Vinfokus Indien – hög tillväxtpotential

Indien har länge haft en tradition där alkoholhaltiga drycker har varit förbjudna. Denna lagstiftning har nu ändrats.

Indiens första vingård, Sula Vineyards, är Indiens största vinproducent idag, som redan startade sin verksamhet för 15 år sedan. På den tiden kämpade man hårt för att driva igenom en vinförsäljning. Indiska kvinnor har heller aldrig varit några storkonsumenter. Bara cirka tre procent av kvinnorna i hela Indien dricker mer än en drink per år. Skillnader kan märkas i storstäderna, där till exempel 40% av medlemmarna i Delhi Wine Club är kvinnor.

Sula ligger i Nashik i nordvästra delstaten Maharashtra och några hundratusen personer besöker vingården varje år för att provsmaka vin, lära sig mer om druvor och utforska vingårdarna. Sula säljer mer än sju miljoner flaskor per år.

I Indien skördas alla druvor fortfarande för hand och på våren mellan februari till april. Vingårdar är ännu ganska små och manuellt är det billigare att jobba än att investera dyra mekaniska maskiner. Men det handlar inte bara om att sälja vin. Det handlar också om hitta de lokala kunderna och att förändra en föråldrad inställning till starka drycker. De senaste fem åren har dock allt förändrats. Det är framförallt unga professionella karriärister som hittar hit, men numera även familjer. Indiens vinmarknad växer med cirka 13 procent per år och över de senaste 10 åren har 90 vingårdar öppnat, mestadels belägna i Karnataka och Maharashtra provinserna, där klimatet är extra gynnsamt för vinodling.

De lokala odlarna har även fått skjuts av internationella producenter. Indien verkar vara den senaste trendiga marknaden och är intressant för bland annat franska champagneproducenter. Till exempel har Moet-Hennessy lanserat en ny serie av mousserande viner, ett vitt och ett rosé, som odlas och produceras i Indien. Chandon Nashik som lyxserien kallas, är ett försök att skapa en konsumtionskultur, framförallt bland unga, väletablerade indier. Det vita Chandon Brut är en mix av druvorna Chenin Blanc, Chardonnay och Pinot Noir. Rosévinet är gjort av Shiraz.

Det är inte enbart på vingårdarna som vinet säljs. Vin går numera hem även i restauranger, affärer och förnäma hotell. Det är alltid spännande med nya marknader som har en stor tillväxtpotential och kanske kan amerikanska och europeiska vinodlare hitta ett mer gynnsamt klimat för sina odlingar i framtiden.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
No items found

Få exklusiva artiklar och nyheter – snabbt och kostnadsfritt

Jag godkänner villkoren

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

senaste artiklarna
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •