Trender inför nästa år spås av det internationella analysföretaget om drycker, IWSR, Drinks Market Analysis. Vi konsumenter väljer att dricka mindre för att spara mer mitt i stigande inflation eller snarare väljer vi måttfullhet och men köpet mer selektivt.
Efter pandemiåren följer ni en period av ekonomisk instabilitet och det ser ut som om vi dryckeskonsumenter i allmänhet har tre huvudstrategier för hushållskassan att gå ihop. Det handlar om moderation, selektiv uppgradering inom vissa dryckeskategorier och vi blir även mer prismedvetna när vi handlar vi och sprit.
Konsumenter i Europa är å andra sidan mer försiktiga så det finns flera gemensamma drag i konsumentbeteende och attityder på olika dryckesmarknader. Ungefär hälften av alla vuxna som dricker alkoholdrycker som undersöktes som en del av IWSR:s priskänslighetsstudie på 17 fokusmarknader. Här är några kortfattade trender:
Dricka måttfullt
Måttfullhet gäller generellt, vi är mer medvetna om vad vi får i oss. Inte konstigt att segmenten alkoholfritt och ”lätta” viner har ökat i pris. De flesta är mer intresserade av att dämpa min alkoholkonsumtion generellt och när det gäller att dricka alkohol är yngre konsumenter mer benägna av att välja bort alkoholen än vad de äldre är. Trender i måttfullhet är särskilt stark på europeiska marknader där det ekonomiska förtroendet är lågt, såsom Storbritannien och Tyskland.
När det gäller måttlighet, både som ett livsstilsval för hälsa och välbefinnande, såväl som en ekonomisk strategi mitt i stigande inflation, så ser man alltså tydligt:
• man minskar antalet tillfällen då alkohol konsumeras, antingen genom att ersätta med en alkoholfri dryck, till exempel en läsk, eller genom att helt enkelt utesluta tillfällen som att ta en drink mitt i veckan efter jobbet och kanske dra ner på vinet till att dricka enbart på helger.
• man minskar antalet alkoholhaltiga drycker vid ett visst tillfälle, man dricker till exempel mindre över lag eller så kanske man väljer att kombinera ett alkoholhaltigt vin med ett alkoholfritt vin emellanåt.
”Selektiv uppgradering” – vi väljer status
Vissa alkoholsegment säljer genomgående bättre än andra. Till exempel när det gäller whisky och konjak men även Champagne verkar ha blivit attraktivare än endast öl och vin. Därför höljs också priserna på vin och sprit generellt på Systembolaget.
Men vi köper inte alltid mindre, snarare selekterar vi bättre viner och god sprit för pengarna. Vi har kanske vi blir lite mer ’märkesorienterade’. Ska man ändå köpa, så var det vara en bra whisky. Eller ett ”bra” vin. Nya trender: tänk vintage, tänk äldre årgångar.
Rika konsumenter väljer bättre, mer förstklassiga drycker. Detta är en helomvändning om man jämför hur det var under pandemin. Detta ser man främst på nyckelmarknader som USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland, men oddsen är att så kommer det även att var i Sverige.
Kina går ner – USA och Indien går upp
Tidigare trender som Kinas ledarskap på marknaden för lyxsprit kommer att hotas av USA under de närmaste åren. USA och Indien är positionerade för en stark sprittillväxt. Den amerikanska marknaden för spritdrycker, som högklassig agavesprit, förväntas tillföra störst värde till kategorin statussprit på varje enskild marknad under de kommande fem åren, vilket gör att den nästan är i nivå med Kina. Indien är också redo att göra starka spritvinster tack vare sin blomstrande ekonomi och de har ett starkt konsumentförtroende generellt.De mest lovande tillväxtmöjligheterna för öl under de kommande åren kommer att fokuseras på Indien, Latinamerika och Afrika.
Mousserande vin – intresset håller i sig
Pandemin har självklart hjälpt till att påskynda tillväxten av mousserande vin på många marknader.
Mousserande vin är fortfarande ett segment som får ökat intresse. Medan man ser en volymnedgång totalt för viner, så ökar ändå intresset för allt mousserande som exempelvis Prosecco men även mer Champagne eftersom vi kostar på oss att välja lite dyrare märken. En annan attitydförändring är drycker som Champagne blir mer vardag och inte bara väljs för festen.
Tillväxten för god, premium Prosecco tillskrivs av en stark efterfrågan i USA och Storbritannien.
E-handel dämpas
E-handel för alkoholdrycker under pandemin tilltog med över 40 % bara under 2020 på 16 fokusmarknader. Men denna tillväxt kommer att avta något under de kommande åren. Främst vin har ju varit det vi handlat på nätet som mest, men till skillnad från tidigare år förväntar man sig nu att öl och cider kan vara produkter som blir mer attraktiva när det gäller näthandel.
Som ett resultat kommer då försäljningen för vin som är den mest etablerade kategorin online, att sjunka något under de kommande åren.
Ökat intresse för att dricka hemma
Hemmet växer sig ännu starkare drivet av vår ekonomiska oro förstås, när krympande disponibla inkomster tvingar många människor att dra ner på restaurangbesöken. IWSR förväntar sig att återhämtningen för krogar och restauranger kommer att bli långsammare än vad man tidigare väntat sig. Då trodde man att nu skulle folk gå ut mer på krogen efter pandemin, men en sämre ekonomi sätter stopp för det. Till följd av detta så ökar förstås den digitala mötesplatsen också, nu när vi blivit så vara att träffas på nätet. Hemleveransplattformar för streamingtjänster och vin- och spritprovningar kommer att öka kraftigt.
Jämför med trender från tidigare år:
- Ryktesvägen: dryckestrender 2022!
- I kristallkulan: Vilka dryck- och mattrender ser vi 2022?
- Nya vintrender 2021 – Vinjournalen kommenterar