Nya vintrender 2021 – Vinjournalen kommenterar

vintrender -kvinna-med-vinglas

Spännande med nya vintrender! Detta är den första artikeln där vi kommenterar årets trender och tittar på utvecklingen inom vin & sprit. Till hjälp har vi det kända internationella brittiska analys- och undersökningsföretaget IWSR – International Wines and Spirits Record som visar i sina rapporter vilka trender inom alkoholhaltiga drycker som kommer att driva marknaden under 2021.

Alla nya vintrender är viktig information för alla som arbetar inom dryckes- och framförallt vinindustrin, allt från vinmakare, producenter, stor och små vingårdar, importörer, e-handelssajter, vinmedia och kanske även för konsumenten som vill hänga med i det allra senaste ”tugget” och trenda. Knappast är detta modeflugor och spännande för den observante är att man kan känna igen trender från en industri till en annan.

Nya vintrender är något som smittar av sig. Tänk snarare tendenser, influenser… lite beroende på hur vinden blåser i samhället och vilka värderingar som styr. En allmän riktning, en förändring, utveckling… Tre grundläggande typer av trender är uppåt, nedåt och i sidled.  Ingenting rör sig rakt upp länge, så det kommer alltid att finnas svängningar. Kanske därför det är så spännande med trender…?

Stora vintrender detta år enligt IWSR, är att mousserande viner som haft en nedgång av Covid-19 förväntas globalt att komma tillbaka stort under 2021. Men konstigt nog har den totala vinförbrukningen internationellt haft en stor nedgång, både för handeln, resor och vinturism.

Detta känns lite motsägelsefullt om vi tänker på Systembolagets bokslutsrapport 2020 som vi skrev om igår (länk här) visar de facto även att pandemin har påverkat både köpmönster och försäljning, men att försäljningsvolymen ökat med 11%.

vintrender-handlar-vin-på-nätet

Att handla på nätet

”Just vin lämpar sig exceptionellt bra för att handla på nätet”, säger Daniel Mettyear, forskningsdirektör för vin vid IWSR.

Alla verkar rörande överens om att pandemin har lett till en exponentiell ökning av online-försäljningen av alkohol och inte minst vin! Det tror man är definitivt något som vi kommer att fortsätta med. Just när det gällt alkohol har vi svenskar, kanske med tanke på vårt monopol, haft lite svårt at beställa, handla och byta köpmönster till att handla digitalt. Men vi hoppas att i samband med detta det också har lett till att vi i Sverige har upptäckt att sortimentet på Systembolaget faktiskt är gigantiskt, större än vad man finner i den enskilda butiken och alla produkter går att beställa.

Som IWSR skriver i sin rapport om nya vintrender: e-handel har en förmåga att hjälpa konsumenter att jämföra, granska och upptäcka nya viner och segment! Och förmodligen kanske även nya vinstilar, vinregioner och druvor och vem vet, kanske vågar vi vidga våra ”vinifera vyer” lite mer än vad vi gjort hittills.

vintrender-vinprovning-på-nätet

Bag-in-box är inte en övergående trend

Många kunniga trendentusiaster siade tidigare: eftersom nu näthandeln av vin har blivit populärare det senaste året, att vinflaskor skulle få ett uppsving och bag-in-boxen skulle hamna i skymundan. Men hur blev det? Nej, våra förändringar i shopping- och dryckesmönster under pandemin har inte lett till att flaskorna blivit populärare. Vi verkar fortfarande föredra stora förpackningsformat, såsom bag-in-box. Att köpa vinboxar är en försäljning som inte bara blomstrar i Sverige, men i USA, Storbritannien och nu även i Japan! Dock ser man detta i stor utsträckning som tillfälliga nya vintrender som drivs av ”lockdowns” shoppingvanor och konsumenternas önskan att fylla på för att det kanske, kanske kommer att ta slut 😊

Smarta förpackningar

En trend i bag-in-box trenden är förstås att yngre konsumenter har hittat till bag-in-boxen, kanske mest på grund av bekvämlighet och mångsidighet, men vinboxen ger såklart även ett svar på miljömässiga aspekten. Trots plastpåsarna inuti i dessa 2 och 3 liters boxar, tänker vi. Men ibland kan trender visa sig vara motsägelsefulla.

Den unga konsumenten – och kanske också vi andra – verkar har fått en bredare acceptans små förpackningsformat, såsom burken och ”konserverat vin i pappersbox” eller ”stand-alone-boxen” som rymmer 750 ml till 1 liter.

Här tror vi att det handlar om portionskontroll och schysst marknadsföring, något som varumärken kan dra nytta av under det kommande året. Pandemitider har gett oss en möjlighet till självrannsakan med en helt ny mat- och hälsoinriktning.

Hälsa, välbefinnande och hållbarhet hänger ihop och båda samlar ökat fokus hos konsumenterna. Viktiga nya vintrender, som vi inte tror kommer att försvinna (för trender är väl övergående?) är intresset för de organiska, biodynamiska och ”låg-manipulerade” vinerna. Alltfler kända och populära vinproducenter gör övergången till att ingripa så lite som möjligt. Miljöriktig odling och produktion är det som gäller, så naturligt som det bara går. Många ”traditionella” vinhus marknadsför redan “inga tillsatser, inga sulfiter, jäst, inga animaliska klarningsmedel och inga kemiska filtreringsmetoder”. Spännande naturviner är på gång!

vintrender-ett-par-som-renoverar-och-dricker-vin

Mer att välja på

Många länder har visat att handeln av vin från butik till att handla på nätet har gått förhållandevis bra. Yapp, tänker vi. Vinindustrin har följt med och kreativt anpassat sig snabbt till nya spelregler. Vi tänker osökt på dem ökade populariteten för digitala vinmöten, vinföreläsningar och virtuella vinprovningar där alla känner sig välkomna, även vinnoviser och där inga frågor är för dumma att ställa 😊

Vissa av er håller säkert med om att det är en viss känsla av frihet att slippa behöva pendla, kunna upptäcka nya viner tillsammans med hela övriga nätet och att få laga lite god mat till det, för det har vi ju äntligen haft vardagstid över för, under pandemin. Detta utesluter dock inte att många människor också känt en trist ensamhet utan vänner och kollegor.  

Mousserande viner som har haft något av en medgång, spås komma igen stort detta år. I synnerhet under förra året, pikade Prosecco för konsumenternas intresse för den nya rosa färgen, medan intresset andra bubbelviner generellt avtog något gentemot tidigare år. Kul, tycker vi, att mousserande viner är ett segment som vi kommer att unna oss mer av igen. För vi tycker lite synd om oss själva och tänker på L’Oreals slogan ”Because I’m Worth It” just i pandemitider. Mousserande kommer att bli vardagslyx igen, inte bara i ett glas på festen utan mer till vardags. Som det var förut!

Vi återkommer snart med fler trendiga nya vintrender och tankar!

Läs mer om övergripande trender:

Jeanette Gardner
Om Jeanette Gardner
Jag är en passionerad journalist och brinner för mat och dryck. Bor i skärgården utanför Stockholm. När jag inte skriver om goda viner och mat så gillar jag att umgås med vänner och njuta av naturen. Snart pensionär men älskar att jobba och hålla mig aktiv. Fler inlägg av Jeanette →

Crémant du Jura

Torr, mycket frisk Cremant från Jura

Artikelnummer:

Typ: Mousserande Vin, Vin

Land: Frankrike, Jura

Alkohol: 12,5 %

Pris: 159 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna