Judgement of Paris – en legendarisk blindprovning

Blindprovning - bild på domarna

Det var en gång en blindprovning ….

För 3 år sedan skrev vi kort om den mycket beryktade vinprovningen Judgement of Paris i en profilartikel om vinkritikern och entreprenören Steven Spurrier. The Judgment of Paris var onekligen en av de legendariska höjdpunkterna i vinhistorien som man fortfarande pratar om och intressant händelse för dig som tycker om kaliforniska viner.

Vi ska förklara närmare vad det här egentligen betydde för framtida viner.

Under större delen de senaste 150 åren har franska viner legat på topp samtidigt som de nya vinländerna som USA var i sin linda på mitten av 1900-talet. Och trots att vindruvor är gamla som gatan och funnits i tusentals år, så tycker nog många ändå att Frankrike är vinernas hem, i alla fall hem för de riktigt goda, riktigt fina vinerna. Franska viner var de enda vinerna som man länge kunde dricka med värdighet och inget kunde slå Frankrikes viner.

Well, ända fram till 1976, då en blindprovning i Paris i ett nafs förändrade denna traditionella syn och man förstår lätt att smällen efter denna blindprovning kan man fortfarande känna av idag.  

Hur började allt?

blindprovning - bild på Steven Spurrier
Steven Spurrier

Upptakten till den legendariska provningen var en man vid namn Steven Spurrier som tillsammans med sin affärspartner Patricia Gallagher bestämde sig för att hedra USA med en provning av amerikanska och franska viner. Det fanns ju rätt schyssta viner i Kalifornien, det visste hon och kanske kunde man på något sätt väcka uppmärksamhet för dessa.

Hon fick hjälp av Steven Spurrier med att arrangera evenemanget. Spurrier var britt och uppvuxen i Dorset. Han hade redan på den tiden ett passionerat vinintresse och var en äkta frankofil som efter sin universitetsutbildning besökte mängder av vinodlingar Europa, arbetade i Bourgogne och i Bordeaux, Rhône, Alsace, Champagne, Tyskland och Spanien.

På 60-talet arbetade han som trainee hos Christopher’s, en av Londons äldsta vinhandlare och fick därefter jobb hos den kända vinkällaren Murray & Banbury. Sedan köpte han en vingård i Frankrike på 35 hektar utanför Bagnols en Fôret i Var. Han tog också över en liten vinbutik, Les Caves de la Madeleine på Rue Royale i Paris. Början av hans vinkarriär hade verkligen tagit fart och efter att ha startat den berömda vinskolan l’Academie du Vin 1973, så var Steven Spurrier verkligen en välrenommerad man att lyssna på. Och det var alltså han som arrangerade denna berömda blindprovning i Paris.

blindprovning - Steven och Patricia
Från vänster: Patricia Gallagher, Steven Spurrier och Odette Kahn

Trots att Spurrier var utpräglad frankofil i sin vinsmak, så hade han provat några Kaliforniska viner, främst Chardonnay och Cabernet, som han tyckte var extremt goda och så pass konkurrenskraftiga att de kunde provas tillsammans med några av de bästa vinerna som Frankrike hade att erbjuda. Men att jänkarvinerna ens skulle ha en chans mot de franska vinerna var inte ens att tänka på.

blindprovning - kypare häller up viner

Spurrier och Gallagher gjorde alltså något så pass tufft att bara ha en blindprovning i sig var en provocerande idé. Man var tvungen att övertala press och media att bevaka provningen. I Frankrike fnös man åt hela idén och många vinkännare tyckte det var en fräckhet att ens våga utmana franska viner.   

Över en natt spreds förstås nyheten om Prisprovningen som en löpeld bland vinfantaster jorden runt.

Konstigt nog lyckades ändå Spurrier och Gallagher att locka nio kända, mycket prominenta franska vinpersonligheter för att döma vinerna på evenemanget. Där fanns exempelvis vinkännaren Monsieur Pierre Bréjoux som var den dåvarande generalinspektören för Appellation d’Origine Contrôlée, redaktören för Review of French Wine and Food Madame Odette Kahn och Monsieur Aubert de Villaine, en av ägarna på anrika och kända vingården Domaine de la Romanée-Conti samt dömde även chefsommelieren på La Tour d’Argent Christian Vannequé. Även Spurrier och Gallagher provade vinerna, fast deras poäng fick inte räknas in.    

Vilka viner provades?

Vinerna skulle dömas i två kategorier:

De viner som Spurrier valde ut representerade Kalifornien var

Chardonnay:

  • Chateau Montelena 1973
  • Chalone Vineyard 1974
  • Spring Mountain Vineyard 1973
  • Freemark Abbey Winery 1972
  • Veedercrest Vineyards 1972
  • David Bruce Winery 1973

och för Cabernet Sauvignon tävlade

  • Stag’s Leap Wine Cellars 1973
  • Ridge Vineyards Monte Bello 1971
  • Heitz Wine Cellars Martha’s Vineyard 1970
  • Clos Du Val Winery 1972
  • Mayacamas Vineyards 1971
  • Freemark Abbey Winery 1969

Dessa kaliforniska viner fick alltså vara med i denna blindprovning och tävla med franska finingar från bland andra Beaune Clos des Mouches Joseph Drouhin 1973, Puligny-Montrachet Les Pucelles Domaine Leflaive 1972 på den vita sidan och bland andra Château Haut-Brion 1970 och Château Montrose 1970. Bara för att nämna några franska lyxviner.

Blindprovning -viner som finns i Sverige idag
Finns att köpa i Sverige idag: Chateau Montelena Chardonnay 2015 (71649) och Cabernet Fay (95675) från Stag’s Leap Winery

När chocken damp ner

Slutresultatet chockade alla. Inte bara Spurrier själv, han hade inte räknat med en seger och var mest road, men även alla vinexperter i Frankrike och USA. Ingen hade räknat med att de kaliforniska vinerna ens skulle ha en chans.

Vinnarna blev Chateau Montelena Chardonnay 1973 för de vita vinerna som med 132 poäng totalt, nästan tio poäng mer än Meursault Charmes, som fick 126,5 poäng och om tvåa. Den röda provningen låt vinerna närmare varandra i poäng men det var Stag’s Leap Cabernet Sauvignon Cabernet som vann den röda kategorien.

Provningen Judgment of Paris och framförallt domen betydde enormt mycket för vinproducenterna i USA och gav amerikanska viner verkligen den uppmärksamhet som Patricia Gallagher och Steven Spurrier ville ha, och det med råge. Resutaltet spridde sig inte enbart i de två tävlande vinländerna utan över hela världen.

Provningen gav också oss konsumenter ett förändrat synsätt. För visst vet vi dag att några av Nya Världens viner, viner från USA, Sydafrika, Australien, Argentina, Chile och Nya Zeeland, är helt fantastiska?

Kuriosa i ord och bild

Här är lite mer kul fakta om blindprovningen som ger dig ännu djupare inblick i detta spännande och historiska vinögonblick den 24 maj 1976 i Paris:

Prova gärna dagens Chardonnay från Montalena med modernare årgång men minst lika bra! Chateau Montelena Chardonnay 2015 (71649) mycket fräsch Chardonnay

Ett senare exempel av Stag’s Leap Wine Cellars röda Cabernet SLV som vann tävlingen i Paris, finns inte i Sverige, det finns dock en annan Cabernet från samma producent, Fay (95675)

Blindprovning - bild från filmen Bottle Shock
Alan Rickman i filmen Bottle Shock

Boken Judgment of Paris – the Tasting That Revolutionized Wine av George Taber, jag tror (men är inte säker) att han var den enda journalisten som bevakade blindprovningen 1976. Kan köpas på Bokus

Filmen Bottle Shock med den numera bortgångna Alan Rickman som spelar Steven Spurrier är inte bara spännande och underhållande är vinälskare men värd att se av alla. Kan laddas ner på Amazon.

.

.

Här får du veta mer om Steven och Parisprovningen:

Château Mayne Lalande

God prisvärd röd Bordeaux med inslag av rostade fat.

Artikelnummer: 2111

Typ: Rött Vin, Vin

Land: Bordeaux, Frankrike, Listrac-Médoc

Alkohol: 13 %

Pris: 189 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna