2020 en tillbakablick på vinåret som varit

2020 en tillbakablick

Innan vi tittar på det som komma skall, nya trender och visioner, ska vi köra en tillbakablick över året 2020 som äntligen är över.

2020 var ett år med många utmaningar för vinproducenter och vingårdar runt om i världen. Över hela världen tvingade COVID-19-viruset många människor att sätta sina projekt på ”vänta”. Många företag tvingades stänga igen och människor fick stanna hemma och jobba hemma.

En tillbakablick 2020 och man ser att det för många av oss har varit ett mycket märkvärdigt år som lyckades förändra branschen på sätt som ingen av oss kunde ha förutsagt. Inte minst för närliggande branscher som restaurang, event, besöksnäringen har pandemin slagit hårt. En del restauranger sålde sina samlingar av sällsynta viner för att kunna betala löner. Detta förutom de vanliga motgångar som brukar drabba vinbönder som klimat och bränder på vingårdar i Australien och Kalifornien exempelvis och hagel slog ut delar av Valpolicella regionen i norra Italien. Jodå, en hel del vinrankor kommer att ta sig, men först nästa år, 2022.

2020 en tillbakablick rött vin

Det positiva …

Det finns säkert inget negativt som inte också tillför något positivt. En tillbakablick 2020 visar att restauranger tidvis stått tomma, samtidigt har kreativiteten aktiverats hos många restaurangägare. Pop-ups och Take away – hämtmat har blivit populärt och samtidigt medan vi besökare stannade i våra hem ville vi ändå inte motstå bekvämligheten att få vår mat tillagad på ett gott sätt.

Både restauranger och butiker har fått ett helt annat samarbete med bud och transport för att få ut varor till kunder och i många fall erbjuda superbilliga hemleveranser. 

Maten man valde var vegansk/vegetarisk ett segment som ökade med 100% i vissa länder. Många började tycka att vegetarisk mat kändes som ett hälsosammare matval.

Även rent allmänt så har kommersen online ökat markant. Det betyder att många svenskar på ett förträffligt bra sätt och för första gången har upptäckt att Systembolaget faktiskt har ett beställningssortiment och när vi nu ändå vill/måste beställa hem eller till ett ombud, ja, då öppnas ju också ett bredare sortiment för oss totalt. Inte så dumt, eller? Vi har på något sätt fått förtränga att vi endast ska greppa efter vinflaskan som står på hyllan. Och det har gått bra! Överhundtaget såg man ett intresse för att handla vin på nätet hos vinföretag som inte styrs av monopolet.

Jo, vi har tagit bättre hand om oss visar en tillbakablick 2020. Den globala marknaden för hälsa och välbefinnande värderas till cirka 300 miljarder dollar med en större efterfrågan för hälsoaktiviteter även i besöksnäringen.

Vad mer då? QR-koder blivit standard för incheckning till events, robotleveransser utan mänsklig kontakt har blivit vardag, elektroniska betalningar blev snabbt betala-normen och vi kunde bekvämt stanna kvar i våra hem.

2020 en tillbakablick - bränder

Vad hände ute i vinvärlden?

På många ställen gick vinlivet vidare.

  • I Peking presenterades planer för att nytt vinkulturcentrum i samarbete med Bordeaux Cité du Vin.
  • Och igen, våldsamma skogsbränder i USA. Många klarade sig, andra förlorade sina vingårdar och livsverk.
  • Vin stals från kända vingårdar och Michelin-stjärniga restauranger för ett värde av nästan 2 miljoner kronor.
  • I Italien upptäckte man ett brottssyndikat som förfalskade Sassicaia-viner per systematik. Man hittade ett annat gäng i en razzia hade stulit franska finviner som Grand Cru viner från vingårdar Petrus-, Château Margaux- och Domaine de la Romanée-Conti.
  • En tilbakablick 2020 visar att listan av inställda vinmässor och events blev superlång och i de kända vinregionerna ställde många producenter och vingårdar in sina provningar.
  • Våra vinprovningar håller vi numera online och vips, där fick man ändå en ny, effektiv marknadsföringskanal ut mot konsumenten eftersom alla kan gå på provning.
  • När vingårdarna sedan så långsamt öppnade igen, så blev ansiktsmasker och uteserveringar ny praxis.Social distans tvingade barer i Florens att öppna sina medeltida ”vinfönster” igen.
  • Även dryckesauktioner tvingades gå online.
  • Det varma klimatet hjälpte sydamerikanska vingårdar som Chile och Argentina med en tidig årgång medan Tysklands Eiswein-skörd misslyckades till stora delar på grund av den milda vintern.
  • Och outtröttligt fortsatte man i USA att lägga 25% importtullar på vissa europeiska viner, från Rioja till Bourgogne.
  • EU behövde fortfarande destillera och tömma vingårdarnas överskott under pandemin.
  • En tillbakablick 2020 visar att många vinentusiaster gladde oss då den efterlängtade Prosecco Rosé dök upp på marknaden – och försvann nästan lika fort i vissa länder, då produktionen inte motsvarade de stora efterfrågan.
  • Vinläder (eller veganvänligt läder) blev den stora grejen för att användas till skor och kläder utvecklades ännu mer detta år.
2020- en tillbakablick vingård

Slutligen en tillbakablick 2020 …

… säger att det har varit ett ganska omvälvande år med både positiva och negativa ytterligheter inom vinvärlden. I de flesta vinländer sägs årgången för 2020 viner sannolikt kommer att bli ett bra år, men å andra sidan påverkades det kommersiella året så starkt av den globala pandemin. Och vi vet redan idag att vissa företag inom events, vinturism och mat- och vinledet kommer att ha svårt att återhämta sig.

Tack och lov är 2020 över. Så låt oss i nästa artikel tillsammans titta framåt och se om vi hittar några bra och positiva trender inför detta år, 2021. 

Mer läsvärt:

Jeanette Gardner
Om Jeanette Gardner
Jag är en passionerad journalist och brinner för mat och dryck. Bor i skärgården utanför Stockholm. När jag inte skriver om goda viner och mat så gillar jag att umgås med vänner och njuta av naturen. Snart pensionär men älskar att jobba och hålla mig aktiv. Fler inlägg av Jeanette →

Tierhoek Sauvignon Blanc

Aromatisk och fruktdiven Sauvignon Blanc

Artikelnummer: 6468

Typ: Vin, Vitt Vin

Land: Sydafrika, Western Cape

Alkohol: 14 %

Pris: 139 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna