Planera en budgetvänlig sensommarfest

Visst är det kul att fixa ett stort sensommarfest med lite god mat och dricka innan du och alla vänner ska tillbaka till jobbet efter semestern. Denna sommar verkar nästan för perfekt för att man ska skippa att arrangera ett hejdundrande partaj.

Men som vanligt: det blir en ganska dyr vin- och spritnota och då blir det mer kritiskt att man inte köper för lite men inte mer än man behöver av vin, öl och sprit heller. Hur mycket dricker folk och ska baren vara öppen eller ska man bjuda på en del och förefaller man snål om gästerna får betala för annat därutöver?

Men först …

Med lite statistik blir det enklare att beräkna.  Hur mycket innehåller en flaska? Om vi räknar säkert:

  • en helflaska champagne ger 6 till 7 glas
  • en helflaska vin fyller 4 glas
  • en 740 ml flaska sprit (gin, vodka, tequila etc ) ger cirka 12-14 drinkar

Din shoppinglista skulle kunna se ut något i den här stilen:

  • Hur många lådor öl?
  • Hur många flaskor rött respektive vitt eller rosévin?
  • Vilken starksprit ska du välja?
  • Vilka drinkar ska serveras?
  • Vad behöver du mer i form av tonicvatten, juicer, ginger ale, coca-cola etc. för att blanda drinkarna?
  • Alkoholfria alternativ?

Och när det kommer till baren….

En jättefest kan bli en dyr investering. Kanske har du råd eller kanske lägger du ner hela idén efter att ha räknat lite? Men tänk så här:

Du kan välja mellan att ha en öppen bar, en begränsad bar eller en betalbar. Inget är fel. Så har kan det se ut:

’Cash is King’ – bar

Mottot är: inget är gratis, alla betalar. Var och en får betala och ta ansvar för sitt drickande. Kan vara svårt att genomföra och få det att verka trevligt och generöst när det faktiskt är du som bjuder till fest. Visst spar du slantar, men räkna med diskussioner bakom ryggen på dig. Inte en bra idé såvida  du inte har en fest för flera hundra pers!

Svensk bar

I Sverige har vi dessutom det fenomenet att alla kan ta med sig sitt dricka till festen. Inte heller denna typ av bar är att rekommendera om inte alla – precis alla – tar med sig antingen vin, öl och sprit till festen och de facto ställer den baren så att alla kan ta. Ofta tar folk med sig det vinet som de själva tycker är godast och sedan står de och bevakar ”sin” flaska hela kvällen. Inte bra!

Öppen bar

Väljer du öppen bar så behåller du kontrollen om du har en bra bartender som också kan hålla ett öga på ifall någon eventuellt får i sig för mycket. En öppen bar är väldigt generöst, men du måste ha råd med det. Om inte dryckerna räcker och din bartender tittar snett på en gäst som häller i sig drink efter drink, då verkar det inte särskilt generöst. En öppen bar betyder att gästerna obehindrat kan beställa drinkar i baren och du betalar notan.

Begränsad bar

Här kan du bestämma att bjuda på exempelvis en välkomstdrink samt 2 glas vin per man eller en förutbestämd signatur-cocktail som är gratis. Man kan också ha en gratis cocktail-timme där gästerna under en timme kan få dricka vad de vill. Du sätter helt enkelt dina egna ekonomiska gränser. Här behöver du mer hjälp än en bartender för att hälla i trådarna och se till att allt flyter.  Några fler som serverar är alltid en bra idé. Om du begränsar tiden till en ’gratis-timme’ så kan servitörerna se till att cirkulera för att fylla på med vin och drinkar. En begränsad bar är både ekonomisk och generös. Gör lite reklam redan i inbjudan, så visar du ändå att du vill bjuda inom rimliga gränser och alla vet vad som gäller när de kommer dit.

 

Lite mer om festliga aktiviteter:

Four Cousins Crisp White

Populärt och lätt sydafrikanskt vitt vin från Van Loveren Family Vineyards med mängder av grönfruktiga inslag och låg alkoholhalt. En ren smakupplevelse som balanseras fint i gommen.

Artikelnummer: 5150

Typ: Vin, Vitt Vin

Land: Robertson, Sydafrika

Alkohol: 9,5 %

Pris: 69 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons
distric7sidepng

Leave a Reply

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
senaste artiklarna