Priset förvirrar den subjektiva upplevelsen av vin

Hem » Nyheter » Priset förvirrar den subjektiva upplevelsen av vin

Att vin är en subjektiv upplevelse råder det nog ingen tvekan om.

Människor säger faktiskt att ett vin är godare när de får veta att vinet kostar mer, än vad det egentligen gör. Ett billigare vin smakar alltså bättre om man tror att man ska betala ett högre pris.  Allt enligt en ny studie ’Prisinformation påverkar den subjektiva upplevelsen av vi’ som nyligen publicerades i tidskriften Food Quality and Preference.

Vid ett evenemang som hölls vid universitetet i Basel i Schweiz ändrade ändrade psykologerna priserna på de viner som skulle provas till ett högre pris.

140 blinda provsmakare fick prova olika italienska röda viner av årgång 2013. Vinerna var märkta med lågt, mellan eller högre pris och priserna låg mellan ca 100 till 700 svenska kronor per flaska. Några av vinerna hade ingen prislapp alls medan andra hade kvar sitt verkliga pris.

När blindprovarna trodde att de smakade på ett vin som vara fyra gånger dyrare än det i verkligheten var, recenserade man det vinet som ”godare och trevligare” än det dyrare vinet.

Samtidigt visar två andra internationella studier i UCLA i USA och i Bordeaux, Frankrike att om man tror att man dricker ett ekologiska och biodynamiska viner så ”smakar det bättre”.

Lustigt med uppfattningnar…. de stämmer inte alltid.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.