Hur mycket vi än diskuterar feminism och jämställdhetsfrågor, så tampas vi fortfarande i reklamsammanhang med könsstereotyp och sexistisk marknadsföring, i alla fall internationellt när det gäller reklam för vin och sprit, men nu ska det bli ett slut på detta. Där somliga ser det som ett skämt, ser andra en kränkning. Och trenden verkar ligga i tiden. Inga fler övertramp kommer att accepteras för att sälja en produkt. Även i vin- och spritbranschen finns det företag som har könsstereotypa och sexistiska annonser.

Detta reportage handlar om Storbritannien där man förra året stramade upp standarden för reklam rejält, men det kunde lika gärna vara här eller i andra vinländer som Frankrike, Tyskland, Spanien eller Italien. Och det gäller tjänster och produkter, från bilar, fastigheter, livsmedel, gymkort, kläder… men även alkoholhaltiga drycker och det finns många sexistiska annonser även i vår bransch.
Intressanta frågor i sammanhanget är: Vart går gränsen? Vad är sexistiskt?
The Future Is Female heter en studie om Havas Creative har gjort, där 93% kvinnor tar åt sig när de ser en sexistisk annons och 43% tycker inte att kvinnor framställs på ett bra sätt i annonser överhuvudtaget. Man tycker generellt att många annonser är smaklösa.
Nu har Portmangruppen i Storbritannien inlett samtal för att ta en översyn över reklam och marknadsföring för alkoholhaltiga drycker.
Vilka är Portmangruppen?

Portmangruppen är Storbritanniens svar på vår organisation Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, branschorganisationen för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin.
Portmangruppens roll är dels att ge till förnuftig konsumentinformation, främja ansvarsfullt drickande för att förhindra alkoholmissbruk och stävja alkoholrelaterade problem.
De senaste 20 åren har gruppen ytterligare tagit på sig en uppgift, nämligen att uppmuntra till ansvarsfull marknadsföring och lägger fram en Code of Practice om hur reklam och marknadsföring för göras när det gäller alkoholhaltiga drycker. Detta gäller all form av marknadsföring, såsom webbsajter, reklamspots, annonser, sponsring och förpackningar över hela branschen. Man kommer även att prata om modern alkoholkonsumtion.
Vad är modern alkoholkonsumtion?
Man prata om att definiera ”omodern konsumtion” och det gäller framförallt på två punkter. Om du har läst våra trendartiklar i januari (vi länkar till dessa längre ner) så vet du nog att de tongivande trenderna överallt verkar vara
- lägre alkohol eller till och med dricka alkoholfritt
- större efterfrågan på biodynamiska och veganska viner
Bland annat kommer Portmangruppens översyn av konsumtionsmönster att leda till att även diskutera marknadsföringen inom branschen och även diskutera hur man bäst kan stärka upp för att förbjuda direkta eller indirekta kopplingar till alkohol och all olagliga aktivitet.
Mn kanske tänker: varför är det viktigt för Sverige? Av flera anledningar.
- dels är Sverige en del av en global värld, i synnerhet när det gäller import av vin och sprit
- dels är det intressant att se trender i andra länder
- och dels för att trender nästan alltid kommer hit – förr eller senare
men framförallt ställer vi oss frågan: Vad är sexistiskt och stereotypt? Gränsen kan ibland vara hårfin, eller vad tycker du? Diskutera gärna i kommentarerna på Facebook. Vore spännande att höra vad du tycker!
Sverige har väldigt restriktiva regler när det gäller marknadsföring av alkohol. Men hur ser det ut inom andra branscher?
Portmangruppen finansieras av ett flertal företag i Storbritannien som vi känner igen, som exempelvis Carlsberg, Diageo, Jägermeister, Heineken och Pernod Ricard.
Några tidigare artiklar om trender hittar du här:
- 5 hotta mattrender på G
- 10 trender om öl, vin & sprit 2018
- Vintrender nu, enligt Bloomberg