Johnnie Walker blir Jane Walker (Limited Edition)

Den populära skotska whiskyn Johnnie Walker har gett sin Black Label en ny tillfällig look och gjort en Jane av en Johnnie för en begränsad upplaga. Logotypen för Jane Walker är en kvinna med topphatt och ridstövlar, precis som den manliga logotypen – allt för att i jämställdhetens fotspår locka till sig en större kvinnlig målgrupp. Kvinnor som konsumenter anses nämligen notoriskt svåra att lockas av whiskymärken.

250 000 flaskor kommer att ha den nya logotypen med Jane Walker av den 12-åriga Black Label och som kommer att säljas främst i USA den 8 mars på internationella kvinnodagen. För varje flaska kommer den brittiska dryckeskoncernen Diageo, som även äger det irländska ölet Guinness, att donera 1 dollar till organisationer som främjar kvinnor på ett eller annat sätt, som exempelvis Monumental Women som genom skulpturer och konstprojekt sätter fokus på kvinnor som utmärkt sig. Dessutom nämner man även organisationen She Should Run, ett slags inkubator för kvinnor inom näringsliv och politik.

Men Diageos engagemang för jämställdhetsfrågor slutar inte där. Man kommer att inom sin organisation att arbeta mer med jämställdhet och räknar med att redan under nästa månad ha en styrelse som består av minst 50% kvinnor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.