Spännande med nya vintrender! Detta är den första artikeln där vi kommenterar årets trender och tittar på utvecklingen inom vin & sprit. Till hjälp har vi det kända internationella brittiska analys- och undersökningsföretaget IWSR – International Wines and Spirits Record som visar i sina rapporter vilka trender inom alkoholhaltiga drycker som kommer att driva marknaden under 2021.

Alla nya vintrender är viktig information för alla som arbetar inom dryckes- och framförallt vinindustrin, allt från vinmakare, producenter, stor och små vingårdar, importörer, e-handelssajter, vinmedia och kanske även för konsumenten som vill hänga med i det allra senaste ”tugget” och trenda. Knappast är detta modeflugor och spännande för den observante är att man kan känna igen trender från en industri till en annan.

Nya vintrender är något som smittar av sig. Tänk snarare tendenser, influenser… lite beroende på hur vinden blåser i samhället och vilka värderingar som styr. En allmän riktning, en förändring, utveckling… Tre grundläggande typer av trender är uppåt, nedåt och i sidled.  Ingenting rör sig rakt upp länge, så det kommer alltid att finnas svängningar. Kanske därför det är så spännande med trender…?

Stora vintrender detta år enligt IWSR, är att mousserande viner som haft en nedgång av Covid-19 förväntas globalt att komma tillbaka stort under 2021. Men konstigt nog har den totala vinförbrukningen internationellt haft en stor nedgång, både för handeln, resor och vinturism.

Detta känns lite motsägelsefullt om vi tänker på Systembolagets bokslutsrapport 2020 som vi skrev om igår (länk här) visar de facto även att pandemin har påverkat både köpmönster och försäljning, men att försäljningsvolymen ökat med 11%.

vintrender-handlar-vin-på-nätet

Att handla på nätet

”Just vin lämpar sig exceptionellt bra för att handla på nätet”, säger Daniel Mettyear, forskningsdirektör för vin vid IWSR.

Alla verkar rörande överens om att pandemin har lett till en exponentiell ökning av online-försäljningen av alkohol och inte minst vin! Det tror man är definitivt något som vi kommer att fortsätta med. Just när det gällt alkohol har vi svenskar, kanske med tanke på vårt monopol, haft lite svårt at beställa, handla och byta köpmönster till att handla digitalt. Men vi hoppas att i samband med detta det också har lett till att vi i Sverige har upptäckt att sortimentet på Systembolaget faktiskt är gigantiskt, större än vad man finner i den enskilda butiken och alla produkter går att beställa.

Som IWSR skriver i sin rapport om nya vintrender: e-handel har en förmåga att hjälpa konsumenter att jämföra, granska och upptäcka nya viner och segment! Och förmodligen kanske även nya vinstilar, vinregioner och druvor och vem vet, kanske vågar vi vidga våra ”vinifera vyer” lite mer än vad vi gjort hittills.

vintrender-vinprovning-på-nätet

Bag-in-box är inte en övergående trend

Många kunniga trendentusiaster siade tidigare: eftersom nu näthandeln av vin har blivit populärare det senaste året, att vinflaskor skulle få ett uppsving och bag-in-boxen skulle hamna i skymundan. Men hur blev det? Nej, våra förändringar i shopping- och dryckesmönster under pandemin har inte lett till att flaskorna blivit populärare. Vi verkar fortfarande föredra stora förpackningsformat, såsom bag-in-box. Att köpa vinboxar är en försäljning som inte bara blomstrar i Sverige, men i USA, Storbritannien och nu även i Japan! Dock ser man detta i stor utsträckning som tillfälliga nya vintrender som drivs av ”lockdowns” shoppingvanor och konsumenternas önskan att fylla på för att det kanske, kanske kommer att ta slut ?

Smarta förpackningar

En trend i bag-in-box trenden är förstås att yngre konsumenter har hittat till bag-in-boxen, kanske mest på grund av bekvämlighet och mångsidighet, men vinboxen ger såklart även ett svar på miljömässiga aspekten. Trots plastpåsarna inuti i dessa 2 och 3 liters boxar, tänker vi. Men ibland kan trender visa sig vara motsägelsefulla.

Den unga konsumenten – och kanske också vi andra – verkar har fått en bredare acceptans små förpackningsformat, såsom burken och ”konserverat vin i pappersbox” eller ”stand-alone-boxen” som rymmer 750 ml till 1 liter.

Här tror vi att det handlar om portionskontroll och schysst marknadsföring, något som varumärken kan dra nytta av under det kommande året. Pandemitider har gett oss en möjlighet till självrannsakan med en helt ny mat- och hälsoinriktning.

Hälsa, välbefinnande och hållbarhet hänger ihop och båda samlar ökat fokus hos konsumenterna. Viktiga nya vintrender, som vi inte tror kommer att försvinna (för trender är väl övergående?) är intresset för de organiska, biodynamiska och ”låg-manipulerade” vinerna. Alltfler kända och populära vinproducenter gör övergången till att ingripa så lite som möjligt. Miljöriktig odling och produktion är det som gäller, så naturligt som det bara går. Många ”traditionella” vinhus marknadsför redan “inga tillsatser, inga sulfiter, jäst, inga animaliska klarningsmedel och inga kemiska filtreringsmetoder”. Spännande naturviner är på gång!

vintrender-ett-par-som-renoverar-och-dricker-vin

Mer att välja på

Många länder har visat att handeln av vin från butik till att handla på nätet har gått förhållandevis bra. Yapp, tänker vi. Vinindustrin har följt med och kreativt anpassat sig snabbt till nya spelregler. Vi tänker osökt på dem ökade populariteten för digitala vinmöten, vinföreläsningar och virtuella vinprovningar där alla känner sig välkomna, även vinnoviser och där inga frågor är för dumma att ställa ?

Vissa av er håller säkert med om att det är en viss känsla av frihet att slippa behöva pendla, kunna upptäcka nya viner tillsammans med hela övriga nätet och att få laga lite god mat till det, för det har vi ju äntligen haft vardagstid över för, under pandemin. Detta utesluter dock inte att många människor också känt en trist ensamhet utan vänner och kollegor.  

Mousserande viner som har haft något av en medgång, spås komma igen stort detta år. I synnerhet under förra året, pikade Prosecco för konsumenternas intresse för den nya rosa färgen, medan intresset andra bubbelviner generellt avtog något gentemot tidigare år. Kul, tycker vi, att mousserande viner är ett segment som vi kommer att unna oss mer av igen. För vi tycker lite synd om oss själva och tänker på L’Oreals slogan ”Because I’m Worth It” just i pandemitider. Mousserande kommer att bli vardagslyx igen, inte bara i ett glas på festen utan mer till vardags. Som det var förut!

Vi återkommer snart med fler trendiga nya vintrender och tankar!

Läs mer om övergripande trender:

Vinjournalen.se rekomenderar

Graves Supérieures Chateau Menota

Graves Supérieures Chateau Menota

Artikel:4087Volym:750 ml
Pris149/99 SEK (99 SEK för 375ml) :-

Faktaruta

Årgång2015DruvorSemillon 60%, Sauvignon blanc 30%, Muscadelle 10%Alkohol14 %

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy