21-karats guldetikett firar Bordeauxframgångar
Man räknar med att fransmännen köpte hela 6 flaskor Bordeaux per sekund. Behov styr efterfrågan och förstås, priset.
Idag måste man ha en bra mycket fetare plånbok för att köpa ett kvalitetsrenommerat Bordeauxvin, exempelvis ett Saint-Émilion-klassification av bra årgång. Under ett år har priset stigit med nästan som två tredjedelar. Smarta och säljande förpackningar är ett sätt att trissa upp priset på vissa högkvalitativa Bordeauxviner. Slottet Saint-Émilion firar framgången med en 21-karats svart guld etikett men förklarar att ”det är det som är i flaskan som räknas”. Etiketter är ett utmärkande och betydelsefulla för en planerad merförsäljning med något höjda priser. Om inte annat kan de bli samlarobjekt. Några exempel på producenter som arbetar planerat med etikettering är Château Mouton Rothschild, som anlitar en konstnär att designa en ny etikett för varje årgång och Pavie, som planerar nya jubileumsflaskor med silveretiketter för 2012 års vintage.