Hem » Vin Fakta » Reportage: Kinas 48 miljoner vinälskare är kräsna

Reportage: Kinas 48 miljoner vinälskare är kräsna

Vinmarknaden i Kina består av en 48 miljoner vinälskande medelklass. I samband med att man de senaste decennierna faktiskt ändrat sin livsstil till att bli alltmer västerländsk, så har man också ändrat sina matvanor och dryckesvanor. Den kinesiska vinkonsumenten är ganska kräsen av sig och älskar importerade viner – men även inhemska. Viner köps i butiken eller på nätet. Internationella undersökningar visar att kinesen generellt ägnar mycket uppmärksamhet åt internationella kvalitetsviner, så det kommer nog inte som en chock för någon att Kina är en av de största importörerna av vin.

Kinesiskt vin

De tre mest kända lokala vinproducenterna är Dynasty, Great Wall och Changyu, alla stora producenter fast de ännu har svårt att konkurrera kvalitetsmässigt med franska, italienska eller spanska viner. Men kinesiska vinmakare är på god väg. Smarta drag är att man producerar över gränserna säljer sitt vin, ofta till underpris, på den europeiska marknaden. Ett exempel är att Yantai Changyu Pioneer Wine har exporterat sin “Noble Dragon” (Cabernet och Cabernet Sauvignon) till Spanien och en flaska säljs för 10 Euro i stormarknaden och på restaurangen.

De internationella vinproducenterna tycker förstås att Kina är en intressant marknad och flyttar in, som exempelvis Moët Hennessy Domaine Chandon som öppnade en vingård på 6 300 kvm i Helanregionen och kontrasten är stor. Slotten växer upp i regionala och i många ganska fattiga områden.

Kinas Bordeaux

På de 7 största vinproducerande regionerna finns c:a 140 vingårdar och trots de många små vingårdarna så dominerar ett litet antal stora producenter som exempelvis Changyu Pioneer Wine, Kina Great Wall Wine Co. Ltd. och Dynasty Wine Ltd.

Helanregionen brukar kallas för Kinas Bordeaux och här växer boutique-vingårdarna upp som svampar ur jorden. Men jämförelser med Bordeauxviner handlar idag mer om stolthet än om kvalitet, även om några kinesiska viner redan fått internationella utmärkelser. De flesta har fått blandade recensioner. Ser man till hur naturen och klimatet ser ut här, så förvånas man över hur mycket området i Helan liknar Napa Valley i Kalifornien.

När många experter varnar om klimatförändringen och vi har sett hur den under årets säsong har drabbat många vinproducenter i Kaliforninen, Frankrike och även i Sydafrika, så känner kineserna att de kan få in en fot på den internationella vinmarknaden.

Problemet är förstås den dramatiska tillströmningen av kinesiska vinproducenter, inte enbart när det gäller kvaliteten, sjunkande priser och större konkurrens, stigande markpriser… men i ett stort land där man notoriskt haft svårt att få vattnet att räcka till, så går det ändå minst 6 liter vatten för att göra 1 liter vin.

Desperat tillväxt i vinindustrin

Allt detta verkar nästan en desperat utveckling när man vet att den kinesiska vintraditionen har en lång historia och började någon gång sådär 7000 före Kristus. Den allra föra alkoholhaltiga drycken i världen lanserades nämligen 7000-6600 före Kristus just i Kina i Gula Flodens Dal. Ytterligare forskning av amerikanska arkeologer visar att kineserna var de första som producerade ‘druvvin’ liksom risvin och faktiskt en typ av öl – i begränsad utsträckning. Inte förrän under Tang-dynastin (618-907) blev konsumtionen av druvviner vanligare. Kinas “första moderna vingård” grundades 1892 i Shandong-provinsen i närheten av Chefoo (nu kallad Yantai) av den utländska kinesiska entreprenören Zhang Bish och 1980, i början av den ekonomiska reformen importerades det första utländska vinet till Kina. Resten är historia.

Trendspotting i Kina

  • Redan finns mängder av vinmässor runt om i Kina.
  • Kina ligger på plats 9 bland de största vinproducenterna i världen.
  • Kina är den 5:e största vinkonsumenten i världen.
  • Kineserna dricker fortfarande helst rött vin.
  • Det är de kinesiska kvinnorna som dricker vitt näst efter öl.
  • Sotheby vinauktion i Hong Kong är en av världens största auktioner för fina viner (efter New York City och London).

När du åker till Kina

Är du vinälskare förutsätter vi att du kommer att åka till Kina – förr eller senare, om du inte redan varit där. Men det är lugnt, vin finns överallt. De flesta större restauranger säljer vin på flaska till varierande priser och ibland kan du till och med beställa enbart ett glas vin. Vin kan du handla i mindre närbutiker nästan vart som helst i Kina om du inte vill besöka en specialbutik för vin, förstås, där du kan köpa både importerade och inhemska viner.

På restaurangen kan du räkna med att få kylt vin, oavsett om du beställer rött eller vitt. Efter att vinet har hällts upp i glasen är det vanligt att man utbringar en gruppskål, mycket likt det som vi gör i Sverige och då utropar man ett glatt ”Gombui” (skål) vilket också betyder botten upp.

Frågor och svar:

Vad består vinmarknaden i Kina av?

Vinmarknaden i Kina består av en 48 miljoner vinälskande medelklass.

Vad är den kinesiska vinkonsumenten kräsen av?

Den kinesiska vinkonsumenten är ganska kräsen av sig och älskar importerade viner – men även inhemska.

Vilka är de tre mest kända lokala vinproducenterna i Kina?

De tre mest kända lokala vinproducenterna i Kina är Dynasty, Great Wall och Changyu.

Vilken region brukar kallas för Kinas Bordeaux?

Helanregionen brukar kallas för Kinas Bordeaux.

Vad är det vanligt att man utropar när man utbringar en gruppskål i Kina?

Efter att vinet har hällts upp i glasen är det vanligt att man utbringar en gruppskål och utropar ett glatt ”Gombui” (skål) vilket också betyder botten upp.

Vinguider relaterade till denna artikel

Vinjournalen.se Tips

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.