Trendwatch: ett gott vin, men också … en snygg tapet?

Aktiv co-branding sker om ett företag ur n bransch samarbetar med ett företag ur en annan bransch. Ta exempelvis ett designerklockmärke som slår sig ihop med ett exklusivt möbelföretag för en unik reklamkampanj. Nyligen investerade den sydafrikanska vingården Jordan Wines i topprestaurangen High Timber i London. Eller som när nu, den 1:a mars, vinhuset Raimat lanserar en häftig tapetkollektion i ett designsamarbete med den svenske tapettillverkaren Rebel Walls.

Den senaste flugan inom marknadsföring är partnerskap och en korsmarknadsföring mellan två, till synes helt olika företag som vill nå en bredare målgrupp. Om ett företag kan hitta en partner med tillräckliga synergier, kan de nå ut brett till minimal kostnad, få ytterligare affärer och en gratisplattform men inte minst nå ut till en bredare marknad och det gynnar de båda företagen.

Den 500-år gamla spanska vinproducenten Raimat har tagit fram en unik tapetserie i blå nyanser och häftiga klassiska mönster tillsammans med Rebel Walls som tillverkar tapeter. Man kanske tänker: vad har svenska tapeter och spanskt vin gemensamt? Men det här är precis den typen av marknadsföring som är så spännande och som vi säkert kommer att få se mycket mer av i framtiden.

Tittar man noga på tapetens mönster så kan man känna igen mosaiken som finns i det gamla slottet Raimat i Katalonien. Men kolla! Mönstret (på översta bilden) finns också på etiketten för Raimats vin som heter Anima de Raimat. Så är det med hela den fräscha tapetkollektionen där man hittar synergieffekter i form av mönster som inspireras av Raimats olika viner.

Med den senaste och hetaste inredningstrenden gäller tapet före målad vägg så ligger detta verkligen i tiden. Fondvägg eller helvägg? Bara att välja.

Noble Marble
Bistro Tiles
Scandinavian Light

 

Precis så här sa marknadsföring gå till som appellerar till alla sinnen. För visst blir känslan och upplevelsen större när man kan kombinera produkter på ett smart sätt?

– Så kallad sinnesmarknadsföring är ett spännande område som vi faktiskt får ta del av i samarbetet med Raimat. Vår konstanta närvaro i den digitala världen ställer allt högre krav på vår fysiska tillvaro. Allt oftare ser vi att inredning inom den offentliga miljön handlar om upplevelser istället för utbud. Många väljer till exempel att besöka en restaurang mer för den känsla som inredningen bjuder på än det som finns på menyn och när du går till din favoritbutik förväntar vi oss personlig service. Vi vill ha en upplevelse för flera av våra sinnen helt enkelt – vilket också är vår ambition när det gäller Raimats tapetkollektion, berättar Irene Grimmesta, Creative Director på Rebel Walls.

I samband med lanseringen av den nya tapetkollektionen, lanseras även en presentlåda för det röda vinet Anima de Raimat med just det där snygga mosaikmönstret. Lådan för tre flaskor finns endast i 400 exemplar från och med den 1 mars 2017 i Systembolagets beställningssortiment.

Anima de Raimat

  • Område: Spanien, Katalonien
  • Druvor: Cabernet Sauvignon, Tempranillo, Syrah
  • Art.nr: 7659401
  • Pris: 99 kr

Mer info på hemsidan!   

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Brunello di Montalcino Fattoi

Italienarnas egna favoritvin. Ett anrikt, lyxigt och framförallt farligt välsmakande vin som är perfekt till fina middagar. Upplev hjärtat av Toscanas traditioner med denna hänförande dryck. Det här är inget "vardagsvin" och vill man greppa smakens alla nyanser så kanske det är bäst att dricka vinet för sig.

Artikelnummer: 3097

Typ: Rött Vin, Vin

Producent:Az. Agr. Fattoi

Land: Montalcino (Toscana)

Alkohol:14,5 % Vol %

Pris:219 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET

Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Jag godkänner villkoren

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

senaste artiklarna
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •