Hem » Vin Fakta » Dryckestrender – 2024 blir inte trist alls!

Dryckestrender – 2024 blir inte trist alls!

dryckestrender-omslag-med-folk-i-restaurangen

Vi bryter ner några av de dryckestrender som är på gång – många är redan här och banar iväg för ett omvälvande nästa år.

Nya dryckestrender betyder förändrade dryckesvanor och ingen bransch är immun mot flödet av trender. Inte dryckesbranschen heller. Det råder ingen tvekan att den globala pandemin har påverkat vårt sätt att handla, tänka och dricka. Sjunkande volymer, den globala ekonomiska osäkerheten, tillväxten inom e-handel, “Köp mindre, köp bättre”- känslan är i full gång hos konsumenterna, särskilt den yngre generationen vindrickare och trenden för lågalkoholviner eller helt alkoholfritt började också synas för några år sedan.

Vi har granskat analyser från IWSR som beskriver viktiga dryckestrender inom vin för 2024, internationella dryckesorganisationer, dryckesexperter och media och sammanställt några av de viktigaste trenderna inför nästa år och som för närvarande formar det globala vinlandskapet. Här är .. av de trenderna på G!

dryckestrender-olika-drinkar

E-handeln pendlar nog snart uppåt igen?

Att jobba hemifrån innebär att handla hemifrån. Under pandemin växte möjligheten markant att kunna handla på nätet och även om vi ser något av en tillbakagång – ökningen av vinförsäljning online som upplevdes under pandemin är definitivt här för att stanna. Då växer även kraven på producenter och importörer. Det räcker inte längre att ha samma webbplats som man hade för några år sedan. Din webbplats är ditt smakrum och regelbundna uppdateringar, reda ut och nya erbjudanden och historier kring terroir, producenter, vinmakare och druvor är ett krav. Med andra ord – förfina alltså ditt ‘varumärkesmeddelande’!

Vi lyssnar på AI

Skriver vi ändå webben, så kommer också artificiell intelligens (AI) på bred front y synnerhet för dryckestrender och förbättrar effektiviteten och effektivisera processer. Mindre vingårdar har inte råd med större arbetsteam och artificiell intelligens som ChatGPT kan bli en ny välkommen kontorsassistent för att få ovärderlig insikt om stora mängder data, analysera kundrecensioner och feedback till att förfina smakanteckningar. Nu kn vingårdar få en strategisk fördel och modernisera sin verksamhet samt förbättra kundupplevelsen utan att det kostar skjortan. Länk till intervjun med Rudolf Sillén från i somras om artificiell intelligens (AI) inom vinbranschen >>

dryckestrender öl

Måttligheten slår till

Stora vinregioner såg en post-pandemisk ökning av vindrickare av yngre vuxna under 34 år – men de dricker mindre vin per tillfälle, har höga måttlighetsnivåer och är mindre varumärkeslojala. Kort sagt, de köper mindre men bättre. Redan under pandemin såg en imponerande ökning av efterfrågan på fina viner. Måttlighet i drickandet alltså, man tänker mer hälsosamt och yngre köper mindre, men köper bättre. Sjunkande volymer kanske men även en stigande premiumisering av kvalitetsviner.

YOLO och NOLO – nya buzzwords


Måttlighet i drickandet är en global trend där de nya trendiga dryckesord som YOLO, alltså NOLO har stort genomslag betyder förstås förändrade dryckesvanor och inte enbart hos yngre drickare. Vi har drabbats av en måttlighetsrörelse. Inte bara väljer vi vin av bättre kvalitet, många väljer också alltmer att skära ner på drickandet, de väjer alltsom ofta även lågalkohol-viner eller ingen alkohol alls. Återigen är hälsa och välbefinnande vi önskar. Kanske bör restaurang eller importörer erbjuda fler alkoholfria samt se utanför boxen med drycker som kombucha och hantverksöl.

Apropå Bag-In-Box och dryckestrender

Dryckespåsar, kartonger och box-lösningar blir också allt mer populära. Ett skäl är ju helt enkelt att man tror att man får mer för pengarna och boxen minskar ju även konsumenternas miljöavtryck – den år vara att slänga. Vinboxar tenderar mu att även komma 5-liters alternativ – kommer Systembolaget att hänga med i den trenden?

dryckestrender-olika-sorters-vin

Hållbarhet über alles

Möt det regenerativa jordbruket, så även vinodlingar. Nästa generation av vinkonsumenter bryr sig – mycket och det börjar vinproducenterna att fatta. Några har fattat för länge sedan och gått över till ekologiska vinodlingar. Men ekologiskt kommer att inte att bli sluthållplats. Det är fortfarande för flummigt. Men många vinmakare har gjort saker på ett medvetet sätt hela tiden och det behövs ör att kunna förbli konkurrenskraftiga. Certifieringar som “ekologiska” och “biodynamiska” är förvisso kostsamma och svåra att följa, men man ser en ökande trend bland boutiquevingårdara som vill visa en medveten jordbruksfilosofi med förbättrade metoder som syftar till att återställa och förbättra markhälsa, biologisk mångfald och ekosystem.

Dryckestrender på mininivå då – Bubblet tar aldrig slut

Mousserande viner, särskilt Prosecco och Champagne stiger i popularitet och trots att man pratat om en viss avmättning efter pandemin. Men då lärde vi oss i alla fall att champagne inte bara är en dryck som passar 50-årafesten utan även på informella tillfällen i hemmet.

Pet Nat – dryckestrender ökar

Vi vill ha naturliga viner, gärna mousserande och lite grumliga, så er dt schysst ut, och gärna då med lägre alkohol och tillverkade med gamla metoder och lågt ingripande av vinmakaren. 

Fler crossovers!

Den första stora trenden 2024 är så kallade ’crossovers’. Konsumenterna letar efter unika drycker,  vincocktails och starka seltzers suddar ut gränserna och alternativ som hantverks-mocktails, CBD-tillsatta drycker samt tebaserade alkoholhaltiga drycker och exempelvis kokosnötsvatten av en starkare modell kommer att fånga vårt intresse. I denna kategori sprit med tillsatser av örter och blommor.

Garanterat kommer inte 2024 att bli ett tråkigt dryckesår. Vinvärlden blir aldrig tråkig!

Frågor och svar

Vintrender under 2024?

Priset på viner förväntas stiga ytterligare på grund av ekonomin och klimatet.
Premiumviner och kvalitet gäller vid vinval.
Fler mousserande vinstilar kommer.
Hållbarhet gäller hela linan ut.

Mattrender under 2024?

Veganism, vegetarianism och flexitarianism fortsätter öka även biodynamiskt och ekologiskt i största allmänhet med fokus på grönsaker, förhoppningsvis mindre halvfabrikat och mer laga från scratch.

Spelar priset på vin någon roll?

Kvalitet betyder dyrare prislapp men folk dricker då också mindre och mer alkoholfritt fast bra viner.

Var kommer måttligt drickande ifrån?

Måttlighet är en växande trend när det gäller alkoholhalt särskilt bland yngre vinkonsumenter och sedan är vi mer hälsobenägna i största allmänhet.

Kommer allt fler att välja biodynamiska viner?

Man ser en generell trend överallt och inom alla branscher och det gäller då givetvis även hur produktionen av viner går till.

Läs mer om bubbel!

Vinjournalen.se Tips

Julià & Navinès
Julià & Navinès
Pris:101 :-
Artikel nr:5600801
Smak bärig, hallon, jordgubbar, blodgrapefrukt
Arom bärig, blodgrapefrukt, hallon, jordgubbar
Färg ljusröd
Mat som passar
aperitif
fågel
fisk
grönsaker
Mer information
SortimentBeställning sortimentetAlkohol11.5 %AllergenerInnehåller: Sulfiter
Vinets karaktär
1 /12
Smakintensitet
5 /12
Sött/Torrt
10 /12
Syra

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.