Måttlighetstrenden lockar många konsumenter. Vi dricker allt mindre. Men vem förlorar och vem vinner i slutänden?
Vilka är konsekvenserna för dryckesalkoholindustrin när konsumenten väljer lågalkoholprodukter? Och vilka vinner på trenden att fler av oss väljer alkoholfritt?
Det internationella analysföretaget IWSR har i flera decennier varit den ledande informationskällan på den globala marknaden för alkoholdrycker. Man släppte nyligen en intressant artikel och analys om vad resultatet blir när allt fler konsumenter väljer bort staka drycker till förmån för lägre alkohol eller helt alkoholfria drycker.
Det är självklart att ”lågkohol-marknaden” ökar intäkterna med tillväxten för nya varumärke. Men det du kanske inte visste är att det även det även finns en ökning av andelen alkoholfria konsumenter som planerar att öka sin alkoholkonsumtion.

Måttlighetstrenden – vad säger siffrorna?
Enligt IWSR-undersökningar som genomfördes i slutet av 2023 på de 10 bästa marknaderna utan/låg – Australien, Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Japan, Sydafrika, Spanien, Storbritannien och USA – sa 44 % av konsumenterna utan/låg att de hade bytt till en alkoholfri dryck från en annan alkoholfri dryck, såsom läsk, vatten, te eller kaffe. Detta kan jämföras med 29 % som ersatte en alkoholprodukt med full styrka – även om detta var betydligt högre än 2022.
Allt fler alkoholproducenter investerar start i alkoholfria versioner av sina ledande alkoholstarka varumärken för att utveckla produkter med lägre eller ingen alkohol. IWSR:s Innovation Tracker visar att antalet alkoholfria innovativa drycker som internationellt lanseras har mer än tredubblats sedan 2019.
Konsumenternas attityder skiljer sig dock något inom lågalkohol: här sa 40 % av de tillfrågade att de hade ersatt ett fullstyrka alternativ med en lågalkoholprodukt, där 33 % bytte från en annan alkoholfri dryck, enligt IWSR.
Det finns också bevis från vår senaste konsumentundersökning att på många marknader rekryterar alkoholfria produkter konsumenter som inte dricker vid ett visst tillfälle eller byter mellan båda. Det vill säga att man växlar mellan alkohol och alkoholfritt vid olika tillfällen eller blandar alkohol och alkoholfritt vid samma tillfälle.

Måttlighetstrenden – är CBD ett hot?
Samtidigt börjar det framväxande segmentet av funktionella drycker som till exempel innehåller CBD (Cannabidiol = cannabinoider som identifierats i cannabis) och som påstår sig erbjuda hälsofördelar och detta i synnerhet i länder som Australien och USA visar tillväxt i de yngre generationerna med upp till 29 %.
Tillväxten av den övergripande kategorin ingen eller lägre alkohol ger producenter och varumärken definitivt en möjlighet att få ut till en mycket bredare grupp av konsumenter.
Frågorna är många:
Är låg-alkoholmarknaden var en trend eller här för att stanna?
Är produkter inom lägre eller ingen alkohol en lösning på en lucka på marknaden?
Är dessa produkter ett hot mot exempelvis ”våra finviner”?
Eller mot de etablerade dryckesproducenterna?
Kommer vin-, öl- och spritvarumärken att försvinna?
Kommer det generella utbudet av alkoholdrycker att minska?
Vad tror du?
Mer om låg alkohol viner: