Marsala Vin – Ett måste när du gör Tiramisu

Marsala Vinets Historia

Som i fallet med många äldre viner, finns det ett antal alternativa historier förknippade med Marsala och hur de kom att införas i resten av världen. Den mest allmänt accepterade historien bakom dessa starkviner går tillbaka till år 1773 då en engelsk köpman vid namn John Woodhouse anlände till hamnen i Marsala på Sicilien. Det tog honom inte lång tid att upptäcka de viner som skapades i de lokala vingårdarna.

Marsala-vin åldrades i trätunnor och liknande både portvin och sherry i smak som åtnjöt en hög grad av popularitet i England under denna epok i historien. Marsala gjordes av ”perpetuum” metoden, som i stort sett är samma metod för bearbetning som är i bruk idag. Denna metod är mycket lik Solera-metoden som används i Jerez, Spanien i tillverkandet av deras Sherry-viner.

Det Woodhouse noterade var att denna vinframställningsmetod inte bara höjde alkoholhalten i Marsala, utan bidrog även till att ge dem en mycket mer alkoholiserad smak, som var populärt i England. Det fanns även en annan fördel med perpetuum-vinframställningsmetoden. Denna metod innebar att vinets egenskaper kunde hålla i sig på långa sjögående resor som då skulle behövas för att ta dem från Marsala till England.

Woodhouse ansåg att på grund av populariteten av portvin och sherry, skulle Marsala bli en säker hit i hemlandet. Vad han fann var att dessa ”nya” berikade Marsala-vin var inte bara blev mycket populära, men att populariteten för Marsala översteg hans vildaste drömmar. I själva verket visade Marsala sig så populär att han skulle få återvända till Marsala år 1796 och börja producera Marsala-vin i stora mängder så att han kunde börja tillgodose den snabbt växande efterfrågan i England.

År 1832 anlände en verksamhetsimpressario vid namn Vincenzo Florio till området och köpte stora landområden mellan de två största producenterna av Marsala-vin i regionen. Han etablerade sedan sina egna vingårdar tillsammans med deras respektive exklusiva druvsorter och började skapa sina egna Marsala-viner. Vid slutet av artonhundratalet hade han inte bara lyckats köpa Woodhouses vingårdar men även flera andra. Idag är de största producenterna av Marsala-vin vingårdarna Florio och Pellegrino.

I USA, upplevde Marsala en ökande popularitet under Förbudstiden. Vid denna tidpunkt sades det att flaskan som användes för Marsala liknade en hostmedicin som var lättillgänglig under den tiden. Så människor fann det mycket lättare att köpa Marsala vin utan rädsla för att åka fast av myndigheterna.

Framställning av Marsala Vin

Vita Marsala-viner är oftast gjorda av druvsorterna Damaschino, Grillo och Inzolia. Dessa druvor producerar alla Marsala i en gyllene gul färg. Röda Marsala kommer från druvsorter som Calabrese, Nerello Mascalese, Pignatello eller Nero, d’Avola. Dessa druvor producerar Marsala med en djup rubinröd färg.

Perpetuum-metod som används för att frakta Marsala, innebär placering av ett fat fyllt med det aktuella årgångsvinet. Varje år en placeras en tunna med den nya årgången som har liknande smakegenskaper, ovanför det första fatet och ansluts till den. Eftersom vinet dras från det undre fatet, ersätts denna med vin från den nya. Detta innebär tekniskt sett att alla Marsala-vin som dras från den första tunnan åtminstone har någon liten del av den ursprungliga årgången i dem.

Det finns sex klassificeringar av Marsala vin och dessa är baserade på hur länge åldrats innan de tappats på flaska för försäljning.

  • Stravecchio Marsala vin måste lagras på ekfat i minst 10 år
  • Vergine soleras Marsala vin är en blandning av flera årgångar och måste lagras i minst 5 år
  • Vergine Marsala vin måste lagras i minst fem år och kan åldras upp till 7 år i ek
  • Superiore Riserva Marsala vin måste lagras i minst 4 år i ek, några vingårdar kan gå så långt som 6 år
  • Superiore Marsala vin måste spendera minst 2 år i ek men i allmänhet inte mer än 3 år.
  • Fina Marsala vin används i allmänhet för matlagning eftersom de tillbringar minst ett år åldrandes i ek

Marsala vin klassificeras också efter färg, dessa klassificeringar är:

  • Rubino: dessa Marsala-viner har en rubinröd färg och tillverkade av röda vindruvor
  • Oro: Dessa Marsala-viner har en rik bärnstensfärg och är tillverkade av vita vindruvor
  • Ambra: dessa Marsala-viner är gula till färgen och är också tillverkade av vita vindruvor.

Du bör också inse att ju längre dessa viner åldras före buteljering ju högre är sannolikt alkoholhalten, med en start på ca 17 procent efter ett år och Marsala Fine. Även om de senaste årens Marsala-vin har betraktats mer som matlagningsvin, sker en stor satsning för att förbättra den övergripande kvaliteten på dessa viner. Som ett resultat av detta arbete, kanske du upptäcker att när du går för att köpa vin i din lokala vinbutik, att de har ett urval av mycket välsmakande Marsala i lager. Detsamma gäller när du köper vin på nätet eftersom ett antal online-återförsäljare börjar se en ökad efterfrågan på dessa starkviner.

Vill du veta mer om goda starkviner? Här kan du läsa fler artiklar:

Dogliani Superiore Fabrizio Fabiani Of Azienda Conzia

Druvan Dolcetto är berikad med speciella dofter och aromer med finare och med aptitretande fruktiga undertoner.

Artikelnummer: 6377

Typ: Rött Vin, Vin

Producent: Dogliani Superiore Fabrizio Fabiani Of Azienda Conzia

Land: Italien, Piemonte (Dogliani Superiore Fabrizio Fabiani Of Azienda Conzia)

Alkohol: 13,5 %

Pris: 159 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons [banners_zone id=5]

Leave a Reply

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
senaste artiklarna