Nu när sommarvärmen är på G så märker man att midjemåttet kanske också tilltagit efter vinterns goda mat och alla härliga viner. Genom att dricka vin – och även förstås öl eller drinkar – plussar du på en massa kalorier och lite mer fettvävnad kring din midja. Men det är ju så gott! Ska man någonsin kunna dricka lite vin utan att lägga på sig kilon?

Enkelt svar: javisst! Om du gör rätt, vill säga. Det finns några regler att hålla sig till:

Motto: Ät för att gå ner

Låter det konstigt? Nejdå. Ät alltid mat när du dricker vin, i alla fall om du har lätt för att lägga på dig. Det är de tomma cocktailkalorierna som är så förödande och detta gäller även om du dricker ett glas vin utan att äta mat. Och att det finns mat som bränner fett är inte bara en myt. Faktum är att om du äter innan du går på middag så stabiliserar kroppen ämnesomsättning. Ät till exempel lite yoghurt med bär, lite nötter, ett äpple eller en proteinshake. Då kommer vinet att absorberas smidigare och långsammare i blodet och kroppen kan enklare bränna bort överflödiga kalorier. Välj alltid proteinrik och fiberrik mat och det som ser hälsosammast ut.

Vissa viner och drinkar gör dig hungrigare

När det gäller midjevänliga cocktails så gäller en regel: ju enklare cocktail desto bättre för midjemåttet. Mustiga och fylliga röda viner och drinkar skjutsar upp blodsockret och gör dig faktiskt mer matsugen. Och då kommer förstås extrakalorierna! En god cocktail kan ha 7 kalorier per gram, vilket gör den till den mest kaloritäta makronäringen efter rent fett som har 9 kalorier per gram. Det betyder att en liten ren vodkashot nästan har 100 kalorier.  Ett knep kan vara att varva varje vinglas med ett glas mineralvatten. Välj gärna ett rosé eller vitt vin som har lägre kalorier. När det gäller drinkar så håll det enkelt och välj bort sötsliskiga drinkar med exempelvis sirap.

Lite åt gången är en bra regel för din midja

Ett glas vin om dagen är en allmänt accepterad mängd för en kvinna, så du kanske ska spara ditt vin till helgen för att kunna dricka lite mer? Men hej och hå. Fel! Det är faktiskt sämre för midjan än att dricka lite varje dag. För dricker du tre eller fyra glas vin på en gång så får din kropp arbeta tungt med att bryta ner flera hundra alkoholkalorier och det måste den göra innan den ens kan bryta ner eventuella matkalorier eller lagrade fetter. Tänk på att om du dricker 4 glas vin eller öl eller 4 drinkar på en lördagkväll så lägger du på dig 5 kilo på ett år.

Alkohol gör dig hungrig även dagen efter

Morgonen efter en fest utgör en kostutmaning. Man känner sig helt utsvulten och är sugen på riktig fet mat. En Mac ’n Cheese med rikligt med smält ost på eller en klibbig och fet hamburgare skulle sitta fint. Så blir det om man dricker alkohol och inte nog med vatten och annan vätska, Kroppen blir uttorkad och skriver efter mat. När du är ute och festar, drick alltid ett stort glas vatten för varje drink du tar, om det är ett glas vin eller en cocktail.

 

Det finns annat att läsa om vin och hälsa:

Vinjournalen.se rekomenderar

Crémant du Jura Brut

Crémant du Jura Brut

Artikel:242601Volym:750 ml
Pris149 :-

Faktaruta

SortimentFasta SortimentetRegionJuraÅrgångNVProducentFruitière Vinicole d’ ArboisDruvorChardonnay och Pinot NoirAlkohol12,5 %

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy