Unga vinkonsumenter vill ha snyggare etiketter
På Vinjournalen har vi tidigare skrivit om betydelsen av vinetiketter i marknadsföringen och ämnet slutar aldrig att fascinera.
Marianne McGarry Wolf, professor på California Polytechnic State University, har forskat kring hur konsumenter väljer ut vilken vinflaska de vill ha. I ett internationellt perspektiv är det ingen större skillnad när det gäller trender och uppfattningar, även om studien är gjord i USA. Om inte annat så kanske den amerikanska marknaden ligger något steg före.
Det kan vara tufft att välja bland tusentals vinmärken och dussintals olika typer av viner som står på hyllan. Men så tar man tag i den flaskan som tilltalar en mest utan att egentligen förstå varför. Nu har man forskat kring vad det är med en etikett som lockar majoriteten av vinkonsumenterna. Visste du att hälften av de bästsäljande vinerna en djurbild på etiketten? Och att även bilder på exempelvis bilar har en stark attraktionskraft? Konsumenterna tycker om alla etiketter så länge de är iögonfallande, unika, snygga och färgstarka.
Det allra tuffaste problemet som vinproducenter idag har är att locka till sig nya vindrickare ur milleniegenerationen, de som är födda mellan 1980 och 2000. Detta är en generation som är kräsen när det gäller snygg design, vilket förstås även gäller vinetiketten.
Detta villa man se på framsidans etiketter:
- en djurbild
- tufft typsnitt
- iögonfallande etikett
- enkel och lättläst
- utsmyckad
- kreativ och klassisk layout
- fängslande och färggrann
Det finns hopp när i alla fall hälften läser på baksidesetiketten och söker mer information.
Denna informationen vill man se på baksidan av flaskan:
- beskrivningar av smaker och aromer
- information och historia om vingården
- information om själva vinet, klimatet, terroir och regionen
- hemsida. instagram och andra platser på sociala media
- skämtsam eller romantisk information
- produktionsmetoder
Det mest spännande med forskningen är dock att den visar att designen och informationen kommer att utvecklas i takt med att vinet ännu mer går mot att inte enbart koppas ihop med mat utan att vin istället fokuseras mer som livsstilsprodukt. Vinet blir helt enkelt en upplevelse och inte enbart i matsalen. I framtiden kommer etiketterna säkert att återspegla detta.