Trendigt: Vad dricker du under 2020?

trendigt - en kvinna med vinglas

Vad blir trendigt i år? Vad tror ni? Vi fortsätter att skriva om trender och följer upp vår tillbakablick 2019 och tittar framåt. Konsumenter, restauranger, barer och alla vinlistor kommer att förändra sitt tankesätt detta år när det gäller vin, alkoholhaltiga drycker men även icke-alkoholhaltiga drycker.

Kort sagt: det gäller i princip allt flytande som vi sätter i oss. Förändringstakten inom dryckesindustrin är så snabb och påverkar vin- och dryckesindustrin och bestämmer vad som kommer att bli trendigt, våra värderingar förändras och utvecklas och det påverkar vårt konsumentbeteende. Det är en stark faktor som varje vingård, vinmakare, bryggeri och alla som arbetar med drycker måste räkna med, om det fortsätta verka på marknaden och tjäna pengar.

Richard Halstead, COO för Wine Intelligence, menar i en intervju att vin är en riskabel business och han tänker på de utmaningar som klimatförändringen kommer att innebära, men även på de globala handelspolitiska förändringarna som är på gång. Vi sammanfattar det som kommer att bli trendigt globalt och i Sverige och tittar på trendrapporter från bland annat Nielsen, Wine Intelligence, Bibendum med flera i vad de tror kommer att bli trendigt inom dryckesmarknaden globalt detta år:

#1  Den globala vinkonsumtionen kommer att minska

Det kan tolkas så att vi kommer att dricka mindre vin detta år men bara i liter och inte i pengar och detta betyder att vinproducenterna måste sätta manken till att marknadsföra sina viner och jobba mer med att bygga varumärke. Konsumenterna väljer gärna viner (läs: varumärken) som har en historia att berätta och är intressanta.  Kort sagt att sälja mer för mindre marginaler. Frågan är om priset generellt kommer att gå upp.

trendigt - ett par med vin och mat

#2 Lite eller ingen alkohol alls

Vi har redan sett det i år. Det är trendigt att välja viner som har en låg alkoholnivå eller viner som faktiskt inte har någon alkohol alls. Och det kommer att öka markant på alla dryckessegment, öl, vin, drinkar (läs: mocktails)… och förmodligen kommer man att dricka mindre men mer kreativt. På frammarsch är lågalkoholvin som är tillverkat av andra pressning av druvmassan. Det finns några orsaker till denna lågalkohol-trend, men det största är att den yngre generationen är mer hälsomedveten.

#3 Vinstilar som på väg uppåt

Bubbel

Mousserande viner har hög trendfaktor och kommer att fortsätta ha sin uppåtkurva. Ibland undrar man varför allt måste moussera? Men faktum är att vi både väljer och dricker mycket mer av bubbelviner generellt: Inte bara Champagne, men också Prosecco, Cava, Spumante och inte minst Crémant som ökade sin export från Loire till övriga världen med hela 95%!

Rosa är trendigt

Äntligen börjar vi ta roséviner på allvar men det har vi redan gjort undan för undan de senaste åren. Men roséviner kommer bli allt populärare året om och redan kan vi se ett större utbud året om även hemma hos oss i kalla Sverige om vi tittar på roséhyllan på Systembolaget. Vi har tack och lov har börjat inse att man kan dricka roséviner året om. Överhuvudtaget kommer rosa stort som färg, både när det gäller sprit, drinkar, ta exempelvis rosa gin ”pink gin”, rosa cider, rosa öl, eller rosa Prosecco som kommer. Och stämmer det att en av fyra konsumenter väljer att ”dricka rosa” så är det kanske inte så konstigt att rosa är nya innefärgen hos producenterna.  

Vegan är ingen övergående trend  

Vi an också förvänta oss ett ökande utbud av veganviner. Systemet har idag över 2002 viner (men det finns även andra drycker) på sin veganlista som konsumenter kan frisöka på hemsidan. Vilken ökning! Förra året var det 39 viner som var märkta vegan. Då räkna med att ordet ”vegan” kommer att bli ett säljargument för att sälja viner. Vi blir mer och mer medvetna om vad som vinns i viner. Vi pratar om bekämpningsmedel, sulfater och socker. Biodynamiska viner blir också ett allt starkare begrepp och går hand i hand med veganviner.

trendigt - gröna druvor

#5 Gammalt blir trendigt igen

Amarone och appassimento överhuvudtaget håller fortfarande ledningen när vi väljer vin, både i Sverige och globalt. ”Gamla” druvor som får en trendrevival är bland andra Malbec, Chardonnay som de österrikiska druvorna Blaufränkisch, Zweigelt, Grüner Veltliner och Saint Laurent som ungerska Fürmint och andra inhemska och ibland lite mer obscura druvor från andra länder.

Mycket beror också på att klimatet förändrats. England kommer att bli en stornation när det gäller vin och kunniga vinmakare vågar sticka ut hakan flyttar stockar eller satsar på gamla druvor som nästan har försvunnit.  Miguel Torres är en av de som odlar riktigt gamla, glömda druvor i Sydamerika och han arbetar starkt för vinmakare globalt och klimatet bland annat genom att ett partnerskap med amerikanska Jackson Family Wines och bildandet av International Wineries for Climate Action. Way to go, Miguel!

# 6 Nya länder blir alltmer spännande

Det är inte bara Balkan, Georgien, Armenien och Dalmatien som kommer stort under senare år utan denna trend kommer att fortsätta. Här finns fortfarande mycket goda viner att prova och att importera. Vi kommer även att lockas av dryckesstilar från hela Asien och Fjärran Östern som Japan, Kina, Korea och Sydostasien. I dessa länder har man länge fått upp ögonen för en vinindustri och med det förändrade klimatet är det inte lägre en omöjlig utmaning.

Sydamerikanske länder som Chile och Argentina men även Uruguay and Bolivia kommer att öppna ögonen på även den klassiska vinkonsumenten som kommer att dricka mer goda druvor som Bonarda, Touriga och Tannat.

#6 … och dessutom blir det trendigt …

Fler intressanta trender kommer inom hantverksstilen både för öl och vin, tänk boutiqueviner. Vi kommer också att handla mer över nätet, snegla positivt på vinburkarna, CBD viner globalt slår stort, men kanske inte just i Sverige, och sist men inte minst: vi blir årets vinturister och redan förra året bokades 600 000 vinresor globalt och vinproducenter har investerat sort i att modernisera sina anläggningar för att tillgodose de kräsne vinturisten som vill lära sig mer om vin. Tro inte annat än att det kommer att fortsätta vara en spännande semester.  

Läs mer om vad som händer med drycker i framtiden:

Domaine des Pasquiers

Detta ekologiska, fylliga vin har en markant doft av röda bär och örter. Dofterna bär även över till smaken av vinet som har en kryddig, ren fruktdriven karaktär, med inslag av skogshallon, plommon, svartpeppar och lagerblad samt en lång eftersmak.

Artikelnummer: 2298

Typ: Rött Vin, Vin

Land: Frankrike, Rhone

Alkohol: 14 %

Pris: 135 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna