Diageo lanserar ny etikett på sina spritflaskor i Sverige

Diageo som är ledande tillverkare av bland annat varumärken som varumärken Johnnie Walker, J&B, Smirnoff, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray Gordon’s och Guinness är nu först ut bland globala dryckesföretag på den svenska marknaden att införa en mer konsumentvänlig innehållsdeklaration. Initiativet syftar till att ge konsumenter bättre information och därmed godare förutsättningar till att göra egna, medvetna val vid köp av alkoholprodukter.

Den nya etikettstandarden har utvecklats i samråd med forskare som prövat olika utformningar av etiketter gentemot konsumenter i olika världsdelar, allt för att säkerställa att den nya standarden återspeglar konsumenternas behov av både lättbegriplig och relevant information om innehållet i alkoholdrycker.

Med den nya standarden kommer bland annat mängden kalorier, kolhydrater, fett och salt anges. Satsningen är global och ingår i det långsiktiga arbetet med att förse konsumenter med bättre information om näringsinnehållet i alkoholdrycker.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vinjournalen Nyhetsbrev

Jag godkänner villkoren

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

senaste artiklarna
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •