Den verkliga frågan är vem som egentligen har rätt; är rött vin bra för din hälsa eller är detta helt enkelt en myt som genomsyrats av vingårdar för att sälja mer vin? Enligt flera nya studier, påvisas det faktiskt lyckligtvis att om du köper vin i din favoritvinbutik eller klickar hem ett på nätet, bör du köpa rött vin. Anledningen till detta är att dessa studier har funnit bevis på att dricka ett vinglas fyllt med ett av dina favoritrödviner varje dag kan vara mycket fördelaktigt för din hälsa.

Snabbmeny för denna artikel

Forskningen om rödvin

Så långt tillbaka som 1992 inledde en forskargrupp vid prestigefyllda Harvard Medical School en forskningsstudie, inte bara i huruvida daglig konsumtion av en liten mängd alkohol i allmänhet kan visa sig vara bra för din hälsa – röda viner ingick även i studien. Resultatet av denna studie visade att konsumera en “rimlig” mängd alkohol faktiskt kan vara bra för dig. De förklarade att det kan betraktas som en av åtta olika saker du kan göra för att minska risken för hjärtsjukdomar.

Denna studie sade följdaktligen att bland de olika alkoholdrycker som testades under studien, visades röda viner vara de mest fördelaktiga. Vad denna studie fann var att de höga nivåerna av antioxidanter i rött vin, framför allt från frön och skal av de druvor som använts för att göra vinet, hade en betydande “cardio skyddande” effekt på dem som var inblandade i studien.

Vad är det i Rödvin som är så bra för dig?

Att veta att ett glas rödvin om dagen kan vara bra för dig, kanske räcker gott och väl för dig men det är lika viktigt att veta om vad som finns i röda viner som gör dem så bra för din hälsa. Forskare har funnit anledning att tro att det är flavonoider i röda viner som ansvarar för att sänka din risk för kranskärlssjukdomar. En mängd studier visar att flavonoider i rött vin arbeta på tre olika sätt för att minska risken för hjärtsjukdomar.

  • Flavonoider i rödvin ökar produktionen av HDL eller högdensitetslipoprotein, vilket är det “goda” kolesterolet som kroppen behöver för att vara frisk.
  • Rödvinsflavonoider är kända för att bidra till att minska nivåerna av LDL eller lågdensitetslipoproteiner eller “onda” kolesterol i kroppen.
  • Slutligen rödvinsflavonoider har visat sig minska risken för blodproppar och med ett enda glas rött till middagen eller vid lunchen, kan påverka din lipidprofil på ett positivt sätt.

Andra studier har också funnit att polyfenoler som finns i röda viner faktiskt kan bidra till att skydda den inre delen av hjärtats blodkärl. Polyfenol är mer känd som resveratrol vilket, som ni kanske har märkt, har fått en hel del uppmärksamhet av press, hälso – och livsmedelsindustrin, kost-tillverkare och det medicinska samfundet.

En sak att tänka på när det gäller den senaste tidens uppradande av mycket positiv information om antioxidanter, eller resveratrol, använder den stora majoriteten av laboratorietester sig av djur, istället för kliniska prövningar på människor. Trots att denna typ av forskning är något fundamental, verkar det som att tillskottet av resveratrol är en indikator på att dit favoritrödvin faktiskt kan visa sig vara bra för din hälsa.

Varför har rödvin så hög grad av resveratrol?

Svaret på detta är ganska simpelt; den största andelen av denna och andra viktiga antioxidanter i rött vin, finns inte i druvköttet utan i druvornas frön och skal. Eftersom röda viner jäser längre än vita, absorberar de naturligt mer av dessa antioxidanter än vita viner som är jästa under kortare tid.

Tänk på att det även finns andra livsmedel som innehåller resveratrol så som blåbär, jordnötter och tranbär. Men studier visar att nivåerna är mycket mer koncentrerade i röda viner än de i hela druvor, bär eller nötter. Dessutom, medan det finns en mängd resveratrol i kosttillskott på marknaden idag, kan din kropp inte absorbera dem i samma mängd som den kan från röda viner.

En annan okänd fördel med att dricka Rödvin

De flesta forskningar som bedrivits eller bedrivs kring hälsoeffekterna av att dricka rött vin, har kretsat kring hur bra de kan vara för ditt hjärta. Det finns dock en fördel att konsumera ett glas rödvin på en daglig basis som fått väldigt lite uppmärksamhet.

En av dessa studier visar att en måttlig konsumtion av röda kvalitetsviner kan vara ansvarig för att bromsa utvecklingen av tumörer och ett antal olika typer av cancer. Ännu en av dessa studier har funnit bevis för att resveratrol faktiskt kan hjälpa kroppen att bilda vissa typer av nervceller. Vissa medicinska experter har påvisat möjligheten att dricka röda viner kan hjälpa till att behandla flera neurologiska tillstånd inklusive Parkinsons och Alzheimers sjukdom.

Vilka typer av röda viner erbjuder då mest Fördelar?

Om vi ska diskutera det faktum att röda viner erbjuder ett antal olika hälsofördelar, kommer de flesta människor att vilja veta om detta innebär alla röda viner eller om det finns särskilda sorter av röda viner som är bättre än andra.

Under en forskningsstudie som genomförts vid University of California i Davis, har ett antal olika sorters rödvin provats just för att ta reda på vilket av dem som hade högst nivåer av flavonoider. Man trodde att de viner med de högsta nivåerna av flavonoider så som resveratrol, skulle vara mer fördelaktiga än de med lägre koncentration.

Efter omfattande tester, kunde studie-gruppen fastställa att ett rött vin som konsekvent testats för den högsta nivån av flavonoider, var en Cabernet Sauvignon. Nästkommande med ytterst liten marginal, var Petit Syrah och därefter Pinot Noir. Röda viner som Merlot och olika röda Zinfandels visade sig ha betydligt lägre nivåer av flavonoider än dessa röda viner, i vita viner fanns ännu lägre nivåer.

Slutsatsen av denna studie var att allteftersom vinerna blev sötare, sjönk nivåerna av flavonoider. Alltså, om du är intresserad av att köpa ett lokalt vin lokalt eller på nätet, i syfte att dricka ett vinglas varje dag för din hälsa, kommer du att finna att ju torrare det rödvin du väljer är, desto bättre kommer det att vara för din hälsa.

Vad är rätt mängd rödvin att dricka?

Nu när forskningen har visat att konsumtionen av rödvin kan vara till nytta för din hälsa på flera olika sätt, kommer nästa fråga naturligtvis att beröra hur mycket man bör dricka varje dag.

Ett genomsnittligt vinglas rymmer fyra gram och anses vara en portion. Även om varje person är unik och de totala effekterna av att konsumera röda viner varierar i och med en persons vikt, längd och allmänna hälsa, finns det fasta siffror som har visat sig fungera bäst. För män visar studier att konsumera ett eller två glas vin varje dag ger mest fördelar. För kvinnor å andra sidan har en enda portion visat sig ha den största effekten.

Om du inte dricker för närvarande, betyder denna information inte att du ska börja dricka rödvin direkt. Undvik även överkonsumtion, eftersom alltför mycket alkohol kan ge skador på kroppen som kan orsaka bra mycket mer förödelse än att vara nykter. Dessa är resultaten av ett antal forskningsstudier om hälsoeffekterna av att dricka rött vin och något att tänka på då du köper ett vin i din favoritvinbutik eller på nätet.

Frågor och svar

Är rödvin nyttigt?

Vin är hälsosamt i måttlig mängd. Det som gör rödvin nyttigt är att det innehåller en hög nivå av flavonoider så som resveratrol vilket är viktiga antioxidanter som kroppen mår bra av.

Är rödvin bra för hälsan?

Varför just rött vin bra för hälsan beror bland annat på att det innehåller högre doser av flavonoider så som resveratrol vilket är viktiga antioxidanter, till skillnad från vitt vin som innehåller lägre nivåer av flavonoider.

Har rödvin hälsoeffekter för hjärtat?

Det finns flera olika rödvin fördelar. En mängd olika studier pekar på att flavonoider i vin minskar risken för hjärtsjukdomar. Dels ökar vinflavonoider kroppens naturliga produktionen av HDL det ”goda” kolesterolet som kroppen behöver medans vinet sänker LDL det ”onda” kolesterolet i kroppen. Ut över det har rödvinsflavonoider visat sig minska risken för blodproppar vilket gör rött vin nyttigt i måttliga mängder.

Är allt vin nyttigt?

Det flesta vin innehåller till hög eller låg grad flavonoider vilket ger vin sina hälsofördelar och viktiga antioxidanter. Röda viner så som Cabernet Sauvignon har de högsta doserna av flavonoider, medans vita viner inehåller en lägre nivå av flavonoider.

Vad är rätt mängd rödvin att dricka?

Ett genomsnittligt vinglas rymmer fyra gram och det anses vara en lagom mängd. rödvin bra för hälsan brukar anses vara mellan ett och två glas om dagen.

Läs gärna med om vin och hälsa:

Vinjournalen.se rekomenderar

Brunello di Montalcino Fattoi

Brunello di Montalcino Fattoi

Artikel:3097Volym:750 ml
Pris259 :-

Faktaruta

SortimentFasta SortimentetRegionToscanaÅrgång2016ProducentAz. Agr. FattoiDruvorSangioveseAlkohol14,5 %

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy