ProWein 2018: ekologiskt vin och en ny ‘Nya Världen’

foto: ProWein 2018

En av de största europeiska mässorna för vin- och spritindustrin, ProWein 2018 i Düsseldorf, gick av stapeln den 18-20 mars med över 6 870 utställare från 64 länder och ca 60 000 besökare. Ekologiskt vin, hantverksproducerat och nya länder var ämnen som debatterades. ProWein övertygade särskilt publiken med sin höga internationella närvaro och kvalitet. Mässan ger alltid en bra global utblick över trender som kommer att gälla för dagens vin- och spritindustri där största andelen besökare och utställare anser att ProWein är en viktig informationskälla för alla inom branschen men även för dig som slutkund.

Många frågor debatterades

Vilka teman inom dryckesindustrin kommer att spela en särskild framträdande roll i framtiden? Var kommer framtidens viner att komma ifrån? Är organiska viner en övergående trend eller här för att stanna? Här är några svar på dessa frågor.

Hantverksproducerat

Från början arrangerades mässan endast för vinbranschen. Men sedan några år har man även utvecklat eventet till att innefatta olika spritsegment som exempelvis konjak, whisky, grappa och öl. Nyheten för i år var hantverksproducerade drycker som hantverksöl och cider samt genererade det ekologiska segmentet mycket uppmärksamhet. Kunder blir mer och mer fokuserade på hur något produceras och vem som producerar det. Här gäller det för producenter att berätta sina historier och informera om det unika med just sina produkter.

ProWein 2018 Düsseldorf

Ekologiskt vin

Förutom att man vill veta hur och vem som gjort produkten så vill man även veta vad produkter består av, alltså vad man får i sig. Framförallt är slutkunden på sin vakt när det gäller hälsofarliga och giftiga produkter och produkter som innehåller ingredienser från djur, mest av etiska skäl. Tänk på att det du som kund efterfrågar, måste producenterna parera.  Att ekologiskt vin, biodynamiskt och organiskt vin och drycker efterfrågas alltmer är inte en övergående trend. På mässan träffades alla relevanta ekologiska odlareföreningar från Tyskland, Italien och Frankrike samt många enskilda utställare från hela världen, totalt cirka 300 producenter genom specialutställningen Organic World. Dessutom fanns de ekocertifierande internationella organisationerna på plats: Bioland, Demeter och Ecovin och kunde samtala på mässans Organic Lounge.

Nya länder och regioner

Generellt så öppnar kunden upp för nya influenser och nya vinländer dyker upp på marknaden. Den globala kartan för vinproducenter har målats om betydligt de senaste åren. Stigande temperaturer hotar några av de vanligaste vinproducerande länderna främst i Europa och exempelvis med tidigare druvskördar som följd. I vissa regioner som Bordeaux och Bourgogne har det blivit alltmer tufft att odla sina signaturdruvor. Och Frankrike är inte det enda landet som berörs. Academy of Sciences förutspådde har för länge sedan spått att 73% av dagens vinodlingsmark kommer att gå förlorat på grund av klimatförändringen år 2050.  Så ta en titt på var framtida stora viner kommer från:

Kina: Här finns 80 000 hektar vingårdar och man förväntar sig att det fördubblas fram till år 2020. Inom de närmaste 20 åren förväntas den kinesiska konsumtionen av vin överstiga USAs. Är Kina en ny tillväxtmarknad? Jajamen!

England: Englands klimat värms snabbare än det globala genomsnittet och det är klart att det också sätter sina avtryck på vinodlarintresset. Många vingårdar blomstrar redan i England och har blivit kända namn. Här finns 135 vingårdar som producerar 6,3 miljoner flaskor vin per år men det kommer helt klart att öka med varmare vindar.

Sverige! Även om stora delar av Sverige är alldeles för kyligt när det gäller vinodling, så finns det 330 druvodlingar i Sverige i delar där klimatet är varmare som längs kusten i södra Sverige. Även i Sverige har ju klimatet blivit varmare och vi har fått en extra månad under växtsäsongen varje sommar. Så börja fråga efter svenska viner!

Fler länder

Kenya

Tasmanien: Australien är ju redan nu ett stort nya Världens vinland som 4:e största globala vinproducent, men nu börjar man komma i gång i de sydligaste delarna och Tasmanien. Här söker man sig nämligen till ett coolare klimat med svalare temperaturer. Totalt framställer man nästan 800 miljoner liter vin så se upp för Australien!

Afrika: Att den afrikanska vinproduktionen främst finns i Sydafrika visste vi, men nu försöker länderna närmare ekvatorn, som exempelvis  Kenya och Etiopien, att komma in på den vinproducerande marknaden. Den största vinproducenten i Europa, franska Castel Group har sedan flera år ett avtal med den etiopiska regeringen och man har planterat ett stort antal odlingar av de mest vanligaste vitis vinifera druvorna. Spännande projekt!

 

Mer om tillväxtmarknaderna:

Tenuta Vignega Valpolicella Ripasso Superiore

Ett kryddigt vin odlat på sluttningarna i nordöstra Verona, i vindistriktet Valpolicella. Vinet har hög kvalitet, bra smak, passar till det mesta och är dessutom ekologiskt odlat; inte undra på att det blivit en storsäljare världen över!

Artikelnummer: 3040

Typ: Rött Vin

Land: Italien, Veneto

Alkohol: 13,5 %

Pris: 135 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna