Trendrapport: Vindecenniet – hur blev det?

Trendrapport - 2 vinglas

Ny trendrapport, nytt år! Dessutom går vi in i ett helt decennium! Tycker ni som vi? Att det just under de senaste 10 åren, från 2010 till 2020, har hänt så ofantligt mycket och att det framförallt har gått kolossalt fort med alla förändringar?

Vinjournalen har skrivit om en trendrapport om vin- och dryckestrender varje år sedan 2015. Men det är alltid lika spännande att sia och sedan se vad som egentligen händer. Och spår i framtiden gör vi gärna med hjälp av tunga vinexperter som internationella vinkritiker bland annat Tim Atkin, Jancis Robinson, James Suckling, Eric Asimov och Steven Spurrier, bara för att nämna några av många kunniga och intressanta vinpersonligheter.

Vad som händer på stora branschmässor som ProWein är också en ganska säker fingervisning inför framtiden och läser från sida till sida gör vi förstås den trendrapport som internationella vintidningar som Decanter Magazine, Wine Spectator, Noble Rot Magazine, Wine Enthusiast och flera andra, ger oss.

Det som är mest spännande är att vad som händer med trender inom vin och alkoholhaltiga drycker hänger ihop med så mycket annat som händer i världen omkring oss, inte minst klimatet och miljön, men även hälsotrender och konsumenttrender som vad vi äter, hur vi klär oss, hur vi bor, vart vi reser, våra värderingar …. jo, värderingar spelar roll. Den som inte vill gynna köttindustrin och väljer att äta veganskt, kommer förmodligen också att föredra ett biodynamiskt naturvin. Enligt en trendrapport. Och ska man ändå åka utomlands på semester och inte ”smygflyga”, så kanske man tar tåget till kontinenten och åker man ändå tåg i flera dagar, ja, då kanske man kan kombinera nytta och nöje och besöka några vingårdar istället för att ”bara” ligga på playan? Allt hänger ihop och det är helt ofrånkomligt.     

Vi kommer att titta på framtidens dryckesindustri. Vad händer 2020, men även under nästa decennium som ligger framför oss?

Men först tittar vi tillbaka lite och frågar oss – blev det som vi skrev tidigare? Och vad hände egentligen?  

Som första trendartikel kommer vi att se mer övergripande och titta på de 5 största trenderna och där alla experter var hjärtligt överens om att ”det faktiskt skulle bli så”.

Kommer ni ihåg att man sa…

Mer alkoholfritt!  

Det blev verkligen snabbväxande och trendig nisch på marknaden, inte enbart i Sverige men även globalt. Kommit har den nya hälsotrenden där inte längre förryckta gympass für alle gäller utan vi ser mer på HUR man rör sig och VAD man stoppar i sig. Vi pratar inte längre kalorier utan om kolhydrater, fett och food for life och Keto- dieter. Alkoholfria cocktails, mocktails, kombucha och maskrosdrinkar intar en given plats på drinklistan och har blivit mainstream på alla trendiga barer. Så alkoholfria drycker har verkligen ökat i popularitet. Bara de senaste 10 åren har den totala försäljningen av alkoholfritt på Systembolaget fyrdubblats!

Internationellt lobbar the Mindful Drinking Movement hårt för att bryta stigmatiseringen kring alkoholfritt i sociala situationer. Vi får se om i framtiden om de lyckas med det!

Mer ekologiskt!

Mer naturligt och biodynamiskt, vi pratar om sulfiter, tillsatser, handplockade skördar, ekologiskt odlade druvor och noll besprutning. Sockernivån i vinet har blivit den intressante parametern på Systemets hemsida. Man kan säga att det ekologiska segmentet växer stadigt… MEN det växer långsamt och inte lika fort som man trodde. Fram till 2023 kommer den ekologiska vinmarknaden endast att växa med 3,5% av den globala vinförbrukningen enligt de senaste siffrorna från mässan Millésime Bio och analysföretaget The IWSR-gruppen. Även om den vid det laget estimeras att överstiga 1 miljard flaskor enligt samma källor i en annan trendrapport! Och även att konsumtion av ekologiska viner har mer än fördubblats sedan 2013. Och hur resonerar man kring att alltfler vinproducenter vill eko-certifiera sig? Vi får hålla andan ett tag till och läsa framtida trendrapport inför kommande år.

trendrapport-i-vin-i-soffan

Mer vinkunskap!

Internationella The Wine & Spirit Education Trust visar rekordhöga siffror när det gäller intresset för att arbeta med drycker och vin och lära sig mer om framför allt vin vill man göra. Artiklar, podcasts och videor fyller sin funktion runt om i världen. Onlinekurser, vinprovningar, vingårdsbesök är en växande trend som förstärks av sociala medier, enligt en global trendrapport och de välrenommerade utbildningarna till sommelier är alltid fullbokade. Bra, tycker Vinjournalen, eftersom vi tillsammans med Winely.eu startat igång en utbildningsserie som du kan läsa mer om >> här. Och ni behöver man inte ens ta sig längre än till soffan i vardagsrummet!

Den här trenden går nästan hand i hand med …  

Fler vinturister!

Att provsmaka vin på plats i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Sydafrika … har blivit en lyxig semesterupplevelse. Inte så konstigt, det är berikande! Man reser samtidigt till sol och värme, lär sig om landets kultur och går kanske en kurs för att lära sig mer om och kunna laga den lokala maten. Dammiga vinkällare är passé. De är numera rensade av mögellukt och spindelväv och anpassade till vinturisten som kan bo på Château samtidigt smaka en Bordeaux.

trendrapport - vinturister

Mer klimatsnack!

Det globala klimatet förändrar vinkartan till den grad att hela vår vingeografi förändras. Nya världens viner blir snart gamla världens 2.0 för vi trodde väl aldrig att vi skulle få höra om att det odlas druvor med entusiasm i Myanmar eller att vi skulle få dricka en flaska Chardonnay från Polen? Nya vinländer i öst som Bulgarien, Moldavien, Rumänien, Georgien, Dalmatien har gjort vin i flera tusen år, men vi har inte druckit deras viner förrän nu. Kina och Japan är på frammarsch. Vem trodde att Japans nordligaste och kallaste plats, ön Hokkaido kunde bli en toppregion för druvan Pinot Noir? Och att Grand Valley i Calorado har blivit ett epicenter för vinproduktion? Har det inte alltid varit för varmt där? Eller att klimatet tvingar stora vinproducenter som Torres att återuppväcka riktigt gamla och tåliga druvor – i Sydamerika! Så räkna med att klimatet kommer att fortsätta påverka oss vinentusiaster i olika riktningar, både på gott och ont.

Läs mer om några av de trender vi tar upp:

Tobacco Road Sparkling Chardonnay

Ett torrt mousserande vin från Victoria, Australien.

Artikelnummer: 7942

Typ: Mousserande Vin, Vin

Land: Australien, Victoria

Alkohol: 12 %

Pris: 79 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna