Vin på burk – vi slår hål på myterna!

vin-på-burk-frontbild-med-tjej-och-burk

Vin på burk? Man riktigt hör skeptikerna: 1. Kan det verkligen va’ nåt? 2. Smakar det inte aluminium?”

Eller ännu värre: 3. Det är vara dåligt vin som säljs på burk!

Svar 1: Ja, det kan va’ nåt!

Svar 2: Nej, det smakar inte aluminium!

Svar 3: Riktigt bra årgångsviner säljs på idag på burk!  

All förändring är svår…

När bag-in-boxen kom till Sverige i november 1996 höjdes också skeptiska röster, trots att boxen introducerades 1967, nästan 30 år senare än överallt i världen. Sverige är inte precis något föregångsland, men även vi har idag lärt oss att gilla boxen.

En intressant exposé är den utmärkta tapporten ”CAN – En analys av 20 år med boxviner på Systembolaget” av Mats Ramstedt och Björn Trolldal. Läs och begrunda att vinförsäljningen har gått upp markant sedan ’96 och boxen som “aldrig skulle slå stort i Sverige”, har idag blivit så pass poppis att vi dricker över 100 miljoner liter boxvin per år och vinboxen står för mer än 60% av Systembolagets försäljning. Men är boxen kom blev det ramaskri, så självklart kommer alla innovationer med kritiker.

USA ligger förstås i framkant och före andra länder och producenter i exempelvis Kalifornien, Oregon, Washington, New York erbjuder idag burkar om ett praktiskt alternativ. Men USA följs hack i häl av kända märken från praktiskt taget alla andra stora vinodlingsländer.

”Fler återförsäljare lagrar nu vin på burk även i Storbritannien”, sa Andy Howard MW till vinmagasinet Decanter. Och de stora livsmedelskedjorna Waitrose, Tesco, Sainsbury’s och Co-op har ökat sitt sortiment av vinburkar. Vinälskaren har klart fler vinburkar att välja på idag än man haft någonsin tidigare.

Vinburken är big business

Ja, i alla fall internationellt. En marknad på snart 200 miljoner dollar med vinburkar i alla färger och med högre kvalitet och urval än konsumenter haft någonsin tidigare! I Sverige finns totalt 8 burkar med olika viner, 2 röda, 4 vita och 2 roséviner.

Burkförpackningar är definitivt på G inom dryckesindustrin i alla riktningar, förutom flera typer av hantverksöl så finns idag cocktails och viner på burk, då det verkar som om producenterna hela tiden vill förändra, överraska och överträffa konsumentens förväntningar. Och det förändrar ju också vårt sätt att dricka.

Enligt analysföretaget Nielsen ser man över tid hur försäljningen av vin på burk ökat från bara 2 miljoner dollar är 2012 till 183,6 miljoner dollar tills nu i år – 68 % högre. Försäljningen av burkar blomstrar och det gör faktiskt även vinets kvalitet och urval.

Det kommer nya burkar hela tiden och det är stora producenter som hänger på tåget.  Vi ska här nedan även göra en smaktest på hur några av burkarna som sälj på Bolaget smakar. Men först…

vin-på-burk-en-tjej-dricker-2-glas-rosé

Fördel burk?

Vinburken är det snabbast växande segmentet på marknaden och kategorin ökar ur alla aspekter, från kvalitet till försäljning till urval till tillgänglighet. Konsumenter verkar tycka att den är både bekväm och lättillgänglig. Många vinproducenter ser också att burkar som ett bra sätt att nå ut till nya konsumenter som kan tycka att traditionella glasflaskor är skrämmande. Det verkar inte vara lika pretentiöst att konsumera vin ur en burk.

”Det som tilltalar är att det är så enkelt och avslappnande och skapar en plats för vin i slappa, roliga tillfällen, ofta utomhus som under fotbollsmatchen, i bakluckan, på vandringen eller vid grillen”, säger en vinproducent.

Stora vinkoncerner som Pomelo Wine Co., E. & J. Gallo, Constellation Brands, och producenter som exempelvis kända vingårdar som The Family Coppola presenterar idag flera viner på burk.

Inte konstigt att Constellation Brands som gör sin burk ”Woodbridge” av Robert Mondavis Cabernet Sauvignon samarbetar med NFL-lag, inklusive New York Giants, Los Angeles Rams och Chicago Bears. Även dryckesgiganten Anheuser-Buschs ”Babe” blev NFL: s officiella vinsponsor förra året. Klart det öppnar för nya marknader!

Men smaken då?

Vin på burk säljs internationellt i olika storlekar, från 187 ml till 500 ml behållare, där ju 375 ml burkar motsvarar en halv flaska vin. Lätt att packa, lätt att transportera, bra storlek för en eller två personer.

Men smakar det verkligen lika gott som ur flaska?

Det är kanske lustigt, men det är inte enbart en ökning i försäljning, men det kommer även alltfler bra viner på burk, även årgångsviner. Och tittar man på poängen i smaktesterna så får vitt vin och rosévin allra bäst kritik och de röda kommer inte långt efter. Intressant att under blindprovning i magasinet Wine Spectators presterade burkvinerna mellan 85 till 89 poäng på en skala av 100 eller ’mycket bra’.

… och miljön?

Burkar är en lättare som förpackning än flaskor och det betyder mindre utsläpp från transporter till exempel och producenterna ligger i framkant med eko-marknadsföring. Miljöargumentet vill man inte diskutera med konsumenten så mycket och burkförpackningen har dessutom gått in i ett nytt skede.

Enligt The Aluminium Association i Arlington, Virginia, tillverkas alla burkar vanligtvis till 70 procent av återvunnet material (en flaska till cirka 45 procent) och människor återvinner sina burkar 20 procent oftare än de återvinner glas.

Vad bra med återvunnet material och ekologiskt vänliga alternativ! För en nackdel med burkar är ju att aluminium extraheras från bauxitmalm, som är destruktiv för den naturliga miljön och lämnar giftigt ’avfall’ och därför är energikrävande. Och det tar det nästan 15 gånger mer mängden av energi att producera nytt aluminium än att producera nytt glas.

vin-på-burk-vi-provar-8-viner

Vad blir nästa grej?

Kommer framtida barkunder kunna beställa vin på fat om några år? Well, vad man än tycker om burken så är den här för att stanna! 

Läs vad vi tycker om smaken!

Underwood Pinot Noir 2017 | nr 70039 | 79 kr | 375 ml

Från Oregon och Willamette Valley kommer denna Pinot Noir med fruktiga smaker som plommon och körsbär samt ett stänk av örter och peppar. Klassiskt Pinot!

Underwood Pinot Gris 2017 | nr 79416 | 79 kr | 375 ml

Underwood med en burk till, denna gång en snygg Pinot Gris. Omtyckt vin på flaska, alltid torrt och fräscht med mängder av gula frukter och örter. Trevligt fiskvin! 

Poor Ranch Vineyards Zinfandel | nr 78764 | 124 kr | 375 ml

En Zinfandel alltså, låter spännande, men tyvärr vi inte fått tag på den.

Barefoot Pinot Grigio | nr 82445 | 34 kr | 250 ml

Friskt, fräscht och fruktigt i denna internationella storsäljande burk från Barefoot Cellers i Modesto, Kaliforien. Producenten gör också goda spritzers på burk. Fräsch och frasig!

Barefoot White Zinfandel | nr 82412 | 34 kr | 250 ml

Och en vit Zinfandel som blir rosé från samma producent! Något söt men ganska god med hallon och lite jordgubbsmarmelad. Smakfullt och fruktigt!

Vinette Chardonnay 2019 | nr 2299 | 38 kr | 240 ml

Från Sydafrika och Western Cape denna härliga och läckra Chardonnay. Krispiga smaker av äpplen krusbär och citrus, anar vi lite bröd och fat? Lättdrucket och gott allroundvin!

Te Merio Sauvignon Blanc 2019 |nr 6475 | 43 kr | 250 ml

Sauvignon Blanc fan? Du kommer inte att bli besviken. Härliga aromer av frukter, något mer örtigt komplext i smaken också. Kul burk och elegant vin!

Dark Horse Rosé | nr 2436 | 59 kr | 375 ml

Också från Kalifornien, en fin torr rosé av blandade kända druvor som Grenache, Barbera och några andra. Smaker av skogens bär och citrus, ett örtigt avslut.  Lätt och stilig!

Läs mer om förpackningar:                        

Caveau des Jacobins Chardonnay

Ett elegant och uttrycksfullt vin med hög mineralsälta, producerat av ett av Frankrikes äldsta vinproducentkooperativ.

Artikelnummer: 2292

Typ: Vitt Vin

Land: Frankrike, Jura

Alkohol: 12 %

Pris: 119 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna