I kristallkulan: Vilka dryck- och mattrender ser vi 2022?

ett par som äter

Vi spår ett 30-tal dryck- och mattrender för 2022.

Många branscher känner fortfarande av effekterna av pandemin, i form av problem med leveranskedja, personalbrist och allmän utbrändhet. En rekordtillväxt av spritdrycker men så har många andra pysslat med “drysolation” under pandemin. Sammansatt ord från engelskans ”dry” torr, mindre eller ingen sprit alls och ordet ”isolation” – isolering.

2021 var ett år då vi såg en växande ökning av veganism, vegetarianism och fusionsmat. Man kan följa de hetaste mattrenderna och recepten på Instagram och TikTok för att få inspiration. Blir det en fortsättning? Kommer mousserande viner verkligen att slå i taket och slå alla andra viner?

Men om vi spolar framåt och låter restaurangägare, kockar, vinexperter och bartenders berätta för oss om de mikrotrender som de förväntar sig inför det nya året, allt från ingredienser som används, vilka rätter som lagas, när och var de ska serveras, drinkarna som de satsar på och hur vi konsumenter väljer och äter och följa köpvanor… då ser det ut så här.

Här är en samanställning av vad många tror kommer att påverka vad vi åter och dricker under året.

dryck- och mattrender olika vinflaskor

Vad säger våra dryck- och mattrender om viner?

Priset på klassiska viner (Bourgogne, Bordeaux och Champagne) kommer att skjuta i höjden på grund av klimatförändringen som påverkar druvsorter, avkastning och hållbara lösningar i vingård och produktion.

Konsumenter kommer att ge sig ut ur sin komfortzon, bort från de traditionella franska och italienska vinerna och regionerna och börja utforska mer esoteriska viner från nya och mindre kända regioner.

Behåll glasflaskan. Den är faktiskt inte en så stor miljöbov som man trott.

Ajajaj. Intresset för rött vin minskar i våra dryck- och mattrender! Vindrickare har börjat att intressera sig alltmer för vita och mousserande viner.

Fler mousserande vinstilar bortom Champagne är på G. Från alla vinländer och av flera varianter av druvor. Samtidigt blir man mer krävande inom produktionen och de metoder som man framställer bubblet på.

Att köpa vin blir mer personligt. Konsumenter vill ha värdedrivna viner som berättar en historia som ger en känsla av plats och ansvarsfulla jordbruksmetoder. Hållbarhet över hela linjen.

Folk blir med medvetna om vad de dricker, kommer att se en fortsatt potential med slå in på den naturliga vägen. Fortsatt intresse för naturviner, alltså. Och mindre tillsatser som exempelvis sulfiter önskas.

Covid-19 har både ökat och dämpat vårt drickande, men utbud och kvalitet inom kategorin alkoholfria och lågalkoholhaltiga viner (Internationellt: No/Low), kommer definitivt att öka.

Dryck- och mattrender spår att roséviner blir en grej året om och det kan vi se på Systembolagets hyllor redan nu.

Kommer: Smartare förslutningar på bag-in-box, vinpåsar och bekväma förpackningar som tetra och småburkar är perfekt för tillfällen i enstaka glas mitt i veckan.

Ju torrare vin (och dryck), desto bättre. Allt fler sneglar på sockerhalt.

dryck- och mattrender bartender för en drink

Sprit och cocktails

Intresset för alkoholfria cocktails håller i sig. I år visade våra bartenders att man kan göra en drink på många kreativa sätt genom att servera superläckra drinkar med naturliga, fermenterade ingredienser av grönsaker ger drinken en unik karaktär, ingen alkohol krävs.

Enligt IWSR Drinks Market Analysis dryck- och mattrender förväntas kategorin NO/LOW expandera med 35 procent till 2023. Att dricka mindre sprit har blivit en trend i de yngre generationerna och man ser ett ökat intresse för lågalkohol- eller helt alkoholfria cocktails.

Bitter är den trendigaste smaken i år.

Den som har fler färska, fräscha, säsongsbetonade ingredienser i sin cocktail vinner. Och så kommer jästa ingredienser i våra cocktails som kombucha, grönt té …

Barerna vill lyfta fram drinkar med stora, djärva smaker och subtila, nyanserade smaker i rampljuset. Förvänta dig ”dirty martinis” och infusioner du aldrig hört om tidigare.

