Innan vi tittar på det som komma skall, nya trender och visioner, ska vi köra en tillbakablick över året 2020 som äntligen är över.

2020 var ett år med många utmaningar för vinproducenter och vingårdar runt om i världen. Över hela världen tvingade COVID-19-viruset många människor att sätta sina projekt på ”vänta”. Många företag tvingades stänga igen och människor fick stanna hemma och jobba hemma.

En tillbakablick 2020 och man ser att det för många av oss har varit ett mycket märkvärdigt år som lyckades förändra branschen på sätt som ingen av oss kunde ha förutsagt. Inte minst för närliggande branscher som restaurang, event, besöksnäringen har pandemin slagit hårt. En del restauranger sålde sina samlingar av sällsynta viner för att kunna betala löner. Detta förutom de vanliga motgångar som brukar drabba vinbönder som klimat och bränder på vingårdar i Australien och Kalifornien exempelvis och hagel slog ut delar av Valpolicella regionen i norra Italien. Jodå, en hel del vinrankor kommer att ta sig, men först nästa år, 2022.

2020 en tillbakablick rött vin

Det positiva …

Det finns säkert inget negativt som inte också tillför något positivt. En tillbakablick 2020 visar att restauranger tidvis stått tomma, samtidigt har kreativiteten aktiverats hos många restaurangägare. Pop-ups och Take away – hämtmat har blivit populärt och samtidigt medan vi besökare stannade i våra hem ville vi ändå inte motstå bekvämligheten att få vår mat tillagad på ett gott sätt.

Både restauranger och butiker har fått ett helt annat samarbete med bud och transport för att få ut varor till kunder och i många fall erbjuda superbilliga hemleveranser. 

Maten man valde var vegansk/vegetarisk ett segment som ökade med 100% i vissa länder. Många började tycka att vegetarisk mat kändes som ett hälsosammare matval.

Även rent allmänt så har kommersen online ökat markant. Det betyder att många svenskar på ett förträffligt bra sätt och för första gången har upptäckt att Systembolaget faktiskt har ett beställningssortiment och när vi nu ändå vill/måste beställa hem eller till ett ombud, ja, då öppnas ju också ett bredare sortiment för oss totalt. Inte så dumt, eller? Vi har på något sätt fått förtränga att vi endast ska greppa efter vinflaskan som står på hyllan. Och det har gått bra! Överhundtaget såg man ett intresse för att handla vin på nätet hos vinföretag som inte styrs av monopolet.

Jo, vi har tagit bättre hand om oss visar en tillbakablick 2020. Den globala marknaden för hälsa och välbefinnande värderas till cirka 300 miljarder dollar med en större efterfrågan för hälsoaktiviteter även i besöksnäringen.

Vad mer då? QR-koder blivit standard för incheckning till events, robotleveransser utan mänsklig kontakt har blivit vardag, elektroniska betalningar blev snabbt betala-normen och vi kunde bekvämt stanna kvar i våra hem.

2020 en tillbakablick - bränder

Vad hände ute i vinvärlden?

På många ställen gick vinlivet vidare.

  • I Peking presenterades planer för att nytt vinkulturcentrum i samarbete med Bordeaux Cité du Vin.
  • Och igen, våldsamma skogsbränder i USA. Många klarade sig, andra förlorade sina vingårdar och livsverk.
  • Vin stals från kända vingårdar och Michelin-stjärniga restauranger för ett värde av nästan 2 miljoner kronor.
  • I Italien upptäckte man ett brottssyndikat som förfalskade Sassicaia-viner per systematik. Man hittade ett annat gäng i en razzia hade stulit franska finviner som Grand Cru viner från vingårdar Petrus-, Château Margaux- och Domaine de la Romanée-Conti.
  • En tilbakablick 2020 visar att listan av inställda vinmässor och events blev superlång och i de kända vinregionerna ställde många producenter och vingårdar in sina provningar.
  • Våra vinprovningar håller vi numera online och vips, där fick man ändå en ny, effektiv marknadsföringskanal ut mot konsumenten eftersom alla kan gå på provning.
  • När vingårdarna sedan så långsamt öppnade igen, så blev ansiktsmasker och uteserveringar ny praxis.Social distans tvingade barer i Florens att öppna sina medeltida ”vinfönster” igen.
  • Även dryckesauktioner tvingades gå online.
  • Det varma klimatet hjälpte sydamerikanska vingårdar som Chile och Argentina med en tidig årgång medan Tysklands Eiswein-skörd misslyckades till stora delar på grund av den milda vintern.
  • Och outtröttligt fortsatte man i USA att lägga 25% importtullar på vissa europeiska viner, från Rioja till Bourgogne.
  • EU behövde fortfarande destillera och tömma vingårdarnas överskott under pandemin.
  • En tillbakablick 2020 visar att många vinentusiaster gladde oss då den efterlängtade Prosecco Rosé dök upp på marknaden – och försvann nästan lika fort i vissa länder, då produktionen inte motsvarade de stora efterfrågan.
  • Vinläder (eller veganvänligt läder) blev den stora grejen för att användas till skor och kläder utvecklades ännu mer detta år.
2020- en tillbakablick vingård

Slutligen en tillbakablick 2020 …

… säger att det har varit ett ganska omvälvande år med både positiva och negativa ytterligheter inom vinvärlden. I de flesta vinländer sägs årgången för 2020 viner sannolikt kommer att bli ett bra år, men å andra sidan påverkades det kommersiella året så starkt av den globala pandemin. Och vi vet redan idag att vissa företag inom events, vinturism och mat- och vinledet kommer att ha svårt att återhämta sig.

Tack och lov är 2020 över. Så låt oss i nästa artikel tillsammans titta framåt och se om vi hittar några bra och positiva trender inför detta år, 2021. 

Mer läsvärt:

Vinjournalen.se rekomenderar

Caveau des Jacobins Chardonnay

Caveau des Jacobins Chardonnay

Artikel:2292Volym:750 ml
Pris125 :-

Faktaruta

SortimentFasta SortimentetRegionJura och SavoieÅrgång2020ProducentCaveau des Jacobins/Chateau BéthanieDruvor100 % ChardonnayAlkohol12 %

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy