Vi har precis lanserat en ny artikel! Läs vår senaste artikel.
crisp white banner
Allt om Vin» nyheter

»  Så påverkas svenska bryggerier av gårdsförsäljningen

Så påverkas svenska bryggerier av gårdsförsäljningen

Så påverkas svenska bryggerier av gårdsförsäljningen

Gårdsförsäljningen av alkoholhaltiga drycker som införs i Sverige den 1 juni har potential att bli ett trevligt inslag för delar av besöksnäringen, men enligt Sveriges Bryggerier riskerar reformen att få begränsad effekt för den svenska bryggerinäringen i stort.

Men det är delade reaktioner till förslaget.

– Det är glädjande att svensk bryggerinäring hamnar i fokus, och gårdsförsäljning kan absolut bli ett uppskattat komplement i vissa delar av landet. Men som helhet är detta en symbolisk reform som gör lite för att lyfta hela branschen. För att vi ska kunna skapa fler jobb, bidra till exporten och stärka vår konkurrenskraft behövs större krafttag. Fokus bör ligga på att förbättra förutsättningarna för hela bryggeribranschen, inte minst genom ett starkt Systembolag och en rättvis alkoholbeskattning, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.

Regeringens förslag innebär att endast småskaliga producenter kan omfattas, samtidigt som större aktörer exkluderas, trots att dessa i många fall har etablerad besöksverksamhet och skulle kunna bidra till ökad turism.

För att ett bryggeri ska få bedriva gårdsförsäljning krävs:

  • Särskilt tillstånd från kommunen.
  • Att besökare deltar i och betalar för ett minst 30 minuter långt besöksarrangemang med kunskapshöjande inslag.
  • Genomförande av godkänt kunskapsprov av ansvariga personer i verksamheten.
  • Att försäljningen sker direkt efter besöket och inom angivna kvantitetsgränser (t.ex. max 3 liter starköl per person och besök).
  • Att besökare informeras om alkoholens skadeverkningar.
  • Att man har en produktion om max 400 000 liter/år

Sveriges Bryggerier lyfter särskilt att reformen slår olika mot olika typer av aktörer, något som riskerar att försvaga den mångfald som länge präglat den svenska öl- och dryckeskulturen. Flera medlemmar uttrycker oro för att de, trots att de tillhör kategorin småskaliga, inte kommer att omfattas på grund av produktionsgränser eller andra begränsningar.

Tre önskemål för att stärka hela branschen:

  1. Sänk punktskatten på öl, cider och andra bryggeriprodukter. Det skulle öka konkurrenskraften och skapa fler arbetstillfällen.

  2. Bevara det lokala och småskaliga sortimentet (TSLS) på Systembolaget som är en avgörande försäljningskanal för mindre bryggerier.

  3. Öppna gårdsförsäljningen för alla aktörer. Även medelstora och stora bryggerier med etablerad besöksverksamhet bör kunna omfattas.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

Fler artiklar