I heta stolen: George S. Grant – Glenfarclas

Glenfarclas är nästan synonymt för många med vad hela Speyside i Skottland handlar om! Ett familjeägt destilleri som börjar på Glen och som buteljerar en ålderstigen sherrytung maltwhisky!

George S Grant, den sjätte generationen av ägarfamiljen Grants, besökte nyligen Sverige och vi fick då tillfälle att sätta oss ned och prata med honom om 105, fat och nästa generation!

Text: Henric Madsen, Malter Magasin

Foto: Henric Madsen och Glenfarclas Distillery

Glenfarclas Distillery ligger ca 20 minuters bilfärd från Dufftown, mitt i Speyside. Ben Rinnes, med sina ståtliga 841 meter över havet, ligger som en fondvägg bakom det gråa destilleriet med sina klarröda dörrar. Glenfarclas har funnits länge, men ingen vet hur länge. Inne i besökscentret så finns det en tavla föreställande destilleriet från 1791, redan då var det full produktion. Man vet inte heller vem som byggde destilleriet, eller vem som var ägare. Men man vet att de fick sin första lagliga licens att destillera år 1836.

– 1836 är det dystraste året i Glenfarclas historia, säger George. Det var då vi började betala skatt!

Det var först 1865 som familjen Grant köpte destilleriet. Priset de gav då för byggnaderna och allt lager var £511,19, de hoppas att det är värt några pund mer idag!

Ett familjeföretag

Glenfarclas är ett familjeföretag där George är försäljningschef och hans pappa John är Distillery Manager. Att han själv skulle jobba med whisky var inte helt självklart.

– Efter skolan så kände jag att Universitetet inte riktigt skulle passa mig, så jag reste en hel del, berättar George. Jag jobbade på restauranger och i barer i Australien, Mellanöstern, USA med mera.

Efter 1 ½ år på resande fot så kom han hem till Glasgow utan någon egentlig plan. Genom en bekant så fick han ett tre månaders vikariat på en redovisningsbyrå, vilket utvecklade sig till ett erbjudande om ett fast jobb. Men han tackade nej till detta och började istället på en praktikplats på ett mälteri. Dryckesindustrin låg honom, av naturliga orsaker, nära till hjärtat och det var där han ville jobba.

Efter att ha skaffat sig lite jobberfarenhet så blev han erbjuden en praktikplats hos Inverhouse Distillers. Detta gav han möjligheten att jobba som Mashman och Stillman på destillerierna Speyburn, Old Pulteney och Balblair. Han blev sedan erbjuden en tjänst som försäljare i Hong Kong. Tjänsten skulle sträcka sig över sex månader, men han blev kvar i två år. Det var först år 2000 som George anslöt sig till familjeföretaget och började jobba på Glenfarclas.

Den sjunde generationen av familjen Grants är Georges två döttrar. – Men likasom att jag aldrig blev tvingad att börja så ska dom aldrig bli tvingade, säger George. Om dom vill börja jobba hos oss så blir vi mer än glada, men det kommer att vara deras val.

Glenfarclas är ett av de sista familjedestillerierna som finns kvar i Skottland. Det finns totalt tre destillerier som är ägs och drivs av ägarfamiljerna, de övriga två är Springbank i Campbeltown, Glenfiddich i Speyside. Dessa tre har ägts av sina ägarfamiljer i mer än 100 år.

Glenfarclas 105 – Familjens stolthet

1968 så delade Glenfarclas ut en buteljering som en julklapp till alla sina anställda. Denna råkade vara på just 105 Proof. Denna julklapp var så bra så flera frågade om man kunde köpa en extra flaska, det var då Glenfarclas beslutade att börja buteljera denna utgåva.

105 står för 105 brittiska proof, dvs det gamla sättet att räkna alkoholstyrka på. Det härstammar i att man innan år 1816 så använde man krut för att fastställa alkoholhalten. På den tiden så var ju inte lagringen av whisky uppfunnen ännu så spriten hade samma färg som vatten. För att då säkerhetsställa att det faktiskt var sprit som man försökte sälja så blandade man denna med krut. Om denna blandning kunde brinna så hade man bevisat, engelskans proved, senare proof, att det var just starksprit man hade till försäljning.

– ’105’ står för hälften av all försäljning hos oss, slår George fast. En av de främsta orsakerna till denna succé är just namnet på flaskan. Det spelar ingen roll vart du är i världen så har de flesta svårt att uttala Glenfarclas korrekt, men alla kan säga 105.

The Family Casks

2007 så lanserade Glenfarclas deras ’The Family Casks’. En serie buteljeringar från enskilda fat som sträckte sig från 1952 till 1994, 43 fat som alla släpptes samtidigt. Idén från början var att buteljera 10 fat per år i fem år för att tillslut ha 50 år av buteljerad whisky. Men George pappa John tyckte att det tog för lång tid och ett beslut togs att buteljera alla på engång.

George trodde inte att detta skulle vara någon särskild succé utan såg framför sig år av försäljning för att bli av med alla dessa flaskor. Han var så säker på sin sak så istället för att vara med på den stora avtäckningen i London 2007 så åkte han på semester.

– Jag förstod nog inte hur populär dessa buteljeringar var förrän vår japanske importör faxade en order på 178 flaskor några dagar efter presentationen i London, berättar George. Detta var mycket ovanligt att han beställde så många flaskor på en gång, så jag ringde honom och frågade om han nu skulle börja beställa bara en gång per år istället för månadsvis som han brukade. Men när han förklarade att denna order var bara till enda bar i Tokyo så förstod jag att vi var något på spåren.

Om man hade köpt hela den ursprungliga samlingen 2007 så hade det kostat £14,500, men om man ser till dagens värde vid auktioner så hade det varit en sund investering. Idag säljs en komplett samling av de ursprungliga 43 buteljerna för över £120,000.

’The Family Casks’ är också en resa igenom whiskyhistorien. Här ges man en möjlighet att följa destilleriets utveckling genom årtionden. Från 1880 års Spirit Act’s upplösning på 50-talet genom balansgången under 1980 talet till expansionsfasen genom 90-talet. Den tydligaste gränsen finns i buteljeringarna före och efter 1988.

– Innan ’88 hade vi ingen 100 procentig kontroll på kvaliteten av faten. Vi köpte de fat som fanns att tillgå. Från 1988 köper vi alla våra fat från José y Miguel Martin (J&MM), detta har gjort att vi har stenkoll på alla våra fat och vet att de alltid levererar perfekta sherry fat.

José y Miguel Martin är den familjeägda bodega som levererar alla fat som Glenfarclas använder. De är belägna nära Huelva i sydvästra Spanien.

– Sherry drickandet har gått ned samtidigt som intresset för högkvalitativt sherrylagrad whisky har gått upp, så bristen på fat är ju uppenbar. Det faktum att vi har haft ett samarbete med J&MM i snart 30 år har hjälpt oss att få tag i bra fat, säger George.

Lagring

Faten de köper från J&MM kostar ungefär €800 – €850 per styck och det är uteslutande europeisk ek.

– För bara tio år sedan så betalade vi kanske €200 för ett fat så visst är de dyrare nu men vi ska komma ihåg att även whiskyn har blivit dyrare.  Om det är en Sherry butt så får vi ur ca 750 flaskor så det är ungefär £1 per flaska. Sen använder vi fatet tre gånger till så kostnaden per flaska blir tillslut försumbar, förklarar George.

Även om europeisk ek redan har något tätare cellstruktur än amerikansk ek så beställer de också faten med lite tjockare ämnen för att hålla nere avdunstningen. All sprit som produceras för att bli buteljerad som Glenfarclas lagras på plats hos destilleriet i Speyside.

 

Här hittar du fler artiklar om whisky: 

 

District 7 Pinot Noir

En läcker kalifornisk pinot noir from Monterey, USA. Vinet produceras av Scheid Family Wines, en av de mest dynamiska producenterna i området.

Artikelnummer: 6578

Typ: Rött Vin

Producent: Scheid Family Wines

Land: Monterey, USA (Kalifornien)

Alkohol: 13,5 %

Pris: 125 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons [banners_zone id=5]

Leave a Reply

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
senaste artiklarna