
Bonnier Tidskrifter når över 70 procent av Sveriges kvinnor via sina varumärken, både magasin och digitalt. I undersökningen har 1 152 kvinnor mellan 25 och 64 år intervjuats om sina vanor, behov och syn på mat, livsmedel och matlagning.
Förutom hos mat- och dryckestidningarna Allt om mat, Lantliv mat och vin, Hembakat och Allt om vin är mat ett centralt ämne hos flera av de stora livsstilsvarumärkena som amelia, Tara, Damernas Värld, mama, M-magasin, Vi föräldrar, Family Living, Lantliv med flera. Vadd handlar det om? Jo, Sveriges kvinnliga influencers som bläddrar i stora receptdatabaser, recept som skrivs av kända matinspiratörer med starka åsikter.
Vi har försökt att matcha ett gott vin till varje ny trend! De sju största trenderna som syns i undersökningen är:
Ekologiskt

84 procent av kvinnorna i undersökningen säger att de köper ekologiska varor ibland eller ofta. Främsta skälet är att bidra till en bättre värld, men andra starka skäl är hälsan och smakar bättre. Det största hindret för att köpa ekologiskt uppges vara att det är för dyrt.
Vintips! Tenuta Vignega Ripasso Superiore 2013 | Italien |Corvina – Rondinella – Molinara – Oseleta | 3040 | 130 kr | Elegant spännande ekologiskt vin
”~” ”~”
Vegetariskt


Fler kvinnor i undersökningen vill äta mindre kött. Men det är framför allt de yngre som gör det. Fyra av fem kvinnor äter fortfarande kött i någon form ett par gånger i veckan och ytterligare 10 procent en gång i veckan. Intressant är att 4 av 10 kvinnor säger att de inte har något alternativ till kött. Yngre är dock mer medvetna om alternativen än äldre.
Vintips! Patchwork Marche Sangiovese Organic 2015 | Italien | Sangiovese – Merlot | 76750 | 78 kr | Smakrikt, fruktigt veganskt vin
”~” ”~”
Närodlat


Närodlat är en annan trend som ökar detta år. Det är det val de flesta anger under öppna svarsalternativ och svaret återkommer flera gånger i undersökningen. Svenska kvinnor vill enligt undersökningen i allt högre utsträckning ha mat som är hälsosam, färsk, fritt från tillsatser och ursprungsland är oerhört viktigt.
Vintips! Per Ols Vida | Sverige | Solaris | 78304 | 226 kr | Friskt och fruktigt närodlat
”~” ”~”
Handelns egna varumärken
Tidigare sågs handelns egna varumärken som billigare men med sämre kvalitet. Den inställningen har förändrats. Handelns egna varumärken står i dag för 25 procent av försäljningen. I undersökningen uppger 36 procent att de handlar butikens egna varumärken ofta och 57 procent svarar ibland. Anledningen uppges vara att det är prisvärt och anses hålla samma kvalitet som andra varor.
Vintips! Villa Mathilda Cuvée |Sverig | Solaris Siegerebe | 71372| 176 kr | Friskt, syrligt och aromatiskt vin

”~” ”~”
Digital matinspiration


Även om kokböcker fortfarande ligger i topp så är det de digitala inspirationskällorna som ökar mest. Mat- och livsmedelsmagasin ligger stadigt på 50 procent, medan kokböckerna minskar från runt 65 procent till under 50 procent. Vad som framförallt ökar är bloggar, vänner i sociala medier och inspirerande profiler i sociala medier.
Vintips! Adobe | Chile| Sauvignon Blanc | 2759 | 80 kr | Ungdomligt, friskt och fruktigt
”~” ”~”
Vi följer mattrender och dieter


Två av tre kvinnor säger att de följer mattrender. Vegetariskt är den största trenden. Men även olika sorters dieter och livsstilar, som LCHF, 5:2 och flexitarian är populära. Förra året svarade 30 procent att de följde en diet eller livsstil, i år är det 43 procent. En diet som ökar rejält är den klassiska tallriksmodellen – men med en vegetarisk twist.
Vintips! Corralillo | Chile | Syrah | 6446 | 100 kr | Drömvin, innevin, ekovin
”~” ”~”
Back to basic


Kvinnorna i undersökningen säger att de vill äta balanserat, inte extremt. Allt fler vill laga sin mat från grunden. Och det hänger enligt undersökningen inte bara ihop med vad de stoppar i sig, utan matlagningen ses som en kvalitativ paus i en annars stressig vardag.
Vintips! Françoise Bedel Entre Ciel et Terre | Frankrike | Pinot Meunier | 77411 | 435 kr | Balanserad, frisk naturchampagne