Trender 2019 – så här blir det!

607

Nu blir det trender! Den brittiska livsmedelskedjan Waitrose sammanställer årligen en rapport om trender inom mat och dryck som bygger på genomförda konsumentforskningsundersökningar. Vad tyckte vi konsumenter egentligen? Vilka val gjorde vi under förra året?

Som en röd tråd genom allt är vårt ökade intresse inte bara för miljön, hälsan och djuren utan även hur mat och dryck produceras från a till ö och hur det förpackas är viktiga frågor för oss.

Redan i början av förra året började vi se starka trender för dessa frågor. Och visst blev det så!  88% har ändrat vårt konsumtionsbeteende exempelvis när det gäller plast och hur vi använder det och vilka alternativ som finns.

Det här smittar självklart av sig även till att noga granska exakt vad vi stoppar i magen. Veganism kom igång under 2018 och har visat sig inte enbart vara en trend men en hel folkrörelse som är här för att stanna. Varje stolt restaurang har idag flera veganska alternativ på menyn.

Har man inte gått över helt till att bli vegan så provar man i alla fall att bli flexitarian eller införa köttfria dagar i veckan. Vi vill äta lätt mat som inte tynger ner oss antingen mentalt eller kroppsligen. 

Men hur har våra dryckesvanor förändrats? Idag, när en person av fem inte dricker alkohol, så är nog den största nya trenden

de alkoholfria drinkarna

Internationellt pratar man om trender som Mindful Drinking Movement, den tysta lobbyn som jobbat hårt för att bryta stigmatiseringen med att våga vägra alkohol i sociala situationer. Alkoholfria cocktails, mocktails, kombucha och maskrosdrinkar intar en given plats på cocktaillistan och har blivit mainstream.

halva flaskor

Ju mindre desto bättre, verkar det som. Vi skrev redan om denna trend för någon månad sedan och visst tycker man själv att man både dricker mindre och känner sig nyttigare om man väljer en liten flaska vin? Se nästa gång du är på Systemet hur många halvflaskor som faktiskt står på hyllan!

vegan på Systemet

Nu kan du göra en frisökning på ordet vegan och få upp alla veganska produkter som finns på Systemet. Listan är dock inte komplett, eftersom Systemet inte klassificerar själva, utan listan är helt beroende av importörens tid och intresse för detta.

försäljning av alkoholfritt vin och öl

har drastiskt ökat dels med ett större och fantastiskt fint utbud och dels genom att folk medvetet väljer en öl eller ett vin med lägre alkohol. Men om vi nu ska fortsätta dricka, hur ser det ut där?

sprit

Trender är smaksatt, färglatt och smallbatch destillat är en marknad som vuxit stort och exempelvis tydligast när en fräsch gin smaksatt med härliga färska örter känns just nu roligare än den traditionella enbärsvarianten. Faktiskt så rolig att även stora spritproducenter följer trenden stick i stäv med både färgar sin gin rosa och safirblå och slåss om vem som kan hitta de mest sällsynta örterna.

bubbel är poppis

Mousserande vin blir alltmer poppis och i olika utföranden, från cava till prosecco och champagne, så länge det bubblar! Trender är det italienska bubblet franciacorta som har blivit ett begrepp om än ett litet begrepp även hos oss i Sverige och vi har nog aldrig druckit så mycket champagne som detta nyår.

Förra årets trender kan du läsa om här:

3 Amigos

3 Amigos är ett livligt och lekfullt rött middagsvin som är fruktdrivet med intensiva aromer och smaker.

Artikelnummer: 2691

Typ: Rött Vin, Vin

Land: Spanien, Valencia

Alkohol: 13 %

Pris: 59 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Leave a Reply

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
senaste artiklarna