Japanska dryckesgiganter ändrar policy om djurförsök

Hem » Nyheter » Japanska dryckesgiganter ändrar policy om djurförsök

Tre japanska dryckesföretag, Suntory, Sapporo oh Asahi har förbjudit alla djurförsök på drycker – jo, det har faktiskt gjorts, men krävs inte enligt lag.

Det var när världsorganisationen PETA (People for Ethical Treatment of Animals) uppmärksammade och avslöjade att de tre stora japanska dryckesföretagen experimenterade med att först svälta möss och hamstrar sedan förgifta dem med alkohol i vad som kan kallas för ”vetenskapligt grymma och tvivelaktiga” experiment. PETA har bland annat dokumenterat att forskare matar möss med alkohol tills de dog, som längst vid 2 år och 5 månader ålder.

Suntory var det första företaget som svarade direkt på PETAs kampanj genom att förbjuda djurförsöken. Suntory marknadsför bland annat Jim Beam och Maker’s Mark i Japan och företaget svarade kort och koncist att ” man inte kommer att finansiera, leda eller beställa nya projekt som använder djurförsök”. Några dagar därefter svarade även ölgiganten Sapporo likadant och till slut, efter mycket om och men och påstötningar, har nu även Asahi svarat att man ändrat sin policy gällande djurförsök.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.