Vintips till hälsosam mat

Alltför strikta dieter resulterar ofta i att du snabbt går upp i vikt igen. Antingen för att du inte lyckas hålla dieten eller för att kroppen ser till att lagra det lilla fett den får. Därför bör du banta med måtta – det gör både kropp och själ gladare! Du kan faktiskt unna dig goda måltider samtidigt som du håller igen på kalorierna, och ett glas vin eller två är gudskelov ett tillåtet tillbehör till maten!

Vi vet redan att vin är bra ur många hälsosynpunkter och att du med gott samvete kan unna dig något glas emellanåt. Men hur väljer du bäst vin till den hälsosamma mat du börjat äta? Nedan kommer några nyttiga tips från följande kategorier som förhoppningsvis kan ge dig middagsinspiration:

  • Fisk
  • Fågel
  • Vegetariskt

Fisk är otroligt nyttigt och optimalt om man vill gå ner några kilo eller bara äta hälsosamt i almänhet. Lax innehåller många nyttiga näringsämnen och är en rik källa på omega 3. Lax är en något fetare fisk och håller dig därför mätt länge. Ett tips är att äta ugnsbakad lax med sallad, och denna kan med fördel smaksättas med en läcker senapsmarinad. Till detta kan vi rekommendera ett vitt vin från Toscana, tillverkat på druvtypen vermentino.

Kyckling är bra mat ur många synpunkter: det är gott, smalt och billigt. Kyckling kan paras ihop med både vita och röda viner, beroende på maträttens smaker och tyngd. Asiatiska kycklingrätter innehåller ofta mycket grönsaker och andra nyttigheter såsom nötter. Till en wookad kycklingrätt med grönsaker och cashewnötter passar det utmärkt att välja en kalifornisk syrah.

Vegetarisk mat är inte bara billigt och bra för miljön utan även gott och nyttigt. En vegetarisk rätt kan med fördel innehålla bönor och linser för protein och mättnadskänsla, och till detta kan du gärna välja ett smakrikt vin med bäriga toner. Passande druvtyper att leta efter är montepulciano och sangiovese.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vinjournalen Nyhetsbrev

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Kommentera

senaste artiklarna
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •