Vin på burk? Man riktigt hör skeptikerna: 1. Kan det verkligen va’ nåt? 2. Smakar det inte aluminium?”

Eller ännu värre: 3. Det är vara dåligt vin som säljs på burk!

Svar 1: Ja, det kan va’ nåt!

Svar 2: Nej, det smakar inte aluminium!

Svar 3: Riktigt bra årgångsviner säljs på idag på burk!  

Snabbmeny för denna artikel

All förändring är svår…

När bag-in-boxen kom till Sverige i november 1996 höjdes också skeptiska röster, trots att boxen introducerades 1967, nästan 30 år senare än överallt i världen. Sverige är inte precis något föregångsland, men även vi har idag lärt oss att gilla boxen.

En intressant exposé är den utmärkta tapporten ”CAN – En analys av 20 år med boxviner på Systembolaget” av Mats Ramstedt och Björn Trolldal. Läs och begrunda att vinförsäljningen har gått upp markant sedan ’96 och boxen som “aldrig skulle slå stort i Sverige”, har idag blivit så pass poppis att vi dricker över 100 miljoner liter boxvin per år och vinboxen står för mer än 60% av Systembolagets försäljning. Men är boxen kom blev det ramaskri, så självklart kommer alla innovationer med kritiker.

USA ligger förstås i framkant och före andra länder och producenter i exempelvis Kalifornien, Oregon, Washington, New York erbjuder idag burkar om ett praktiskt alternativ. Men USA följs hack i häl av kända märken från praktiskt taget alla andra stora vinodlingsländer.

”Fler återförsäljare lagrar nu vin på burk även i Storbritannien”, sa Andy Howard MW till vinmagasinet Decanter. Och de stora livsmedelskedjorna Waitrose, Tesco, Sainsbury’s och Co-op har ökat sitt sortiment av vinburkar. Vinälskaren har klart fler vinburkar att välja på idag än man haft någonsin tidigare.

Vinburken är big business

Ja, i alla fall internationellt. En marknad på snart 200 miljoner dollar med vinburkar i alla färger och med högre kvalitet och urval än konsumenter haft någonsin tidigare! I Sverige finns totalt 8 burkar med olika viner, 2 röda, 4 vita och 2 roséviner.

Burkförpackningar är definitivt på G inom dryckesindustrin i alla riktningar, förutom flera typer av hantverksöl så finns idag cocktails och viner på burk, då det verkar som om producenterna hela tiden vill förändra, överraska och överträffa konsumentens förväntningar. Och det förändrar ju också vårt sätt att dricka.

Enligt analysföretaget Nielsen ser man över tid hur försäljningen av vin på burk ökat från bara 2 miljoner dollar är 2012 till 183,6 miljoner dollar tills nu i år – 68 % högre. Försäljningen av burkar blomstrar och det gör faktiskt även vinets kvalitet och urval.

Det kommer nya burkar hela tiden och det är stora producenter som hänger på tåget.  Vi ska här nedan även göra en smaktest på hur några av burkarna som sälj på Bolaget smakar. Men först…

vin-på-burk-en-tjej-dricker-2-glas-rosé

Fördel burk?

Vinburken är det snabbast växande segmentet på marknaden och kategorin ökar ur alla aspekter, från kvalitet till försäljning till urval till tillgänglighet. Konsumenter verkar tycka att den är både bekväm och lättillgänglig. Många vinproducenter ser också att burkar som ett bra sätt att nå ut till nya konsumenter som kan tycka att traditionella glasflaskor är skrämmande. Det verkar inte vara lika pretentiöst att konsumera vin ur en burk.

”Det som tilltalar är att det är så enkelt och avslappnande och skapar en plats för vin i slappa, roliga tillfällen, ofta utomhus som under fotbollsmatchen, i bakluckan, på vandringen eller vid grillen”, säger en vinproducent.

Stora vinkoncerner som Pomelo Wine Co., E. & J. Gallo, Constellation Brands, och producenter som exempelvis kända vingårdar som The Family Coppola presenterar idag flera viner på burk.

Inte konstigt att Constellation Brands som gör sin burk ”Woodbridge” av Robert Mondavis Cabernet Sauvignon samarbetar med NFL-lag, inklusive New York Giants, Los Angeles Rams och Chicago Bears. Även dryckesgiganten Anheuser-Buschs ”Babe” blev NFL: s officiella vinsponsor förra året. Klart det öppnar för nya marknader!

Men smaken då?

Vin på burk säljs internationellt i olika storlekar, från 187 ml till 500 ml behållare, där ju 375 ml burkar motsvarar en halv flaska vin. Lätt att packa, lätt att transportera, bra storlek för en eller två personer.

Men smakar det verkligen lika gott som ur flaska?

Det är kanske lustigt, men det är inte enbart en ökning i försäljning, men det kommer även alltfler bra viner på burk, även årgångsviner. Och tittar man på poängen i smaktesterna så får vitt vin och rosévin allra bäst kritik och de röda kommer inte långt efter. Intressant att under blindprovning i magasinet Wine Spectators presterade burkvinerna mellan 85 till 89 poäng på en skala av 100 eller ’mycket bra’.

… och miljön?

Burkar är en lättare som förpackning än flaskor och det betyder mindre utsläpp från transporter till exempel och producenterna ligger i framkant med eko-marknadsföring. Miljöargumentet vill man inte diskutera med konsumenten så mycket och burkförpackningen har dessutom gått in i ett nytt skede.

Enligt The Aluminium Association i Arlington, Virginia, tillverkas alla burkar vanligtvis till 70 procent av återvunnet material (en flaska till cirka 45 procent) och människor återvinner sina burkar 20 procent oftare än de återvinner glas.

Vad bra med återvunnet material och ekologiskt vänliga alternativ! För en nackdel med burkar är ju att aluminium extraheras från bauxitmalm, som är destruktiv för den naturliga miljön och lämnar giftigt ’avfall’ och därför är energikrävande. Och det tar det nästan 15 gånger mer mängden av energi att producera nytt aluminium än att producera nytt glas.

vin-på-burk-vi-provar-8-viner

Vad blir nästa grej?

Kommer framtida barkunder kunna beställa vin på fat om några år? Well, vad man än tycker om burken så är den här för att stanna! 

Läs vad vi tycker om smaken!

Underwood Pinot Noir 2017 | nr 70039 | 79 kr | 375 ml

Från Oregon och Willamette Valley kommer denna Pinot Noir med fruktiga smaker som plommon och körsbär samt ett stänk av örter och peppar. Klassiskt Pinot!

Underwood Pinot Gris 2017 | nr 79416 | 79 kr | 375 ml

Underwood med en burk till, denna gång en snygg Pinot Gris. Omtyckt vin på flaska, alltid torrt och fräscht med mängder av gula frukter och örter. Trevligt fiskvin! 

Poor Ranch Vineyards Zinfandel | nr 78764 | 124 kr | 375 ml

En Zinfandel alltså, låter spännande, men tyvärr vi inte fått tag på den.

Barefoot Pinot Grigio | nr 82445 | 34 kr | 250 ml

Friskt, fräscht och fruktigt i denna internationella storsäljande burk från Barefoot Cellers i Modesto, Kaliforien. Producenten gör också goda spritzers på burk. Fräsch och frasig!

Barefoot White Zinfandel | nr 82412 | 34 kr | 250 ml

Och en vit Zinfandel som blir rosé från samma producent! Något söt men ganska god med hallon och lite jordgubbsmarmelad. Smakfullt och fruktigt!

Vinette Chardonnay 2019 | nr 2299 | 38 kr | 240 ml

Från Sydafrika och Western Cape denna härliga och läckra Chardonnay. Krispiga smaker av äpplen krusbär och citrus, anar vi lite bröd och fat? Lättdrucket och gott allroundvin!

Te Merio Sauvignon Blanc 2019 |nr 6475 | 43 kr | 250 ml

Sauvignon Blanc fan? Du kommer inte att bli besviken. Härliga aromer av frukter, något mer örtigt komplext i smaken också. Kul burk och elegant vin!

Dark Horse Rosé | nr 2436 | 59 kr | 375 ml

Också från Kalifornien, en fin torr rosé av blandade kända druvor som Grenache, Barbera och några andra. Smaker av skogens bär och citrus, ett örtigt avslut.  Lätt och stilig!

Läs mer om förpackningar:                        

Vinjournalen.se rekomenderar

Caveau des Jacobins Chardonnay

Caveau des Jacobins Chardonnay

Artikel:2292Volym:750 ml
Pris125 :-

Faktaruta

SortimentFasta SortimentetRegionJura och SavoieÅrgång2020ProducentCaveau des Jacobins/Chateau BéthanieDruvor100 % ChardonnayAlkohol13 %

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy