Spännande trender inom mat och dryck 2025
När det gäller trender inom mat och dryck, måste man säga att detta år har varit insiktsfullt och man siar om 5 genomgripande trender inför nästa år.
Vi läser idag rapporter från globala undersökningsföretag om trender inom mat och dryck som Mintel, NCSolutions och storföretag som Whole Foods Markets Trends som tittar på nytt, globalt konsumentbeteende och de innovationer som är på G inom mat och dryck under 2025. Att konsumentens värderingar och attityder till mat och dryck betyder en hel del når det gälle vårt köpbeteende och vilken produkt vi slutligen väljer på hyllan.
Här är en titt på de främsta trenderna inom mat och dryck under nästa år. Det visar sig att vi konsumenter navigerar mellan hälsa och njutning. Globala och lokala livsmedelsproducenter kommer att behöva anpassa sig till både klimat men också till kunden.
En medveten dryckeskonsumtion
När det gäller trender inom mat och dryck visar det sig att vi konsumenter an navigera mellan hälsa och njutning. Globala och lokala livsmedelsproducenter kommer att behöva anpassa sig till både klimat och konsument. Återhållsamhet gäller för en tydlig trend i västvärlden är att 41 % av de vuxna planerade att dricka mindre redan detta år och vi kommer att minska vårt alkoholintag 2025. Den växande populariteten för alkoholfria drycker. Hälsofördelarna med att inte dricka är många och visar på att vi faktiskt att konsumenter väljer mer medvetna alternativ, som låg alkoholhalt – eller ingen alkohol alls. Vi väljer alltmer alkoholfria och låg-alkoholalternativ och tänker på hälsan och alkoholhaltiga drycker är mer en livsstil, upplevelse och gemenskap.
Vi vill vara lojala
Mer än en tredjedel av konsumenter vill ha ”personliga produkter”, vi är till och med villiga att betala extra för det och 42% av konsumenterna väljer lojalt helst ett specifikt vin, en druva eller den där speciella whiskyn, genom köp och rekommendationer. Vi vill känna oss speciella. Skräddarsydda upplevelser och produkter återspeglar vår individuella preferens och stil. Vi gillar provningar, mässor, dryckesupplevelser och skräddarsydda lojalitetsprogram eller varför inte en lärorik vinresa till vingården med det för dig ”bästa vinet”? Vi letar efter mat- och dryckesalternativ som passar oss där restaurangerna ser utanför boxen och erbjuder anpassningsbara menyer för den enskilda gästen. Låter bra eller hur? Att investera i personalisering och anpassning lönar sig, speciellt inom mat och dryck.
Vi bryr oss om vår miljö
Det finns en god anledning för varför franska vingårdar i vissa regioner vänder het om mot biodynaskik odling och vinifiering. Ett vinland som Chile har redan begripit det. Ca 70% av konsumenterna menar att hållbarhetsmetoder påverkar deras val av bar eller pub – och nr det väljer ett vin eller en spritsort. När det gäller trender inom mat och dryck så fortsätter hållbarhet hädanefter att vara en enormt inflytelserik faktor för både konsumenter och företag. För dryckes-varumärken kan hållbarhetsinsatser utforskas genom exempelvis miljövänliga förpackningar, metoder för noll avfall, koldioxidneutral verksamhet, odling, tillsatser … vi stödjer gärna lokalt och hantverksmässigt producenter, hantverksbryggerier, destillerier och vingårdar. Vissa eller alla delar av förpackningen komposterbara. Och glöm inte att konsumenten än någonsin tidigare är ganska informerad alla hållbarhetsinsatser som producenter gör. Det är viktigt att beskriva vinet och producenten om deras hållbarhetsarbete.
Hälsan framför allt
Omfamna konsumenter är vi hungriga efter varumärken som hjälper dem att bryta mot osunda regler i mat och dryck. Vi sätter ofta likhetstecken mellan bra miljö och god hälsa. Omdefiniera konsumentens uppfattning om att ”mat är medicin” från att tillsatta funktionella, icke nödvändiga tillsatser och möte deras näringsbehov. Hjälper dem att bryta mot reglerna i mat och dryck, för det strävar konsumenten efter. Vi konsumenter vill bli hälsosammare, vi vill unna lite på informationen vi år och produktens ursprung, vilka ingredienser som ingår, både lokalt och globalt. Sätt en peng på att vi kommer att läsa noga på innehållsförteckningen eller söka informationen om dryck och mat. Dt betyder att mat och vinproducenter behöver visa hur teknik och jordbruk samverkar för att gynna konsumenters hälsa och vingårdens miljöinsatser.
Trender inom mat och dryck blir alltmer digitala
Övergången mellan fysisk verklighet och digital verklighet blir allt mer markant. 83 % av oss börjar sin restaurangupptäckarresa online och därför är det viktigt att ha en säker, intressant och digital närvaro på nätets mötesplatser och i sociala medier. Bidra till att förenkla dina kunders upplevelse, det kan hjälpa till att effektivisera verksamheten. Digitala innovationer som AI gäller för både bra kundservice, förbättrade produktionsprocesser och innovativ produktutveckling hos producenten och på restaurangen ser vi gärna interaktiva menyer och mobila beställnings- och betalningsmetoder. Då kan vi även modifiera våra beställningar därefter och producenter och importörer får automatiskt veta mer om sin konsument, eller hur?
Frågor och svar
Vår lägre alkoholkonsumtion och växande hälsomedvetenhet samt trenden mot lojalitet mot varumärken påverkar vårt beteende och leder till att vi är mer försiktiga med vilka viner vi köper och hur mycket alkohol och tillsatser vi får i oss.
Food Industry Trends menar att industrin måste fokusera på regenerativt jordbruk, minskade koldioxidavtryck, hållbara förpackningar och växtbaserade alternativ. Det kommer att hjälpa både miljö och ekonomi.
Växtbaserad mat fortsätter att vara en av den viktigaste mattrendern på grund av ett växande klimat- och miljömedvetande, särskilt hos den yngre generationen. Trenden tycks också förkasta produktionen av massproducerat kött som många anser inte etiskt acceptabelt.
Nya trender markerar ett sant paradigmskifte för oss när det gäller vin och sprit. Vi litar på säkra varumärken, tar hänsyn till miljöaspekter, samtidigt lanseras nya lågalkoholdrycker och förpackningar.
Man förutspår till exempel en utveckling av vertikala gårdar, robotskördade gårdar och andra högteknologiska innovationer hos vinproducenter.
Jämför med trender från tidigare år: