Hem » Vin & Mat » I kristallkulan: Vilka dryck- och mattrender ser vi 2022?

I kristallkulan: Vilka dryck- och mattrender ser vi 2022?

ett par som äter

Vi spår ett 30-tal dryck- och mattrender för 2022.

Många branscher känner fortfarande av effekterna av pandemin, i form av problem med leveranskedja, personalbrist och allmän utbrändhet. En rekordtillväxt av spritdrycker men så har många andra pysslat med “drysolation” under pandemin. Sammansatt ord från engelskans ”dry” torr, mindre eller ingen sprit alls och ordet ”isolation” – isolering.

2021 var ett år då vi såg en växande ökning av veganism, vegetarianism och fusionsmat. Man kan följa de hetaste mattrenderna och recepten på Instagram och TikTok för att få inspiration. Blir det en fortsättning? Kommer mousserande viner verkligen att slå i taket och slå alla andra viner?

Men om vi spolar framåt och låter restaurangägare, kockar, vinexperter och bartenders berätta för oss om de mikrotrender som de förväntar sig inför det nya året, allt från ingredienser som används, vilka rätter som lagas, när och var de ska serveras, drinkarna som de satsar på och hur vi konsumenter väljer och äter och följa köpvanor… då ser det ut så här.

Här är en samanställning av vad många tror kommer att påverka vad vi åter och dricker under året.

dryck- och mattrender olika vinflaskor

Vad säger våra dryck- och mattrender om viner?

Priset på klassiska viner (Bourgogne, Bordeaux och Champagne) kommer att skjuta i höjden på grund av klimatförändringen som påverkar druvsorter, avkastning och hållbara lösningar i vingård och produktion.

Konsumenter kommer att ge sig ut ur sin komfortzon, bort från de traditionella franska och italienska vinerna och regionerna och börja utforska mer esoteriska viner från nya och mindre kända regioner.

Behåll glasflaskan. Den är faktiskt inte en så stor miljöbov som man trott.

Ajajaj. Intresset för rött vin minskar i våra dryck- och mattrender! Vindrickare har börjat att intressera sig alltmer för vita och mousserande viner.

Fler mousserande vinstilar bortom Champagne är på G. Från alla vinländer och av flera varianter av druvor. Samtidigt blir man mer krävande inom produktionen och de metoder som man framställer bubblet på.

Att köpa vin blir mer personligt. Konsumenter vill ha värdedrivna viner som berättar en historia som ger en känsla av plats och ansvarsfulla jordbruksmetoder. Hållbarhet över hela linjen.

Folk blir med medvetna om vad de dricker, kommer att se en fortsatt potential med slå in på den naturliga vägen. Fortsatt intresse för naturviner, alltså. Och mindre tillsatser som exempelvis sulfiter önskas.

Covid-19 har både ökat och dämpat vårt drickande, men utbud och kvalitet inom kategorin alkoholfria och lågalkoholhaltiga viner (Internationellt: No/Low), kommer definitivt att öka.

Dryck- och mattrender spår att roséviner blir en grej året om och det kan vi se på Systembolagets hyllor redan nu.

Kommer: Smartare förslutningar på bag-in-box, vinpåsar och bekväma förpackningar som tetra och småburkar är perfekt för tillfällen i enstaka glas mitt i veckan.

Ju torrare vin (och dryck), desto bättre. Allt fler sneglar på sockerhalt.

dryck- och mattrender bartender för en drink

Sprit och cocktails

Intresset för alkoholfria cocktails håller i sig. I år visade våra bartenders att man kan göra en drink på många kreativa sätt genom att servera superläckra drinkar med naturliga, fermenterade ingredienser av grönsaker ger drinken en unik karaktär, ingen alkohol krävs.

Enligt IWSR Drinks Market Analysis dryck- och mattrender förväntas kategorin NO/LOW expandera med 35 procent till 2023. Att dricka mindre sprit har blivit en trend i de yngre generationerna och man ser ett ökat intresse för lågalkohol- eller helt alkoholfria cocktails.

Bitter är den trendigaste smaken i år.

Den som har fler färska, fräscha, säsongsbetonade ingredienser i sin cocktail vinner. Och så kommer jästa ingredienser i våra cocktails som kombucha, grönt té …

Barerna vill lyfta fram drinkar med stora, djärva smaker och subtila, nyanserade smaker i rampljuset. Förvänta dig ”dirty martinis” och infusioner du aldrig hört om tidigare.

Hållbarhetstänk gäller även för cocktails Man kommer inte att pressa en lime eller skala en citron och sedan slänga frukten om md glädje gärna doppas i ett glas rött vin!?

Bekväma burkcocktails är här, och javisst, kan cocktailen klämmas in i en burk!

Cocktaildrickare dras mot sommarklassiker som mojitos hela året om.

Spännande, nya och kvalitativa cocktails fick verkligen fäste under pandemin. Med premiumsprit och fantasifull experimentanda!

Många människor letar efter bra alternativ till öl. Cider och blanddrycker har tagit fart men intesset för riktigt öl med spännande smaker växer också.

Whisky-cocktailen får en revival och både barer och gäster vill experimentera. Men titta bort om Old Fashioneds och Manhattans och förvänta dig att se mer eftertanke i recepten.

