V-Label – Etikett för veganska och vegetariska produkter

V-Label är en märkning som används för att framhäva produkter och tjänster som är helt veganska och vegetariska. Märkningen skapades 1996 i Schweiz och har sedan dess applicerats på mer än 40 000 produkter från 3500 licensinnehavare. I Europa finns det ingen allmän överenskommelse hur en matprodukt blir officiellt klassad som vegansk eller vegetarisk. Detta har skapat flera missförstånd mellan producent och konsument, vilket lett till en frustration bland båda parterna.


Samtidigt som trenden för veganska samt vegetariska produkter ökar blir konsumenters transparenskrav än hårdare. Idag är konsumenters kraft att påverka starkare än någonsin tidigare, man är idag mer intresserad av vad en produkt innehåller och hur den tillverkas och trenden ser ut att öka stadigt även under de kommande åren.

V-Label skapades då det inte fanns något standardkriterium på EU-nivå för vad som är en vegansk eller vegetarisk matprodukt. Märkningen har ett tillförlitligt och transparent system som standardiserar innebörden vegansk eller vegetarisk matprodukt.

V-Label och Vin

Under de senaste åren har veganmärkningar börjat dyka upp även på vinflaskor. Många har kanske inte tidigare vetat om att även vin kan vara icke-veganskt, men faktum är att animaliska produkter såsom äggvita, gelatin, kasein, och husbloss, ibland används för att filtrera druvsaften. Detta innebär inte att alla viner som inte är veganmärkta innehåller animaliska produkter, men vill man vara på den säkra sidan garanterar en V-Label-märkning att ett vin faktiskt harbehandlats enligt helt veganska metoder i alla steg.

En V-Label-märkt Vingård

Bodegas Aruspide i Valdepeñas, beläget i södra Spanien, är en ekologisk vingård vars viner blivit tilldelade V-Label-märkningen. Den grundades av ett gäng vinexperter år 1999, som från början såg vikten av att vårda och respektera jorden de bearbetar, inte bara för att det påverkar deras skörd, utan även för att det påverkar naturen runt omkring. Idag producerar Bodegas Aruspide utsökta samt högkvalitativa viner av klass Vino De La Tierra De Castilla. Förutom att smaka på några av vingårdens fantastiska viner får besökare även en rundtur på vingården och vinkällaren, där personalen gärna berättar om de ekologiska samt veganska metoderna som används under produktionsprocessen.


Intervju med Ivo Araújo, ansvarig för licenseringar och utvärderingar, V-Label Portugal

Associação Vegetariana Portuguesa

  • Varför borde vingårdar följa de principer som V-Label/EVU-certifieringen står för?

För att möta den växande efterfrågan hos det ökande veganska- samt vegetariska samhället, och för att anpassa sig till den enorma hållbarhetstrend som visat sig vara en prioritet bland dagens konsumenter.

  • Vad borde människor veta om vegansk vintillverkning?

En vegansk vintillverkningsprocess skiljer sig inte mycket från en konventionell, icke-vegansk, vintillverkningsprocess; men det finns några avgörande olikheter bland de två metoderna. Huvudsakligen är det att animaliska tillsatser används vid en icke-vegansk tillverkning, vilket naturligtvis inte används vid en vegansk tillverkning.

Även fast det till en början kan verka vara omskakande från en vinproducents perspektiv, eftersom traditionella metoder ofta inkluderat en del animaliska produkter, så finns det idag en mängd veganska alternativ (vilka ibland till och med är bättre än de animaliska alternativen), och vilka tillförses av distributörer som passar in i V-Labels kriterium.

Antalet konsumenter som söker sig till veganska produkter ökar, och som det vanligtvis sägs så ökar efterfrågan tillförseln. Med de kraven som dagens växande medvetna, och alltmer veganska, konsumenter skapar, så har vinproducenter inte något annat val än att anpassa sig; vilket i sin tur leder till mer transparenta, hållbara, och framför allt veganska material och metoder.

Med sin expertis och tillsyn, så är det här V-Label kommer in i spelet. Det räcker inte för en producent att konstatera att en produkt ”är veganvänlig”, eller ”inte innehåller animaliska produkter” – eftersom vem som helst kan konstatera vad som helst. Följaktligen måste vinproducenter (och således även producenterna av råmaterialen) bevisa sina veganska aktioner med V-Label-kriterierna.

Under certifieringsprocessen hålls vinproducenterna ansvariga för alla enologiprodukter som används, samt hur de används.

Enologiprodukter behöver inte brytas ned i beskrivningen om hur de processas, för att det ska skildras på vinflaskors etiketter; därav, genom att endast granska etiketten, så finns det faktiskt ingen möjlighet för en slutkonsument att veta vad som använts under vinproduktionsprocessen; vilket i sin tur innebär att det till synes är omöjligt att veta om en produkt faktiskt är vegansk eller inte.

Oftast, är produkter icke-transparenta. Alltså är V-Labels sanna styrka att märkningen motarbetar detta genom att märkningen identifierar pålitliga, transparenta, och tydligt veganska, produkter.

Med detta sagt, så måste vinproducenter se över sina konkurrenter, som med ökad takt väljer att certifieras av V-Label, eftersom det ökar deras transparent samt att de binder dem till ett seriöst ställningstagande emot hur deras aktiviteter kan komma att påverka andra djurs liv.

Med trycket som skapas av både slutkonsumenter och certifieringsenheter såsom V-Label, så måste vinproducenter anpassa sig efter den ökande efterfrågan gällande veganska alternativ – detta gäller alla de producenter som inte vill förlora sina klienter.

Tack vare detta så har vinproducenter idag stora valmöjligheter kring veganska alternativ, såsom råmaterial, tillsatser, och behandlingar – som enligt tradition baseras på animaliska produkter.

Med denna positiva industrivändning så kan vi nu uppskatta certifierade produkter som kommer från de tekniska konstnärerna såsom vinmakare är – utan att behöva förlita oss på djuren.

  • Nämn tre saker som gör V-Label speciell
  • Det är den mest välkända märkningen för veganska och vegetariska produkter. (Gütesiegel Monitor 2020)
  • Märkningen tillhör det märke som är bland de top 10 mest trendigaste märkena tillsammans med märken såsom TikTok och Tesla. (Havas Switzerland 2021)
  • V-Label har 30 licenseringspartners vilka talar över 20 språk världen över.
  • Det är en organisation som fungerar som, samt har funktionen likt, ett socialt företag: alla som är involverade i V-Label delar visionen som en grönare samt snällare värld. Den största delen av vinsten av V-Labels distributörer stannar kvar bland lokala non-profitpartners, och i stället används vinsten till att finansiera lokala projekt.

Domaine des Pasquiers

Detta ekologiska, fylliga vin har en markant doft av röda bär och örter. Dofterna bär även över till smaken av vinet som har en kryddig, ren fruktdriven karaktär, med inslag av skogshallon, plommon, svartpeppar och lagerblad samt en lång eftersmak.

Artikelnummer: 2298

Typ: Rött Vin, Vin

Land: Frankrike, Rhone

Alkohol:14 %

Pris:135 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna