Hem » Vin Fakta » Trendigt: Vad dricker du under 2020?

Trendigt: Vad dricker du under 2020?

trendigt - en kvinna med vinglas

Vad blir trendigt i år? Vad tror ni? Vi fortsätter att skriva om trender och följer upp vår tillbakablick 2019 och tittar framåt. Konsumenter, restauranger, barer och alla vinlistor kommer att förändra sitt tankesätt detta år när det gäller vin, alkoholhaltiga drycker men även icke-alkoholhaltiga drycker.

Kort sagt: det gäller i princip allt flytande som vi sätter i oss. Förändringstakten inom dryckesindustrin är så snabb och påverkar vin- och dryckesindustrin och bestämmer vad som kommer att bli trendigt, våra värderingar förändras och utvecklas och det påverkar vårt konsumentbeteende. Det är en stark faktor som varje vingård, vinmakare, bryggeri och alla som arbetar med drycker måste räkna med, om det fortsätta verka på marknaden och tjäna pengar.

Richard Halstead, COO för Wine Intelligence, menar i en intervju att vin är en riskabel business och han tänker på de utmaningar som klimatförändringen kommer att innebära, men även på de globala handelspolitiska förändringarna som är på gång. Vi sammanfattar det som kommer att bli trendigt globalt och i Sverige och tittar på trendrapporter från bland annat Nielsen, Wine Intelligence, Bibendum med flera i vad de tror kommer att bli trendigt inom dryckesmarknaden globalt detta år:

#1  Den globala vinkonsumtionen kommer att minska

Det kan tolkas så att vi kommer att dricka mindre vin detta år men bara i liter och inte i pengar och detta betyder att vinproducenterna måste sätta manken till att marknadsföra sina viner och jobba mer med att bygga varumärke. Konsumenterna väljer gärna viner (läs: varumärken) som har en historia att berätta och är intressanta.  Kort sagt att sälja mer för mindre marginaler. Frågan är om priset generellt kommer att gå upp.

trendigt - ett par med vin och mat

#2 Lite eller ingen alkohol alls

Vi har redan sett det i år. Det är trendigt att välja viner som har en låg alkoholnivå eller viner som faktiskt inte har någon alkohol alls. Och det kommer att öka markant på alla dryckessegment, öl, vin, drinkar (läs: mocktails)… och förmodligen kommer man att dricka mindre men mer kreativt. På frammarsch är lågalkoholvin som är tillverkat av andra pressning av druvmassan. Det finns några orsaker till denna lågalkohol-trend, men det största är att den yngre generationen är mer hälsomedveten.

#3 Vinstilar som på väg uppåt

Bubbel

Mousserande viner har hög trendfaktor och kommer att fortsätta ha sin uppåtkurva. Ibland undrar man varför allt måste moussera? Men faktum är att vi både väljer och dricker mycket mer av bubbelviner generellt: Inte bara Champagne, men också Prosecco, Cava, Spumante och inte minst Crémant som ökade sin export från Loire till övriga världen med hela 95%!

Rosa är trendigt

Äntligen börjar vi ta roséviner på allvar men det har vi redan gjort undan för undan de senaste åren. Men roséviner kommer bli allt populärare året om och redan kan vi se ett större utbud året om även hemma hos oss i kalla Sverige om vi tittar på roséhyllan på Systembolaget. Vi har tack och lov har börjat inse att man kan dricka roséviner året om. Överhuvudtaget kommer rosa stort som färg, både när det gäller sprit, drinkar, ta exempelvis rosa gin ”pink gin”, rosa cider, rosa öl, eller rosa Prosecco som kommer. Och stämmer det att en av fyra konsumenter väljer att ”dricka rosa” så är det kanske inte så konstigt att rosa är nya innefärgen hos producenterna.  

Vegan är ingen övergående trend  

Vi an också förvänta oss ett ökande utbud av veganviner. Systemet har idag över 2002 viner (men det finns även andra drycker) på sin veganlista som konsumenter kan frisöka på hemsidan. Vilken ökning! Förra året var det 39 viner som var märkta vegan. Då räkna med att ordet ”vegan” kommer att bli ett säljargument för att sälja viner. Vi blir mer och mer medvetna om vad som vinns i viner. Vi pratar om bekämpningsmedel, sulfater och socker. Biodynamiska viner blir också ett allt starkare begrepp och går hand i hand med veganviner.

trendigt - gröna druvor

#5 Gammalt blir trendigt igen

Amarone och appassimento överhuvudtaget håller fortfarande ledningen när vi väljer vin, både i Sverige och globalt. ”Gamla” druvor som får en trendrevival är bland andra Malbec, Chardonnay som de österrikiska druvorna Blaufränkisch, Zweigelt, Grüner Veltliner och Saint Laurent som ungerska Fürmint och andra inhemska och ibland lite mer obscura druvor från andra länder.

Mycket beror också på att klimatet förändrats. England kommer att bli en stornation när det gäller vin och kunniga vinmakare vågar sticka ut hakan flyttar stockar eller satsar på gamla druvor som nästan har försvunnit.  Miguel Torres är en av de som odlar riktigt gamla, glömda druvor i Sydamerika och han arbetar starkt för vinmakare globalt och klimatet bland annat genom att ett partnerskap med amerikanska Jackson Family Wines och bildandet av International Wineries for Climate Action. Way to go, Miguel!

# 6 Nya länder blir alltmer spännande

Det är inte bara Balkan, Georgien, Armenien och Dalmatien som kommer stort under senare år utan denna trend kommer att fortsätta. Här finns fortfarande mycket goda viner att prova och att importera. Vi kommer även att lockas av dryckesstilar från hela Asien och Fjärran Östern som Japan, Kina, Korea och Sydostasien. I dessa länder har man länge fått upp ögonen för en vinindustri och med det förändrade klimatet är det inte lägre en omöjlig utmaning.

Sydamerikanske länder som Chile och Argentina men även Uruguay and Bolivia kommer att öppna ögonen på även den klassiska vinkonsumenten som kommer att dricka mer goda druvor som Bonarda, Touriga och Tannat.

#6 … och dessutom blir det trendigt …

Fler intressanta trender kommer inom hantverksstilen både för öl och vin, tänk boutiqueviner. Vi kommer också att handla mer över nätet, snegla positivt på vinburkarna, CBD viner globalt slår stort, men kanske inte just i Sverige, och sist men inte minst: vi blir årets vinturister och redan förra året bokades 600 000 vinresor globalt och vinproducenter har investerat sort i att modernisera sina anläggningar för att tillgodose de kräsne vinturisten som vill lära sig mer om vin. Tro inte annat än att det kommer att fortsätta vara en spännande semester.  

Läs mer om vad som händer med drycker i framtiden:

Frågor och svar:

Vad kommer att bli trendigt inom dryckesmarknaden under 2020?

Enligt trendrapporter förväntas den globala vinkonsumtionen minska, samtidigt som efterfrågan på drycker med låg eller ingen alkohol ökar. Bubbelviner, särskilt mousserande viner, förväntas fortsätta vara populära. Dessutom blir veganviner och gamla druvor som Amarone och appassimento trendiga igen.

Varför förväntas den globala vinkonsumtionen minska?

Den minskade vinkonsumtionen kan tolkas som att vi kommer att dricka mindre vin i liter, men inte nödvändigtvis i pengar. Detta innebär att vinproducenterna måste marknadsföra sina viner och bygga varumärken för att sälja mer för mindre marginaler.

Varför blir drycker med låg eller ingen alkohol alltmer populära?

En av anledningarna till den ökande trenden för drycker med låg eller ingen alkohol är att den yngre generationen är mer hälsomedveten. Konsumenter väljer gärna drycker som är kreativa och har en intressant historia att berätta.

Vilka drycker förväntas vara populära inom bubbelvinssegmentet?

Förutom Champagne förväntas Prosecco, Cava, Spumante och Crémant vara populära val inom bubbelvinssegmentet. Bubbelviner generellt förväntas ha en fortsatt uppåtkurva.

Varför blir veganviner alltmer populära?

Vi blir alltmer medvetna om vad som finns i viner och efterfrågan på veganviner ökar. Systembolaget i Sverige har till exempel över 2002 viner på sin veganlista, vilket är en betydande ökning jämfört med föregående år. Veganviner förväntas bli ett säljargument för att sälja viner då konsumenter blir mer medvetna om bekämpningsmedel, sulfater och socker i vin.

Vinguider relaterade till denna artikel

Vinjournalen.se Tips

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.