårt att få vattnet att räcka till, så går det ändå minst 6 liter vatten för att göra 1 liter vin.

Desperat tillväxt i vinindustrin

Allt detta verkar nästan en desperat utveckling när man vet att den kinesiska vintraditionen har en lång historia och började någon gång sådär 7000 före Kristus. Den allra föra alkoholhaltiga drycken i världen lanserades nämligen 7000-6600 före Kristus just i Kina i Gula Flodens Dal. Ytterligare forskning av amerikanska arkeologer visar att kineserna var de första som producerade ‘druvvin’ liksom risvin och faktiskt en typ av öl – i begränsad utsträckning. Inte förrän under Tang-dynastin (618-907) blev konsumtionen av druvviner vanligare. Kinas ”första moderna vingård” grundades 1892 i Shandong-provinsen i närheten av Chefoo (nu kallad Yantai) av den utländska kinesiska entreprenören Zhang Bish och 1980, i början av den ekonomiska reformen importerades det första utländska vinet till Kina. Resten är historia.

Trendspotting i Kina

  • Redan finns mängder av vinmässor runt om i Kina.
  • Kina ligger på plats 9 bland de största vinproducenterna i världen.
  • Kina är den 5:e största vinkonsumenten i världen.
  • Kineserna dricker fortfarande helst rött vin.
  • Det är de kinesiska kvinnorna som dricker vitt näst efter öl.
  • Sotheby vinauktion i Hong Kong är en av världens största auktioner för fina viner (efter New York City och London).

När du åker till Kina

Är du vinälskare förutsätter vi att du kommer att åka till Kina – förr eller senare, om du inte redan varit där. Men det är lugnt, vin finns överallt. De flesta större restauranger säljer vin på flaska till varierande priser och ibland kan du till och med beställa enbart ett glas vin. Vin kan du handla i mindre närbutiker nästan vart som helst i Kina om du inte vill besöka en specialbutik för vin, förstås, där du kan köpa både importerade och inhemska viner.

På restaurangen kan du räkna med att få kylt vin, oavsett om du beställer rött eller vitt. Efter att vinet har hällts upp i glasen är det vanligt att man utbringar en gruppskål, mycket likt det som vi gör i Sverige och då utropar man ett glatt ”Gombui” (skål) vilket också betyder botten upp.

 

Caveau des Jacobins Chardonnay

Ett elegant och uttrycksfullt vin med hög mineralsälta, producerat av ett av Frankrikes äldsta vinproducentkooperativ.

Artikelnummer: 2292

Typ:

Producent:Caveau des Jacobins/Chateau Béthanie

Land:

Alkohol:12 %

Pris:119 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons [banners_zone id=5]

Leave a Reply

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
senaste artiklarna
Posted in Okategoriserade