Hem » Vin Skola » När vingästen blir irriterad på restaurang!

När vingästen blir irriterad på restaurang!

Taskigt utbud av viner? Knappast några vinet alls som säljs på glas? Surt vin som stått alltför läge? Det här är bara några av det som kan irritera restaurangkunder och vinentusiaster. Här har vi rangordnat 4 saker som vi tycker är riktigt dåliga men ändå ganska vanliga att råka ut för när man beställer vin på restaurang och vad du – lite skämtsamt – kan göra.

Nonchalanta servitörer som inte kan vin

Om du frågar din kypare vilket vin han eller hon rekommenderar kan du få svaren:

”Jag vet inte så noga, jag ska höra mig för i köket.”

”Jag gillar inte rött vin själv, kan jag rekommendera en Chablis?”

”Jag hämtar vår vinlista.” Pekar i listan och säger:” Vi säljer mycket av denna röda…” och pekar på Cline Zinfandel 2014, ”…framställd på druvan Merlot.”

Vårt råd: Ta en skål. Gå runt bland de övriga gästerna och samla ihop en slant så kyparen kan gå på en vinkurs. 

Vinet öppnades för flera dagar sedan

Du har beställt in ett relativt dyrt vin på glas men som du vet är ett fantastiskt gott vin. Tyvärr smakar det gammal trasa, unket eller har oxiderat. Inte alls ovanligt att det inte är samma åtgång på viner som är dyrare och att vinet därför stått i öppen flaska för länge.

Vårt råd: Fråga din servitör när flaskan öppnades. Längre än en dag sedan? Be om en ny flaska.

Vinglas fyllda till bredden

Snåla restauranger brukar använda små glas eftersom de tror att kyparna inte riktigt har koll på hur mycket de häller upp och kanske häller för mycket. Vad som händer då är att det lilla vinglaset fylls till bredden. Du kan alltså inte virvla runt ditt glas och få full smak och arom. Visst vill vi alla ha stora glas med mindre i så att vinet får en chans att lufta?

Vårt råd: Påpeka felet med små glas. Förklara och beskriv hur det ska vara. 

Trist och dyr vinlista

Du vet vad vi menar: ett trist utbud av bulkviner som du likväl hittar på vilken förortpizzeria som helst, men här med ett saftigare prispåslag. Dessutom syns det direkt att de bara köper från en leverantör. Här har man alltså inget intresse för vin och förmodligen inte för maten heller.

Vårt råd: lämna omedelbart restaurangen!

Här har vi skrivit fler tips om hur man gör som vingäst om man är missnöjd: 

Frågor och svar:

Vad kan irritera restaurangkunder och vinentusiaster när de beställer vin på restaurang?

Taskigt utbud av viner, knappast några viner alls som säljs på glas, surt vin som stått alltför länge och nonchalanta servitörer som inte kan vin.

Vad kan du göra om din kypare inte kan rekommendera ett vin?

Ta en skål, gå runt bland de övriga gästerna och samla ihop en slant så kyparen kan gå på en vinkurs.

Vad ska du göra om vinet du beställt på glas smakar gammalt eller oxiderat?

Fråga din servitör när flaskan öppnades. Längre än en dag sedan? Be om en ny flaska.

Varför kan små vinglas vara ett problem på restauranger?

Restauranger kan använda små glas eftersom de tror att kyparna inte riktigt har koll på hur mycket de häller upp och kanske häller för mycket. Detta resulterar i att vinglaset fylls till bredden och du inte kan virvla runt ditt glas och få full smak och arom.

Vad ska du göra om restaurangens vinlista är trist och dyr?

Lämna omedelbart restaurangen.

Vinguider relaterade till denna artikel

Vinjournalen.se Tips

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.