Hållbarhetstänk gäller även för cocktails Man kommer inte att pressa en lime eller skala en citron och sedan slänga frukten om md glädje gärna doppas i ett glas rött vin!?

Bekväma burkcocktails är här, och javisst, kan cocktailen klämmas in i en burk!

Cocktaildrickare dras mot sommarklassiker som mojitos hela året om.

Spännande, nya och kvalitativa cocktails fick verkligen fäste under pandemin. Med premiumsprit och fantasifull experimentanda!

Många människor letar efter bra alternativ till öl. Cider och blanddrycker har tagit fart men intesset för riktigt öl med spännande smaker växer också.

Whisky-cocktailen får en revival och både barer och gäster vill experimentera. Men titta bort om Old Fashioneds och Manhattans och förvänta dig att se mer eftertanke i recepten.

Bourbon är på frammarsch runt om i världen i våra dryck- och mattrender!

Vodka, gin och konjak är still going strong och bland den främsta spriten som konsumenterna vill dricka 2022.

dryck- och mattrender på restaurangen

Om mat & restaurang säger våra dryck- och mattrender…

Tillväxtkategori: fortfarande ökar vegan, vegetarian och flexitarian.

Potatismjölk får sitt genomslag på veganhimlen 2022. Ett mer ekologiskt medvetet alternativ till både mejeri och nötprodukter,

Mezcal blir ny matingrediens. Ni vet tequila-lime sotade räkor eller whiskybräserade revbensspjäll. Nu är vi mogna för kulinariska experiment med Mezcal

Mera grönsaker, mera grönsaker, mera grönsaker.

Från skafferi till tallrik – oj vad vi börjar älska att laga mat och laga från scratch och ta tillvara på den mat vi hittar i vårt skafferi! Och fr de som inte orkar det så finns fortfarande färdiga matkassar.

Och gärna laga mat över den traditionella öppna elden som ger naturliga smaker till ingredienserna. Glöm elgrillen och ta fram veden.

Svamp är 2022 trendigaste ingrediens, alla sorter och varianter använda inte enbart för amt men i cocktails, öl, sprit ….  

Restaurangers öppettider kommer att ambulera. Färre kommer att hålla öppet sju dagar i veckan och istället satsas på fem, eller till och med fyra, kvällar i veckan.

Arbetstimmarna begränsas därmed också för att matcha en balans mellan arbete och privatliv för de anställda.

Privat middag fast utomhus? De små enskilda “middagsväxthusen” som poppade upp på kontinentala restauranger under pandemin blev troligt populära. Inget vi kommer att se mindre av.

Restaurangpriserna kommer att stiga i takt med att priser på mat stiger. I många länder har kött- och grönsakspriserna nästan fördubblas på grund av vädret, importsvårigheter och bemanningskriser.  

Samtidigt krymper menyerna då kockarna kommer att vara med kreativa, minimera slöseri och effektivisera för att hantera kostnader.

Ökat fokus på att minska koldioxidavtrycket för klimatförändringar. Hållbar mat med lokala råvaror är en överlevnadsfråga. Lokala bönder, bagare, slaktare och ostmakare kommer man inte att klara sig utan. Eller varför inte odla direkt på plats i restaurangen?

Det ska bli kul att gå på restaurang. Restauranger kan samarbeta med andra kockar och restauranger, som exempelvis att flera kockar rör i samma gryta för att skapa avsmakningsmenyer eller ge gästerna en gastronomisk superupplevelse som kombinerar deras unika stilar.  

Fine dining är tillbaka men denna gång med rätter som har en personlig prägel från den som lagar maten och som kan presentera sin matkultur med nya spännande tekniker och inspiration.

Mer som är trendigt:

Jeanette Gardner
Om Jeanette Gardner
Jag är en passionerad journalist och brinner för mat och dryck. Bor i skärgården utanför Stockholm. När jag inte skriver om goda viner och mat så gillar jag att umgås med vänner och njuta av naturen. Snart pensionär men älskar att jobba och hålla mig aktiv. Fler inlägg av Jeanette →

Four Cousins Crisp White

Populärt och lätt sydafrikanskt vitt vin från Van Loveren Family Vineyards med mängder av grönfruktiga inslag och låg alkoholhalt. En ren smakupplevelse som balanseras fint i gommen.

Artikelnummer: 5150

Typ: Vin, Vitt Vin

Land: Robertson, Sydafrika

Alkohol: 9,5 %

Pris: 69 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

senaste artiklarna