När vinetiketten säger: köp, köp, köp!

När man står och tittar på vinhyllan med hundratals flaskor, kan man mycket väl gripas av panik. Vad ska man välja den här gången? Man tittar på olika typer av etiketter. Många tar den första flaskan med fin etikett och hoppas den är värd sitt pris, men vacker designad etikett betyder inte automatiskt att vinet är av bra kvalitet. Det finns olika, väl genomtänkta strategier för utformningen av vinetiketter. Färg, nyans, form, mönster i design kan framkalla en stark köplust hos konsumenten.

Färgerna talar förstås sitt tydliga språk. De flesta etiketter kommer att använda ljusa färger som rött, gult eller klarblått. Svarta etiketter sägs tydligen förhöja lyxkänslan, medan dödsstöten för ett vin verkar vara en mörkgrön etikett. Den som inte har en omfattande kunskap om regioner och druvor och vet vilket vin de vill ha, kan vara illa ute.

Känner du också att vissa etiketter framkallar en direkt avsky? Etiketter som kanske är barnsliga, banala och fula och du kanske ratar vinet enbart på grund av etiketten. Andra etiketter är vackra och tilltalande. Vi har alla olika preferens när det gäller det vi tycker är vackert. Ibland är det den franska etiketten med det fina Chateaunamnet eller den med lilla svarta katten. Eller kan det vara den strikta grafiska och typografiska designen? Etiketten med den konstnärliga bilden på, eller den trendiga med filmnamnet eller den som heter som ett datorprogram? Hur kan man egentligen förvänta sig att vinet smakar om det heter något trendigt med ”50 shades? Personligen skulle nog många springa åt andra hållet, men vi människor är ett suggestivt folk och vi brukar i många fall välja en produkt med ögat. De flesta vinälskare väljer sina viner som tur är efter druva, exempelvis en Riesling. Därefter tittar man på priset. Så varför ska producenter trixa och fixa med etikettens utseende? Kanske eftersom det handlar om marknadsföring och det finns detaljer som påverkar vårt val. Enligt The Goldstein Group visar studier, att det i genomsnitt bara tar fem sekunder att titta på förpackningen och välja ett vin och att ”rätt etikett” är ett subjektivt val och faktiskt påverkar oss. Nästan hälften, 46%, väljer flaska efter förpackning, bara 27% tittar på själva varumärket, druvan och regionen. Enbart 21% tittar på priset.

Även Wine Economics kom fram till liknande siffror i en undersökning som fokuserade på etikettens stil. Där blev resultatet att 39,5% tyckte att etiketten var det mest avgörande i valet av vin.
Bilderna, informationen, färgerna, typografin, formen på flaskan, förmedlar en känsla hos oss och skapar det vi förväntar oss av vinet.

Vad tycker du själv? Spelar etiketten verkligen en viktig roll när du väljer din vinflaska? Och hur många gånger har du köpt en flaska på grund av etiketten för att sedan aldrig köpa den igen eftersom du tyckte att den inte var god?

En vacker etikett kan nog övertyga dig att köpa en flaska en gång, men bara ett riktigt gott vin kommer att få dig att köpa det om och om igen.

Brunello di Montalcino Fattoi

Italienarnas egna favoritvin. Ett anrikt, lyxigt och framförallt farligt välsmakande vin som är perfekt till fina middagar. Upplev hjärtat av Toscanas traditioner med denna hänförande dryck. Det här är inget "vardagsvin" och vill man greppa smakens alla nyanser så kanske det är bäst att dricka vinet för sig.

Artikelnummer: 3097

Typ: Rött Vin, Vin

Producent: Az. Agr. Fattoi

Land: Montalcino (Toscana)

Alkohol: 14,5 % Vol %

Pris: 219 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött

Få exklusiva artiklar och nyheter – snabbt och kostnadsfritt

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna