Så hittar du rätt bland Systembolagets myller av Champagne

Champagne får endast produceras i det franska vindistriktet Champange och endast utav tre olika druvor, nämligen pinot noir, chardonnay och pinot meunier. Exklusivitet är just något denna dryck står för, men även champagne följer internationella mousserande vintrender.

Roséchampagne är ett ny typ av produkt som ökat med över 20% under den senaste fem åren, ifall vi förhåller oss till champagne på Systembolaget och dess försäljning.

Nedan listas lite olika typer av champagne som du bör känna till innan du börjar söka champagne på Systembolaget.

  • Rosé champagne. En champagne där man har låtit blå skal deltagit under en viss del av vin framställandet. Man kan också får rosé färgen genom att tillsätta en liten del rött vin i den ädla drycken.
  • Blanc de Blancs. En champagne som endast är gjord på gröna druvor. I och med att det endast är chardonnay som är tillåtet som grön druva, så är en Bland de Blancs alltid 100% chardonnay.
  • Blanc de Noir. En champange endast gjord på blå druvor. Det kan vara antingen pinot noir eller pinot meunier eller en blanding av dessa druvor.

Förutom att det finns olika typer baserade på vinifikation och druvval så finns det även ett antal champagne begrepp som det kan vara bra att känna till för att bättre kunna urskilja mellan alla Systembolagets champangeprodukter

  • Vintage champagne – en årgångsbetecknad champagne.
  • Assemblange – en champagne som är en blandning av ett antal olika druvor. Detta är oftast det vanligaste.
  • Grand cru eller Premier Cru – två olika kvalitetskvalifikationer där Grand cru är den högst ansedda.
  • Brut, Sec, Brut Zero – Dessa ord beskriver vilken sötma produkten har. En champagne som det står brut zero eller brut naturale på har väldigt lite tillsatt socker, medan en sec har mer tillsatt socker. Brut är det vanligaste och det som dricks mest i Sverige.

Vi hoppas att denna artikel har hjälpt di att få lite bättre klarhet hur Systembolagets breda sortiment av champagne skiljer sig åt. Vi föreslår att ni du väl går och köper din champange, ser till att utvärdera produkterna med begrepp och stilar i åtanke.

Frågor och svar

Varför är champagne så poppis?

Det finns en champagne för var och en av oss. Olika crus, druvsorter, årgångar, dosering … kan kombineras i oändliga permutationer som ger ett häpnadsväckande utbud av champagne. Blandningsprocessen som är hjärtat av Champagnes tillverkning och spelar på naturens mångfald, och kombinerar viner från olika crus, olika druvsorter och olika år. Dessa subtila faktorer genererar bra uttryck för olika champagnestilar.

Tillverkas champagne enbart i Frankrike?

Ja och i en enda region, Champagne. Champagne har blivit en symbol för Frankrike, en lyxig skål, ett firande, vid invigning eller försoning. Då gör man det med champagne för champagnens symbolik är så viktig och så kraftfull. Detta säger Pierre-Emmanuel Taittinger ordförande för bland annat för Champagnehuset Taittinger. Visst har han rätt?

Vilka olika typer av champagne finns det?

I huvudsak skiljer man på 3 varianter:
Blanc de noirs, en vit Champagne gjord på druvor med svart skal, vanligtvis pinot noir och/eller pinot meunier.
Blanc de blancs, en vit champagne gjord på vita druvor, vanligtvis chardonnay.
Rosé, en rosa champagne gjord genom att blanda rött vin till en bas av mousserande vitt vin, en ovanlig teknik som endast är tillåten i champagne.

Vad betyder Grand Cru och Premier Cru i champagne-sammanhang?

Champagne är ett blandat vin som definieras av dess framställningsprocess mer än av den individuella terroir av vingårdsplatser eller egenskaperna hos specifika årgångar. Men det finns två kvalitetsklassificeringar i Champagne, baserat på kvaliteten på druvorna som odlas i varje by:
Premier cru: Champagner märkta med premier cru måste tillverkas helt av druvor från de 43 Grand Cru-klassade vingårdarna. Premier cru-vingårdar är av lägre kvalitet än grand cru.
Grand cru: Champagner märkta grand cru måste tillverkas helt av druvor från de 17 grand cru-klassade vingårdarna.

Vad har champagne för historia?

I regionen Champagne har man odlat vindruvor redan på 500-talet, men då handlade det om röda, stilla viner utan kolsyra och druvan var Pinot Noir. Dessa tidiga röda viner började ofta jäsa i flaskan, vilket skapade en hel del koldioxid som ibland kunde få flaskorna att explodera. Och det var då som man upptäckte bubbelvinet början av 1700-talet och på 1800-talet kom vinmakarna på hur de skulle kontrollera kolsyraprocessen för att skapa den champagne vi dricker idag.

Bildgalleri – Champagne Systembolaget

Visste du detta om Systembolaget och Champagne?

  • Visste du att två bokstäver som NM, RM,CM, RC, SR, ND, MA på champagneetiketten som anger vilken typ av producent (stort champagnehus, vin gjort av druvor, litet champagnehus…) som producerade den där Champagnen som även finns på Champagne Systembolagets hemsida.
  • Visste du att Systembolaget har champagner gjorda på 100% Chardonnay druva, Rose champagne och även champagner gjorda på röda druvsorter Pinot Noir och Pinot Meunier.
  • Visste du att Systembolagets champagnesortiment erbjuder champagner från brut zero till årgångschampagner.
  • Visste du att det finns ett system och regler för klassificiering av champagne typer såsom Vintage, Non-Vintage, prestige cuvee, rosechampagne, blanc de blanc, blanc de noir och no-dessage champagner.
  • Visste du också att det finns mer än 1000 champagner tillgängliga i Champagne Systembolagets webbutik.

Film om Champagne Systembolaget

No items found

Få exklusiva artiklar och nyheter – snabbt och kostnadsfritt

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

senaste artiklarna