Är kändisstämpel lika med kvalitetsstämpel?

Medan Morberg sålde en halv miljon liter vin förra året och hälsogurun Fredrik Paulun lanserade nyligen sitt nya eko-vin. Att sätta sitt namn på vinetiketten verkar ha blivit big business även i Sverige. Idag finns det kläder, smycken, makeup och mängder av andra produkter om bär kändisstämpel. När kändisar sätter sitt namn på ett vin är det en bra affär för både kändisen och vinproducenten. När 600 flaskor av Pitts och Jolies vin Chateau Miraval Rose fanns tillgängliga för försäljning i mars förra året sålde alla flaskor slut inom bara några minuter. Det verkar vara ett utmärkt sätt att sälja vin när fansen står på kö för att köpa just det vinet som favoritartisten dricker. Men det har visat sig vara som att dra en lott. Du kan dra en nitlott. Långt ifrån alla kändisar har ett seriöst vinintresse. Vinstlotter, som Pitt och Julie, vars vin även utsågs till bästa rosé i världen av Wine Spectator eller Hollywood regissören Francis Ford Coppolas framgångsrika vinproduktion, verkar höra till de mer enstaka framgångssagorna.

I stort sett kan kändisar som lanserar sina viner delas in i två kategorier: de som etablerar sin egen vingård och de som investerar i en etablerad vingård för att producera ett vin efter egen smak. Några andra ”lånar” bara ut sitt namn till en vinproducent för en rejäl summa pengar. Inget av de tre alternativen är förstås en garanti för att vinet är bra.
Bland mer seriösa internationella kändisar med utmärkelser för sitt vin och stort intresse:

  • Brad Pitt and Angelina Jolie – Château Mirava, södra Frankrike
  • Francis Ford Coppola – Coppola Winery, Napa Valey, Kalifornien
  • Sam Neill – Two Paddocks , Central Otago, Nya Zeeland
  • Sting – Il Palagio, Italien
  • Cliff Richard – The Adega do Cantor Winery, Algarve, södra Portugal

Frågor och svar:

Är kändisstämpel alltid en garanti för att vinet är av hög kvalitet?

Nej, det är inte en garanti för att vinet är av hög kvalitet.

Vilka är några exempel på kändisar som har etablerat sin egen vingård?

Brad Pitt och Angelina Jolie med Château Mirava i södra Frankrike och Sting med Il Palagio i Italien.

Vilka är några exempel på kändisar som bara lånar ut sitt namn till en vinproducent?

Det finns kändisar som bara lånar ut sitt namn till en vinproducent för en rejäl summa pengar, men inget av de tre alternativen är en garanti för att vinet är bra.

Vilka är några exempel på kändisar med utmärkelser för sitt vin och stort intresse?

Francis Ford Coppola med Coppola Winery i Napa Valley, Kalifornien och Sam Neill med Two Paddocks i Central Otago, Nya Zeeland.

Varför är det en bra affär för både kändisen och vinproducenten att sätta kändisens namn på vinetiketten?

Det är en bra affär eftersom fansen står på kö för att köpa just det vinet som favoritartisten dricker.

Vinguider relaterade till denna artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.