Stygga bakterier i vin – inte alls!

Utredare har tittat på hur väl bakterierna i vin förhåller sig till väggarna i mänskliga tarmen och i en studie kunnat isolera 11 bakteriestammar i vin, inklusive stammar av probiotika, bland annat lactobacillus och pediococcus bakterier som även finns i exempelvis yoghurt. Den viktiga pediococcus bakterien är förknippad med vinframställning. Just probiotika är levande organismer som ger hälsofördelar.

Alla bakterier i livsmedel måste kunna överleva i den fientliga miljön i mag-tarmkanalen när de utsätts för bland annat galla och magsaft, för att ha en positiv inverkan på människors hälsa. Man finner då inte bara att bakterier kan överleva men att de till och med kan jämföras med och även vara bättre för hälsan än flera av de andra bakterier i exempelvis yoghurt.

Tidigare hälsoundersökningar har rapporterat att de mest hälsosamma livsmedlen också är några av våra vanligaste mejeriprodukter, eftersom de har probiotiska egenskaper. De probiotiska egenskaperna hos vin liknar dem som kommer från livsmedel som mejeriprodukter såsom fermenterad mjölk eller yoghurt och torra korvar, och livsmedel av vegetabiliskt ursprung, såsom surkål och oliver, frukt, spannmål, kött eller fisk.

För säkerhets skull: de nya rönen innebär inte dock att man med fördel kan dricka mer än ett par glas vin om dagen kommer att ge dessa hälsofördelar. Måttlig konsumtion av vin definierar forskarna som två glas per dag

Frågor och svar:

Vilka bakterier har utredare isolerat i vin?

Utredare har isolerat 11 bakteriestammar i vin, inklusive stammar av probiotika, bland annat lactobacillus och pediococcus bakterier som även finns i exempelvis yoghurt.

Vad är probiotika?

Probiotika är levande organismer som ger hälsofördelar.

Kan bakterier i vin överleva i mag-tarmkanalen?

Ja, bakterier i vin kan överleva och till och med vara bättre för hälsan än flera av de andra bakterier i exempelvis yoghurt.

Vilka livsmedel har probiotiska egenskaper?

Livsmedel som mejeriprodukter såsom fermenterad mjölk eller yoghurt och torra korvar, och livsmedel av vegetabiliskt ursprung, såsom surkål och oliver, frukt, spannmål, kött eller fisk har probiotiska egenskaper.

Hur mycket vin kan man dricka för att få hälsofördelar?

Forskarna definierar måttlig konsumtion av vin som två glas per dag.

Vinguider relaterade till denna artikel

Vinjournalen.se Tips

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.