Hem » Vin Fakta » Nytänkande förvandlar Alsace

Nytänkande förvandlar Alsace

Under slutet av 1980-talet uppmärksammades Alsace för dess söta viner som bestod av druvor som skördades sent under säsongen. Även de viner vars druvor skördades tidigare hade ofta kvar en viss sockernivå som under denna tid var mer accepterad än den är nu. Idag vill konsumenterna ha torra vita viner som är lättare att kombinera med mat, och de för denna konsumentgrupp dåliga konnotationerna till Alsace sitter fortfarande kvar. Vin från Alsace kännetecknas ofta som:

  • Sött
  • Blommigt
  • Kryddigt
  • Aromatiskt

Dessa egenskaper är inte helt enkla att kombinera med mat, och därför har restauranger med sina besökare helt enkelt tappat intresset. Man har under en tid jobbat på att erbjuda andra, mer konsumenttillfredsställande produkter, men detta har också skapat en viss förvirring bland kunderna. Dessutom har etiketterna på flaskorna inte kunnat upplysa tillräckligt väl om vilken stil och sötmanivå man kan vänta sig av vinet i fråga. Många vet med andra ord inte vad de kommer att få i glaset om de köper en flaska vitt vin från Alsace.

Idag är det många vinmakare som har insett att de viner som varit så populära på 1970-, 80- och 90-talen måste förändras för att passa nutidens smaklökar. Framför allt yngre producenter som tagit över efter sina föräldrar vill nu gå tillbaka till den torrhet och syrlighet som faktiskt funnits i vinerna som dominerade innan de söta vinernas era.

Man har också blivit mer intresserad av att tillverka viner som representerar områdets terroir. Och faktum är att det geografiska läget påkallar de torra, friska viner som idag är så eftertraktade.

Frågor och svar:

Varför har Alsace haft svårt att locka kunder till sina viner?

Konsumenterna vill ha torra viner som är lättare att kombinera med mat, och Alsaces söta och blommiga viner har inte passat in i denna trend.

Vad har restauranger gjort för att försöka erbjuda mer konsumenttillfredsställande produkter?

Restauranger har försökt erbjuda andra viner än de traditionella Alsace-vinerna, men detta har skapat förvirring bland kunderna.

Varför har etiketterna på flaskorna inte kunnat upplysa tillräckligt väl om vilken stil och sötmanivå man kan vänta sig av vinet i fråga?

Etiketterna har inte varit tillräckligt informativa om vinernas stil och sötmanivå, vilket har gjort det svårt för kunderna att veta vad de köper.

Varför vill många vinmakare nu gå tillbaka till den torrhet och syrlighet som fanns i vinerna innan de söta vinernas era?

Yngre vinmakare har insett att de måste förändra vinerna för att passa nutidens smaklökar, och många vill nu återgå till den torrhet och syrlighet som fanns i vinerna innan de söta vinernas era.

Varför är det geografiska läget i Alsace lämpligt för att tillverka torra och friska viner?

Det geografiska läget i Alsace påkallar de torra och friska viner som idag är så eftertraktade, vilket gör att vinmakarna nu fokuserar på att tillverka viner som representerar områdets terroir.

Vinguider relaterade till denna artikel

Vinjournalen.se Tips

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.