I Asien till skillnad från Europa och egentligen hela västerlandet, så parar man helst inte som vi gärna gör, maträtter med olika passande viner. Här skriver reportage, gör videos och fliken ”matrecept” är en populär flik på varje hemsida. Men så är det inte i Asien!

Det visar sig nämligen att konceptet med mat och vinparning i Asien är “slöseri med tid” på grund av asiatisk etikettstil när det gäller middagar, berättar tidningen The Drinks Business i en artikel som handlade om en intressant föreläsning i ämnet, där Sarah Heller, Master of Wine berättade om Asiens mat och vin.

Sarah sa:

” I hela Asien serveras under en middag kontinuerligt ett flertal rätter. Här finns inte tänket som hos oss kring förrätt, varmrätt, efterrätt. Kanske dagens sommelierer bör tänka mer holistiskt när det gäller middagar och fundera på hur vissa viner ska paras med mat som har olika smaknivåer på sötma och syra? Och att servera en ångande varm fisk med en iskallt Sauvignon Blanc är igen höjdare heller, när asiater helst vill dricka varma drycker till maten. “

Hon berättade också att när man i Asien ska beskriva hur ett vin smakar, så använder man sig av mer djupgående, målande beskrivningar oh mycket inspirerande beskrivningar om karaktär snarare än att lyfta fram specifika toner och aromer och hur vinet egentligen smakar.

japansk sushi sett uppifrån

Skillnader

Vi skriver till exempel ”toner a gröna frukter med en doft av honung och nötter”, så säger man i Kina hellre att vinet är ”ett mjukt och runt vin med nyanser av de gröna ängderna under morgonsolens glans”. En mer abstrakt beskrivning i Asien kanske och som spelar på känslan man får när man dricker vinet.

Sarah Heller berättade också att om producenter vill få gehör för sin viner i Asien, så bör de använda influencers på sociala media, eftersom dessa personer är duktiga på att beskriva viner på ett ”asiatiskt” sätt och locka en yngre publik att prova nya viner. I Kina är 50 procent, hälften av alla vinkonsumenter, under 30 år, alltså millenniegenerationen.

Ser man till flaskans förpackning och etikett så är det i Kina som i hela Asien enormt viktigt att förpackningen ser elegant ut snarare än att den har en vulgär layout med fult typsnitt och färgen på etiketten är också viktig eftersom färger är symboliska i Kina. Grönt är till exempel inte en lycklig färg. Och hellre en vanlig glasflaska än den lätta varianten.

.

.

Så här har vi parat asiatiska rätter med vin:

Vinjournalen.se rekomenderar

Caveau des Jacobins Chardonnay

Caveau des Jacobins Chardonnay

Artikel:2292Volym:750 ml
Pris125 :-

Faktaruta

SortimentFasta SortimentetRegionJura och SavoieÅrgång2020ProducentCaveau des Jacobins/Chateau BéthanieDruvor100 % ChardonnayAlkohol12 %

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy