IWSR spår i sina internationella analyser för den globala marknaden för drycker och alkohol 5 viktiga trender inför 2021.
Rapporten är mycket intressant och spännande, utvärderar trender och marknadskrafter hos konsumenter i förhållande till hur vi nu haft det under pandemin osv. Har människors attityder gentemot alkohol långsiktigt förändrats på grund av Convid-19?
En av punkterna handlar om attityden till lågalkoholhaltiga drycker eller 0% alkohol:
Under 2020 ökade segmentet 0-alkohol och låg alkohol ännu mer än tidigare år. Covid-19 har lett till viktiga förändringar med en ökad medvetenhet om hälsa och välbefinnande som följd. Och dessa konsumentattityder spår man kommer att fortsätta och till och med öka under 2021. Konsumenterna blir alltmer villiga att betala för produkter utan alkohol och låg alkohol och det vet producenterna som nu kontinuerligt erbjuder alltfler alternativ.
Vilken förändring i attityd! Det var inte länge sedan som man stigmatiserades och ansågs vara en tråkmåns om man tackade nej till en drink på krogen. Kommer ni ihåg?
Där erbjudanden utan alkohol och låg alkohol en gång nästan stigmatiserades har kategorin nu blivit ambitiös och konsumenterna blir alltmer villiga att betala en premie för produkter utan alkohol och låg alkohol.
IWSR jobbar globalt och har hämtat data till rapporten från olika länder. De flesta marknader och givetvis tillväxtmarknader för 0-produkter) öl, vin och sprit som exempelvis USA, Tyskland, Storbritannien och Spanien tror att låg- och 0-alkohol segmentet kommer att öka snabbast och mest.
Men det händer förstås även nyheter när det gäller vin och sprit, så vill du läsa hela rapporten ”5 key trends that will shape the global beverage alcohol market in 2021″ så finns den på länken >> här!