Sociala mönster spelar tydligen en viktig roll i vilket vin du väljer. Undersökningen omfattade personer som fick svara på ett antal frågor om deras vanor, bakgrunder och personligheter och även på frågan om vilken av följande vintyper de föredrog:
- Rött
- Vitt
- Rosé
De som tyckte mest om rödvin tenderade att ha en lugn och avslappnad personlighet medan rosévinsälskarna var mer rastlösa, och de som valde vitt låg någonstans däremellan. Även socioekonomiska skillnader var uppenbara, då de som föredrog rödvin oftare hade universitetsutbildning eller motsvarande, var gifta och drack även oftare än de andra. Vitvinsdrickarna var de som var nöjdast med var de befann sig i karriären och hade inga starka ambitioner att klättra på karriärstegen.
När det kom till personlighetsdrag så beskrev rödvinsdrickare sig själva som självsäkra, avslappnade, starka och intelligenta. De som föredrog vitt vin använde ord som smart, blyg, tystlåten, praktisk och reserverad, och den sista gruppen ansåg sig själva vara högljudda och charmiga med varmt temperament.
Förutom dessa faktorer fanns det till och med skillnader i inkomst. Rödvinsdrickarna tenderade att tjäna mer, följt av vitvinsdrickarna som låg ett litet snäpp högre än rosédrickarna.
Undersökningen kom alltså fram till en hel del intressanta slutsatser. Om de stämmer eller ej kan vi inte veta, och undersökningen innefattade tyvärr inte oss svenska vinälskare. Men vi kan i alla fall hoppas att man öppnat nya dörrar för fortsatt forskning inom detta spännande område.