William Grant & Sons Ltd. är ett av Storbritanniens ledande spritföretag och grundades 1887. Familjeföretaget har en stor portfölj av prisbelönta varumärken som bland annat Glenfiddich, Grant’s, The Balvenie, Tullamore D.E.W. och Drambuie, Hendrick’s Gin, Three Barrels. Dessutom äger man sju whiskydestillerier Glenfiddich Distillery, Balvenie Distillery, Girvan Grain Distillery, Ailsa Bay Distillery. 

Inget företag är säkert mer lämpat att spå trender i framtiden och titta lite närmare på vad som kommer att gälla nästa år, när det gäller trender på dryckesmarknaden och man har nu släppt en rapport inför år 2020, där man fokuserar på nya trender som kommer att gälla hos dagens dryckeskonsumenter, om deras dryckesbeteende och förklara varför vissa dryckessegment växer … och andra inte. Förutom att titta på olika spritsorter som whisky och gin, tittar man även på vad som händer med barkulturen nästa år. Och vi vet ju, det som händer på kontinenten, kommit till slut även hit! 

Detta är de trender som företaget rapporterat om:

2020 - rosétrucken

Kreativa idéer gäller

Framåt företag som sociala mediaföretag, restauranger, dryckesföretag, modeföretag och andra företag använder sig av pop-up barer för att för reklam, synas och nå ut. Det har växt upp en hel eventindustri omkring idéen som endast handlar om pop-ups. Man kallar det ’on location marketing’. Vegan Schmegan var den första mattrucken som dök upp på gatan och som visade hur lätt det egentligen var att servera drycker och mat på ett sätt som ligger i tiden. Ett annat exempel är Rosétrucken by Chateau de Berne rosé, som på sommaren parkerar land och rike kring för att på events, uteserveringar och fester erbjuda ett glas kalla rosé. Se fram emot rosévin även 2020! Även “Tel Aviv Pop-up truck” stod parkerad här och där i Sverige och Danmark under Melodifestivalen.

Ett annat uttryck för kreativitet: i The American Bar på The Savoy, till exempel, som 2017 blev utsedd till världens bästa bar, har man i sin senaste menylista adderat hela 20 nya cocktails inspirerade av musiker som spelat där. Kul idé! Vem vill inte dricka en Fly Me to the Moon eller gå til Soho’s på Wardour Street och beställa en drink med politiskt tema?

Vem som helst kan alltså göra recept för goda drinkar… fast i realtid. En slags reality-cocktail meny. De sociala kanalerna styr ’likes’ och andra kommentarer och vips! En ny drink är uppfunnen och den har kanske helt tillkommit från en app!

Men ständigt med fler varumärken i pipeline blir det förstås till stor hjälp när konsumenterna – läs målgruppen – agerar och tycker till.

Minimalistiskt och okomplicerat

Gör det enklare för kunden att beställa genom att man förkortar menyn, tar bort drinkar och föreslår drinkar med endast 2 eller 3 ingredienser. Man lanserar cocktails med en smak och recept som baserar sig på endast de allra viktiga egenskaperna eller ingredienserna. De minimalistiska cocktailmenyerna nästan år, 2020, går hand i hand med att allt ska vara hantverksproducerat – från öl till gin och specialkryddad rom.  Slut på skumma ingredienser som ingen vet vilka det är. Fram med enkla på-platsen-drinkar, det vill säga att teamet i barn engagerar sig och har ett destilleri och laboratorium – på plats! Här destillerar och jäser man brännvin och gör essenser enligt barens egen stil, men man odlar även egna örter, kryddor och frukter.

2020 - fantasidrinkar

Going global

Detta är verkligen en trend som ligger i tiden och är här för att stanna även 2020. Det står “få maximal global exponering för din bar och dina duktiga bartenders så gästerna får uppleva en liten smak av andra kulturer”. Vi pratar om globala barövertaganden eller byta bartenders för en period.

London Cocktail Week visade tydligt att det är poppis och fungerar fint när ett land står som värd och tar över baren för en vecka eller kanske bara en kväll eller två. Under veckan anmälde sig hundratals bartenders för byten av personal och övertaganden av barer i andra länder.

Sociala medier spelar förstås med i ett slags socialt reklamsyfte med diskussioner, foton, inlägg och uppdateringar.

I Helsingfors har Goldfish Cocktail Bar provat på och vid flera tillfällen bjudit in barer från andra länder att gästa och bjuda finska konsumenter på lokala drinkar och tilltugg. Man byter recept, metoder och idéer men an också skapa intresse för ett varumärke. Det skapar en global ömsesidighet utbyte på mer än ett plan och blir status när man skickar iväg sin bartenders jorden runt för att mixa drinkar och representera sitt land och kan få internationell exponering utan dess like.

Kolsyra i allt!  

Just nu är det inne att kolsyra allt. Bubbeltrenden har etsat sig ännu djupare och vi pratar inte enbart om Prosecco och mousserande viner, men allt ska bubblas! Spritzen är tillbaka med stormsteg. Titta på hur Pomeral Spritz lyckades nå folks hjärtan på nolltid. Allt började med årets London Cocktail Week, de var förresten föst ut redan förra året med Aperol Spritz och är som alltid är ett event som sätter säkra trender. Man arrangerade till och meden mästerklass i kolsyrat vatten. Vatten med bubbel är inne och kvalitativa bubblor ska det bara. Aperol Spritz innehåller den orangefärgade Aperol från Campari, blandad med prosecco och läsk i glaset. Lyckan var gjord och Campari ökade Aperols försäljning nästan 25%.

Kolsyreapparater kommer förstås att finnas överallt 2020 och barer börjar redan att erbjuda att skapa bubblor i sina egentillverkade juicer om man vill. Flexibelt och kreativt!

Baren Operation Dagger i Singapore, har nu en komplett meny med hemlagade mousserande cocktails som alla kolsyrats på plats i baren. 

2020 - en flaska hantverksgin

Gin behåller sin plats i täten

Man kan lugnt saga att gin är det senaste decenniets up and coming revival drink och trenden verkar hålla i sig även 2020.  Bara i Storbritannien har 402 nya ginvarumärken lanserats på marknaden sedan 2016. Hantverksgin, kryddad gin, okryddad gin eller gin med frukter …  gruppen kräsna gindrickare verkar öka från år till år. Den trenden håller också i sig! Den här rapporten visar på hur viktigt det är idag för producenter och barer att skilja sig från konkurrensen eftersom hantverksgin har fört med sig att konsumenten blir allt kräsnare och gärna köper gin av bättre kvalitet.

Läs mer om trender:

Vinjournalen.se rekomenderar

Veuve Lafontan et Ses Enfants

Veuve Lafontan et Ses Enfants

Artikel:321Volym:700 ml
Pris449 :-

Faktaruta

SortimentFasta SortimentetRegionPepparmyntaÅrgångX.O 12 Ans d´AgeProducentVeuve Lafontan et Ses EnfantsAlkohol40 %

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy