2020 – på trendspaning inför nästa år!

20020 - bar med drinkar

William Grant & Sons Ltd. är ett av Storbritanniens ledande spritföretag och grundades 1887. Familjeföretaget har en stor portfölj av prisbelönta varumärken som bland annat Glenfiddich, Grant’s, The Balvenie, Tullamore D.E.W. och Drambuie, Hendrick’s Gin, Three Barrels. Dessutom äger man sju whiskydestillerier Glenfiddich Distillery, Balvenie Distillery, Girvan Grain Distillery, Ailsa Bay Distillery. 

Inget företag är säkert mer lämpat att spå trender i framtiden och titta lite närmare på vad som kommer att gälla nästa år, när det gäller trender på dryckesmarknaden och man har nu släppt en rapport inför år 2020, där man fokuserar på nya trender som kommer att gälla hos dagens dryckeskonsumenter, om deras dryckesbeteende och förklara varför vissa dryckessegment växer … och andra inte. Förutom att titta på olika spritsorter som whisky och gin, tittar man även på vad som händer med barkulturen nästa år. Och vi vet ju, det som händer på kontinenten, kommit till slut även hit! 

Detta är de trender som företaget rapporterat om:

2020 - rosétrucken

Kreativa idéer gäller

Framåt företag som sociala mediaföretag, restauranger, dryckesföretag, modeföretag och andra företag använder sig av pop-up barer för att för reklam, synas och nå ut. Det har växt upp en hel eventindustri omkring idéen som endast handlar om pop-ups. Man kallar det ’on location marketing’. Vegan Schmegan var den första mattrucken som dök upp på gatan och som visade hur lätt det egentligen var att servera drycker och mat på ett sätt som ligger i tiden. Ett annat exempel är Rosétrucken by Chateau de Berne rosé, som på sommaren parkerar land och rike kring för att på events, uteserveringar och fester erbjuda ett glas kalla rosé. Se fram emot rosévin även 2020! Även “Tel Aviv Pop-up truck” stod parkerad här och där i Sverige och Danmark under Melodifestivalen.

Ett annat uttryck för kreativitet: i The American Bar på The Savoy, till exempel, som 2017 blev utsedd till världens bästa bar, har man i sin senaste menylista adderat hela 20 nya cocktails inspirerade av musiker som spelat där. Kul idé! Vem vill inte dricka en Fly Me to the Moon eller gå til Soho’s på Wardour Street och beställa en drink med politiskt tema?

Vem som helst kan alltså göra recept för goda drinkar… fast i realtid. En slags reality-cocktail meny. De sociala kanalerna styr ’likes’ och andra kommentarer och vips! En ny drink är uppfunnen och den har kanske helt tillkommit från en app!

Men ständigt med fler varumärken i pipeline blir det förstås till stor hjälp när konsumenterna – läs målgruppen – agerar och tycker till.

Minimalistiskt och okomplicerat

Gör det enklare för kunden att beställa genom att man förkortar menyn, tar bort drinkar och föreslår drinkar med endast 2 eller 3 ingredienser. Man lanserar cocktails med en smak och recept som baserar sig på endast de allra viktiga egenskaperna eller ingredienserna. De minimalistiska cocktailmenyerna nästan år, 2020, går hand i hand med att allt ska vara hantverksproducerat – från öl till gin och specialkryddad rom.  Slut på skumma ingredienser som ingen vet vilka det är. Fram med enkla på-platsen-drinkar, det vill säga att teamet i barn engagerar sig och har ett destilleri och laboratorium – på plats! Här destillerar och jäser man brännvin och gör essenser enligt barens egen stil, men man odlar även egna örter, kryddor och frukter.

2020 - fantasidrinkar

Going global

Detta är verkligen en trend som ligger i tiden och är här för att stanna även 2020. Det står “få maximal global exponering för din bar och dina duktiga bartenders så gästerna får uppleva en liten smak av andra kulturer”. Vi pratar om globala barövertaganden eller byta bartenders för en period.

London Cocktail Week visade tydligt att det är poppis och fungerar fint när ett land står som värd och tar över baren för en vecka eller kanske bara en kväll eller två. Under veckan anmälde sig hundratals bartenders för byten av personal och övertaganden av barer i andra länder.

Sociala medier spelar förstås med i ett slags socialt reklamsyfte med diskussioner, foton, inlägg och uppdateringar.

I Helsingfors har Goldfish Cocktail Bar provat på och vid flera tillfällen bjudit in barer från andra länder att gästa och bjuda finska konsumenter på lokala drinkar och tilltugg. Man byter recept, metoder och idéer men an också skapa intresse för ett varumärke. Det skapar en global ömsesidighet utbyte på mer än ett plan och blir status när man skickar iväg sin bartenders jorden runt för att mixa drinkar och representera sitt land och kan få internationell exponering utan dess like.

Kolsyra i allt!  

Just nu är det inne att kolsyra allt. Bubbeltrenden har etsat sig ännu djupare och vi pratar inte enbart om Prosecco och mousserande viner, men allt ska bubblas! Spritzen är tillbaka med stormsteg. Titta på hur Pomeral Spritz lyckades nå folks hjärtan på nolltid. Allt började med årets London Cocktail Week, de var förresten föst ut redan förra året med Aperol Spritz och är som alltid är ett event som sätter säkra trender. Man arrangerade till och meden mästerklass i kolsyrat vatten. Vatten med bubbel är inne och kvalitativa bubblor ska det bara. Aperol Spritz innehåller den orangefärgade Aperol från Campari, blandad med prosecco och läsk i glaset. Lyckan var gjord och Campari ökade Aperols försäljning nästan 25%.

Kolsyreapparater kommer förstås att finnas överallt 2020 och barer börjar redan att erbjuda att skapa bubblor i sina egentillverkade juicer om man vill. Flexibelt och kreativt!

Baren Operation Dagger i Singapore, har nu en komplett meny med hemlagade mousserande cocktails som alla kolsyrats på plats i baren. 

2020 - en flaska hantverksgin

Gin behåller sin plats i täten

Man kan lugnt saga att gin är det senaste decenniets up and coming revival drink och trenden verkar hålla i sig även 2020.  Bara i Storbritannien har 402 nya ginvarumärken lanserats på marknaden sedan 2016. Hantverksgin, kryddad gin, okryddad gin eller gin med frukter …  gruppen kräsna gindrickare verkar öka från år till år. Den trenden håller också i sig! Den här rapporten visar på hur viktigt det är idag för producenter och barer att skilja sig från konkurrensen eftersom hantverksgin har fört med sig att konsumenten blir allt kräsnare och gärna köper gin av bättre kvalitet.

Läs mer om trender:

Madia Montepulciano d’Abruzzo

God och smakrik Montepulciano från Abruzzerna i Italien.

Artikelnummer: 280201

Typ: Rött Vin, Vin

Land: Abruzzo, Italien

Alkohol: 13,5 %

Pris: 79 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna