Vilken sprit vill konsumenten helst beställa i baren?
Jodå, nu har man även siat om vad som händer på spritfronten 2018. Vi har tidigare tittat på trender för mat och vin. Men vad händer med spriten?
Det är marknadsundersökningsföretaget Euromonitor som titta närmare på sprittrender på konsumentmarknaden under året. Det är storytelling, berättelser, som nu slår stort i marknadsföringen. Snygga berättelser som talar om tradition, varumärke, ursprung och modern produktion och den spännande resan från lokalt till globalt. Framför allt ser man klara trender när det gäller 3 områden:
Vita spritsorter
Precis som när det gäller fastigheter så tittar man även här på location, location, location. Lika viktigt som att ha ett känt varumärke är det, precis som med vin, att titta på ursprung och terroir, jordmån. Det blir allt viktigare var ingredienserna odlas. Exempelvis kan man bedöma kvalitet av att se var de olika sädesslagen vuxit. Man kan redan se detta i marknadsföringen av exemplevis Absolut. Samt: konstnärlig positionering, rebranding på internationell basis kommer att vara drivande för en framtida expansion.
Marknaden för gin har ökat de senaste åren, men man tror ändå att de större gin- och vodkavarumärkena får ge vika till favör för lokala producenter som bränner olika sorters vit sprit. Exempelvis bland mer ovanliga spritsorter så spås Kina vara ett framtidsland för vit destillerad sprit på mellan 40-60% och som framställts av spannmål liknande vodka.
Whisky
Whiskytrenden fortsätter uppåt men då pratar man främst om bourbon och irländska sorter. Genom kunnig marknadsföring kommer whiskymarknaden att öka i synnerhet när det gäller trovärdiga varumärken, tradition, erfarenhet och framåtanda och innovativ tillverkning. Att diversifiera sig med förpackning blir också en intressant parameter främst för konsumenter. Man lägger just nu också en plan för en ny klassificering för skotsk whisky som skulle kunna ge den skotska whiskyn ett lyft.
Konjak
Konjakflaskan kommer att bli en alltmer vanlig syn i barskåpet igen. Revival alltså! I november presenterade BNIC (Bureau National Interprofessional du Cognac) en ny visuell identitet för Cognac-appellationen och allt reklammaterial ändrades med ny logotyp för att hjälpa till med en rnylansering så att konsumenter ska börja dricka konjak igen. Detta eftersom exporten av konjak faktiskt ökade med nästan 200 miljoner under förra året.
Trots att lyx som koncept är inne, så tror man ändå främst på att instegs- och mellansorter och inte alltför dyra varumärken kommer att klara sig allra bäst.
Läs mer om tender och om hur 2018 kommer att bli:
Frågor och svar:
Vilka spritsorter är det som slår stort i marknadsföringen enligt Euromonitor?
Vilken spritsort spås vara ett framtidsland för vit destillerad sprit på mellan 40-60% och som framställts av spannmål liknande vodka?
Vilken typ av whisky förväntas öka i marknadsandelar?
Varför har BNIC (Bureau National Interprofessional du Cognac) nyligen ändrat sin visuella identitet för Cognac-appellationen?
Vilken typ av spritsorter tror man kommer att klara sig bäst enligt artikeln?
Vinguider relaterade till denna artikel
- Vita viner från alla världens hörn
- Röda viner från Ruchè di Castagnole Monferrato
- Röda viner från Colline Novaresi