Vad händer på dryckesmarknaden nästa år? Vad är nytt? Vad tycker vinkonsumenterna? Och vad vill vi veta?
Det är alltid lika spännande att se vad som händer, så förvänta dig massor med nytt. Bland trenderna hittar vi stort intresse för fruktviner, naturvin, vincocktails, viner från unika internationella områden, dessertviner och drycker för en god sak, hållbart producerat, hållbara förpackningar.
Vi trendar definitivt mot en smakprofil typ dessertviner, funktionella läskedrycker och exklusiva geléshots alkohol på fat, med både cocktails och vin på fat!

Vi sammanfattar varje år och börjar med det viktigaste inom vin och sprit!
Generellt så lutar trenderna mot en utveckling mot lägre alkohol (eller 0%) när det gäller vin och sprit och det har varit så en del år nu. 49 % av konsumenter tycker att det är viktigt att minska alkoholkonsumtionen och tänker på sin hälsa 2026. Vi är alltmer ute efter innovativa drycker som erbjuder hälsofördelar.
Här är de hetaste trenderna
Mot premiumviner
2026 kommer att alltmer handla om volym och värde. Generellt: konsumenterna köper färre flaskor och väljer hellre viner av högre kvalitet.
Vinregioner och småskaligt
Nya, mindre kända vinregioner och boutiquevingårdar kommer att bli det vi lägger ögonen på. Du kommer att få se fler nya viner från Östeuropa, Sydamerika och förbisedda delar av Australien.
Vi vill veta allt
Vi förväntar oss mer än bara smak, vi vill ha värde och ursprung. Det räcker inte längre med enbart DOC, DOCG, AOC och förkortningar för att välja ett vin. Vi blir kräsnare och vill veta vad vi handlar och läsa berättelser om historien bakom druvsorter och produktionens unika karaktär. Vinälskare vill ha berättelser, unikhet och identitet.
Inte bra rödvin men …
Vid sidan av de stora traditionella rödvinerna fortsätter intresset att växa för vita, rosé- och mousserande viner. Fräschör och gastronomisk mångsidighet alltså. Och om du dricker rött som serveras rumsvarmt, glöm det. Tänk lättare, svalare serveringsmetoder med fräschör, ljus frukt och måttliga tanniner – se en ökning av en uppfriskande Pinot Noir, fast några grader kallare.
Hållbarhet
Ekologiska metoder kommer att öka kraftigt. Konsumenten lägger pengarna på verklig hållbarhet, enkel greenwashing gäller inte längre, hellre mätbara metoder, certifieringar, spårbarhet och hållbara förpackningar. Vi vill veta!

Back to basic
Är nog en av nästa års viktigaste trender. Vi sneglar mot gamla vinframställningsmetoder som är tusentals år äldre än modern teknologi. Vinturisten söker nu meningsfulla, autentiska upplevelser, skojig gammal produktion och levande historia i aktion. Kul exempel är orangea viner, gamla tekniker, komplexa tanninstrukturer och unika smakprofiler.
… fast modernt
Smarta vingårdar och digital innovation med sofistikerad teknikintegration, artificiell intelligens är intressant både för produktion och konsumentupplevelser.
Tänk bio – låt naturen leda
Minimal intervention i vinproduktionen, naturliga processer framför teknisk manipulation och tillsatser. Hellre inhemska jästtyper, ingen filtrering och viner utvecklas naturligt utan överdriven mänsklig inblandning. Regenerativt jordbruk framstår som nästa steg bortom ekologiskt och biodynamiskt.
Gammalt blir nytt
Låt traditionella, bortglömda druvsorter och spännande, alternativa stilar återupplivas. Lär av Grekland och Georgien.
I vinodlingen kommer värme- och klimatbeständiga, tåliga druvsorter och ibland moderna korsningar att premieras, druvor som kan frodas i klimatföränderliga förhållanden och anpassa sig till varmare temperaturer med andra vädermönster.
AI och vin?
AI gör det möjligt att beräkna bättre: exempelvis optimal skördetidpunkt, kvalitetsbedömning och för konsumenter att hitta viner som matchar preferenser och dessutom. Säkert med informationsrika vinturisten vill ha upplevelser som
vingårdshistorier, produktion, underjordiska källarmiljöer, lagringsprocesser eller ’gör ditt eget vin workshops’ som gör det möjligt för besökare att skapa personliga viner!
Vad händer med förpackningen?
Alternativa förpackningsformat utmanar flaskan med fokus på lättvikt och återfyllningsbara förpackningar, bag-in-box-tekniken utvecklas avsevärt, aluminiumflaskor och burkar får allt större acceptans även för premiumviner, många vingårdar erbjuder redan nu att buteljera eget vin och påfyllningsstationer.

Mot 0%
Allt fler premiumproducenter erbjuder idag alkoholfria versioner av flaggskeppsviner, vilket visar engagemang för kvalitet och innovation. Måttlighet och nykter nyfikenhet som påverkar våra dryckesval.
Tappvin för utbud och ekonomi
Vin på fat kan nu bli mainstream. Vissa restauranger använder tappsystem för både stilla och mousserande vin för att uppnå lägre svinn och kunna erbjuda fler viner på glas – tänk större utbud till mindre kostnad och uppmuntrar konsumenten att provsmaka nya viner. Allt fler topproducenter erbjuder redan tappviner idag.
Vem älskar inte bubblor
Vi ha de senaste åren sett hur intresset för mousserande viner fullkomligt exploderat. Men vi ökar smakutbudet till att omfatta inte enbart champagne och Prosecco, utan allt därutöver – med bubblor. premium Cava med tillskrift Reserva eller Gran Reserva eller varför inte en torr Lambrusco, en vinstil som nästan hoppat över en hel generation vindrickare.


