Vin, sprit och James Bond

james Bond serieteckning

In den nya James Bond filmen ”No Time to Die” som hade premiär den 30 september, så spelar denna gång ett fint Bordeaux-vin huvudrollen. Men vilka drycker har varit James Bond favoriter genom tiderna?

”No Time to Die” är den 25:e James Bond och huvudrollsinnehavaren och skådespelaren Daniel Craig, 53 år, och hans 5:e Bondfilm under 15 år som agent 007. Filmen hade nyligen hade en efterlängtad premiär på världens biografer, efter ett långt uppskov på grund av Covid-19.

Genomgående i alla bondfilmer har de officiella dryckerna Heineken och i mer än 40 år har även den officiella bond-champagnen Bollinger fått spel med i filmerna, tillsammans förstås med den hemliga drinken Vodka Martini, ni vet ”shaken, not stirred”.  Denna gång var det dock en snygg Bordeaux-vin av toppklass från Saint-Emilion som fick den framträdande dryckesrollen i den nya filmen.

ames Bond No Time to Die

Utan att ge spoiler alert, så finns en sekvens i den i den nya filmen, där agent 007 dyker upp på en finmiddag hos ”Q”, som i filmen alltid spelar rollen som chefen för forskning och utveckling i den brittiska hemliga underrättelsetjänsten där Bond och Q är anställda. 

På middagsbordet står du en flaska av vinet, Château Angélus 2005. Bond inspekterar vinet, sträcker sig efter flaskan och häller upp en skvätt i ett stort Bordeaux-glas och man fokuserar rätt tydligt kring vinvarumärket och den fina klassificeringen St-Emilion Premier Grand Cru Classé A som får en bra exponering och får glänsa på filmduken.  

Det är ganska bra reklam för de producenter av finare slottsviner som sedan 2012 är involverade i en juridisk strid där de misstänkts för att ha manipulerat rankingen från B till A för sina viner inom klassificeringssystemet Saint Emilion Grand Cru, antagligen för att pressa upp priset på vinet med ca 30%. Producenterna kan riskera upp till 5 års fängelse samt böter på upp till 500 000 euro. En av dessa producenter är nämligen Hubert de Boüard, ägare till just Bondvinet Château Angélus.

Bond-drycker och varumärkesexponering  

Det har inte precis vilat några ledsamheter när James Bond varit i farten och man har dessutom druckit ganska friskt i alla Bondfilmer, både olika cocktails, öl, champagne och även Bordeauxviner har varit med i filmerna tidigare.

James Bond Island, i Thailand

Den ädla drycken Champagne har faktiskt dykt upp och fått flera omnämnanden än den kända vodka martinin som Bond dricker ‘shaken, not stirred’. Också i författaren Ian Flemings böcker om James Bond så nämns dessa drycker. Man förstår nästan att Fleming var en hängiven entusiast när Champagne nämns hela 35 gånger, främst Bollinger, Dom Pérignon och Taittinger. Den kända vodka martinin nämns 22 gånger och rött vin pratar man om hela 10 gånger. Självklart har detta även gett ekonomisk utdelning för dryckesproducenter som Smirnoff Vodka, som blev det officiella James Bond -vodkamärket, Bollinger Champagne och Heinekens öl och James Bond har verkligen gillar dem alla!

Cocktailen Vesper Martini i ’Casino Royale’ var ju till exempel också en drink som hans påstods ha uppfunnit själv och efter filmen fick många bartenders lära sig att göra den. Man gör den med gin, vodka och istället för vermouth så fruktigt söta likören Kina Lillet, numera kallad Lillet Blanc nr 76158 på bolaget. Byt sedan den klassiska oliven mot ett citronskal bara.

James Bond dricker vodka martini

Bond lärde oss också att göra raffinerade drinkar enligt hans egen uppfattning. ’The American’ var en drink som fick stå som frontfigur i filmen ’A View To A Kill’ när han pedagogiskt förklarar att det billigaste sättet att förbättra vilken dålig drink som helst med en dyr läsk.

En annan drink var romen Montera Gay, Mount Gay Eclipse Barbados Rum med läsk, även den ur filmen ’Casino Royale’. Och kom ni ihåg att han drack sydstatsdrinken Mint Julip på whiskey, sockerlag och mynta i ’Goldfinger’? Scotch och soda har ju annars varit en populär Bond-drink men när Pierce Brosnan fick spela agenten 2002, kom Mojiton upp på agendan och den fick en ordentlig trend-skjuts på den tiden. I den filmen drack man också öl från Heineken och vem kommer inte ihåg när Bond läppjade på ett glas Château Mouton Rothschild av årgång 1947 i samma film. Det blev ett dyrt poppisvin i olika årgångar bland annat i filmerna ’On Her Majesty’s Secret Service’, ’Moonraker’ och i ’Diamonds are Forever´.  Men redan i ’Casino Royale’ fanns Bordeaux-vinet Angelus med för förstta gången.

James Bond Bordeaux vinet Angelus

Château Angelus, Saint-Émilion Grand Cru 2005

Om vi först skriver det internationella priset, uppskattningsvis 4500 SEK, men du behöver du inte betala, för vinet finns inte på Systembolaget. Château Angelus har en smakprofil som en klassisk, subtil röd Bordeaux med trevliga aromer av röda, mogna frukter och kryddor. Tänk körsbär, plommon, hallon, mynta, ett stänk av svartpeppar och lakrits och sedan toppat med nyanser av jord, tobak och läder.  Detta är ett köttigt, mycket torrt fatlagrat vin med rökiga dock sammetslena tanniner i en perfekt, välbalanserad syra.  Behöver vi säga att det kan lagras i många år till?

Mer om Bordeaux:

Jeanette Gardner
Om Jeanette Gardner
Jag är en passionerad journalist och brinner för mat och dryck. Bor i skärgården utanför Stockholm. När jag inte skriver om goda viner och mat så gillar jag att umgås med vänner och njuta av naturen. Snart pensionär men älskar att jobba och hålla mig aktiv. Fler inlägg av Jeanette →

Wilhelmshof Pinot Noir

En druvtypisk tysk Pinot noir från familjeproducenten Wilhelmshof

Artikelnummer: 20028

Typ: Rött Vin, Vin

Land: Pfalz, Tyskland

Alkohol: 13 %

Pris: 139 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna