Unga skaffar alkohol via sociala media
28 % av ungdomar har kommit i kontakt med alkohollangare på sociala medier, visar Systembolagets rapport ”Ungas alkoholanskaffning via sociala medier” som gjorts tillsammans med Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) och marknadsundersökningsföretaget Ipsos.
Rapporten bygger på svar från över 5000 ungdomar i åldrarna 16-21 år och den visar bl.a. att:
- 28% av ungdomarna blivit erbjudna att köpa alkohol via sociala medier
- 12% av ungdomarna själva eller tillsammans med andra handlat alkohol via langningskonton, nästan uteslutande via Instagram och Snapchat samt att
- nästan varannan 16-17-åring (47%) uppger att det är enkelt att få tag på alkohol
Det stora antalet svar har gjort det möjligt att bryta ner resultaten utifrån kön, ålder och län. Rapporten visar att 14% av flickorna och 10% av pojkarna använt sociala medier för att få tag på alkohol. När det kommer till de geografiska skillnaderna så är problemet med langning via sociala medier mer utbrett i storstäder. I Stockholm uppgav mer än var fjärde (27%) att de anskaffat alkohol via sociala medier, den största andelen i undersökningen.
Rapporten i sin helhet kan läsas här ”Ungas alkoholanskaffning via sociala medier”