Bourbon är på frammarsch runt om i världen i våra dryck- och mattrender!

Vodka, gin och konjak är still going strong och bland den främsta spriten som konsumenterna vill dricka 2022.

dryck- och mattrender på restaurangen

Om mat & restaurang säger våra dryck- och mattrender…

Tillväxtkategori: fortfarande ökar vegan, vegetarian och flexitarian.

Potatismjölk får sitt genomslag på veganhimlen 2022. Ett mer ekologiskt medvetet alternativ till både mejeri och nötprodukter,

Mezcal blir ny matingrediens. Ni vet tequila-lime sotade räkor eller whiskybräserade revbensspjäll. Nu är vi mogna för kulinariska experiment med Mezcal

Mera grönsaker, mera grönsaker, mera grönsaker.

Från skafferi till tallrik – oj vad vi börjar älska att laga mat och laga från scratch och ta tillvara på den mat vi hittar i vårt skafferi! Och fr de som inte orkar det så finns fortfarande färdiga matkassar.

Och gärna laga mat över den traditionella öppna elden som ger naturliga smaker till ingredienserna. Glöm elgrillen och ta fram veden.

Svamp är 2022 trendigaste ingrediens, alla sorter och varianter använda inte enbart för amt men i cocktails, öl, sprit ….  

Restaurangers öppettider kommer att ambulera. Färre kommer att hålla öppet sju dagar i veckan och istället satsas på fem, eller till och med fyra, kvällar i veckan.

Arbetstimmarna begränsas därmed också för att matcha en balans mellan arbete och privatliv för de anställda.

Privat middag fast utomhus? De små enskilda “middagsväxthusen” som poppade upp på kontinentala restauranger under pandemin blev troligt populära. Inget vi kommer att se mindre av.

Restaurangpriserna kommer att stiga i takt med att priser på mat stiger. I många länder har kött- och grönsakspriserna nästan fördubblas på grund av vädret, importsvårigheter och bemanningskriser.  

Samtidigt krymper menyerna då kockarna kommer att vara med kreativa, minimera slöseri och effektivisera för att hantera kostnader.

Ökat fokus på att minska koldioxidavtrycket för klimatförändringar. Hållbar mat med lokala råvaror är en överlevnadsfråga. Lokala bönder, bagare, slaktare och ostmakare kommer man inte att klara sig utan. Eller varför inte odla direkt på plats i restaurangen?

Det ska bli kul att gå på restaurang. Restauranger kan samarbeta med andra kockar och restauranger, som exempelvis att flera kockar rör i samma gryta för att skapa avsmakningsmenyer eller ge gästerna en gastronomisk superupplevelse som kombinerar deras unika stilar.  

Fine dining är tillbaka men denna gång med rätter som har en personlig prägel från den som lagar maten och som kan presentera sin matkultur med nya spännande tekniker och inspiration.

Mer som är trendigt:

Frågor och svar:

Vilka vintrender förväntas vi se under 2022?

Priset på klassiska viner förväntas stiga på grund av klimatförändringar.
Konsumenter kommer att utforska mer esoteriska viner från nya och mindre kända regioner.
Intresset för rött vin förväntas minska, medan intresset för vita och mousserande viner ökar.
Fler mousserande vinstilar förväntas bli populära, även utanför Champagne.
Konsumenter efterfrågar värdedrivna viner med hållbarhetsfokus och naturliga metoder.

Hur förväntas intresset för alkoholfria och lågalkoholhaltiga drycker utvecklas?

Kategorin NO/LOW förväntas expandera med 35 procent till 2023.
Intresset för alkoholfria cocktails fortsätter att vara populärt.
Konsumenter, särskilt yngre generationer, visar ökat intresse för lågalkoholeller helt alkoholfria cocktails.

Vilka trender förväntas vi se inom cocktails?

Bitter smak förväntas vara trendigast.
Fokus på färska, säsongsbetonade ingredienser och jästa ingredienser som kombucha och grönt té.
Stora, djärva smaker och subtila, nyanserade smaker blir populära.
Hållbarhetstänk gäller även för cocktails, med mindre slöseri av ingredienser.
Bekväma burkcocktails förväntas bli populära.

Vilka mattrender förväntas vi se under 2022?

Veganism, vegetarianism och flexitarianism förväntas fortsätta öka.
Potatismjölk förväntas bli ett ekologiskt alternativ till mejerioch nötprodukter.
Mezcal förväntas bli en ny matingrediens för kulinariska experiment.
Grönsaker kommer att vara i fokus, med ökat intresse för att laga mat från scratch och använda skafferiets ingredienser.
Svamp förväntas vara den trendigaste ingrediensen, används inte bara i mat utan även i cocktails, öl och sprit.

Hur förväntas restaurangbranschen utvecklas under 2022?

Restauranger förväntas ha färre öppettider och fokusera på att skapa en balans mellan arbete och privatliv för de anställda.
Privata middagsväxthus förväntas bli populära.
Restaurangpriserna förväntas stiga på grund av höjda matpriser.
Kockar kommer att vara mer kreativa och effektivisera för att hantera kostnader.
Hållbarhet och användning av lokala råvaror förväntas vara i fokus, med möjlighet att odla direkt på plats i restaurangen.

Vinguider relaterade till denna artikel

Vinjournalen.se Tips

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.