Förpackningen spelar roll – för konsumenten

Hem » Nyheter » Förpackningen spelar roll – för konsumenten

Köp grönt, säger konsumenterna som är villiga att betala mer för en klimatsmart förpackning när det gäller drycker och mat, enligt en undersökning som Boston Consulting Group har gjort tillsammans med förpackningsjätten Exal Corporation. Undersökningen är gjord i USA, men åsikterna tror vi kan enkelt överföras till konsumenter i Europa och även i Sverige.

Enligt rapporten är mer än hälften (55 %) villiga att betala minst 5 % mer för drycker med en miljövänlig förpackning och nästan en ¼  av konsumenterna är till och med villiga att betala upp till 20 % mer.

”Betalningsviljan” har varken med inkomst eller ålder att göra och för konsumenterna handlar det lika mycket om vad som inte ska köpas som vad man ska köpa: nästan 60 %  av konsumenterna säger att de är mindre benägna att köpa produkter i miljöfarliga förpackningar och hela 37 % vill inte köpa produkterna alls.

Bland annat visar rapporten också att

  • nästan hälften (44 %) säger att förpackningens hållbarhet är avgörande för produktvalet
  • millenniegenerationen (26 till 35 år) är de mest benägna till att söka information om återvinning och hållbarhet (48 %)
  • konsumenterna associerar plast med “havsförorening” (3 ½ gånger mer)

Undersökningen genomfördes med svar från mer än 5000 konsumenter.

Här kan du ladda ner hela rapporten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.