Nya affärsmodeller kring online försäljning av vin
Internationellt pågår det just nu full kommers av vin över nätet. Online försäljningen av vin har ökat kraftigt under de senaste åren, medan vi här hemma varit mer återhållsamma. Vi tror ofta att det kommer att bli krångligt. Men läs gärna på mer om detta i våra i relaterade artiklar.
Många europeiska kunder vill fylla sina vinkällare med leveranser från soliga södern och importera ”vins du monde”. Föregångsländerna för näthandel är England, Tyskland och några andra marknader i Europa, samt Kina och Japan. Internationellt blir det mer och mer populärt att köpa sitt vin över nätet och alltfler vinsajter expanderar. I slutet av förra året, öppnade Amazon sin online vinbutik på amerikanska marknaden och hoppas nu att kunna erbjuda allt från Bordeaux och Barolo till bra priser.
I samband med e-handels expansionen av vin så dyker även nya affärsmodeller upp. NakedWines.com, sajten som samlar återförsäljare, sa att de ytterligare kommer att expandera på marknader som USA och Australien. Företaget sålde redan för något år sedan c:a 10,000,000 flaskor vin. NakedWines.com är det första kundfinansierade vinnäthandeln på marknaden och man har hittat en unik affärsmodell som bygger på att stamkunder, så kallade ”änglar”, investerar i mindre vingårdar. I gengäld får dessa affärsänglar exklusivitet och rabatterat pris på vin, som ofta ligger 40-60 procent lägre än i handeln. Det hela har visat sig vara en superidé. I USA och Australien hade man fler än 50.000 änglar under förra året.
I Sverige har tinyvineyards.com öppnat sin verksamhet med en annan affärsidé för internethandel. Här köper man sina egna vinstockar från små vingårdar i La Mancha och som kund kan man då vara med i hela sin ”egna” tillverkningsprocess, från druva till flaska och egen etikett.
Ytterligare ett bra initiativ, är företaget wine-searcher.com, som är baserat i Auckland. Man säljer inte eget vin men hjälper online kunder att ta reda på var man kan hitta ett särskilt vin genom att lista tiotusentals vinproducenter runt om i världen.
Nackdelar:
” Frakttjänster mellan olika länder varierar och det kan bli mycket dyrare än förväntat.
” Generella webbplatser klan lova runt men hålla ofta tunt. Man måste veta vad man köper.
” Många sajter har inte en utvecklad lokalkunskap och inte heller de kontakter med återförsäljare som egentligen behövs, vilket ibland kan resultera i att man köper upp överblivna lager istället.
Fördelar:
” Kunder kan få tag på kvalitetsviner till bra priser.
” Större valfrihet för konsumenter.
” Större utbud av viner.