När vinetiketten säger: köp, köp, köp!

När man står och tittar på vinhyllan med hundratals flaskor, kan man mycket väl gripas av panik. Vad ska man välja den här gången? Man tittar på olika typer av etiketter. Många tar den första flaskan med fin etikett och hoppas den är värd sitt pris, men vacker designad etikett betyder inte automatiskt att vinet är av bra kvalitet. Det finns olika, väl genomtänkta strategier för utformningen av vinetiketter. Färg, nyans, form, mönster i design kan framkalla en stark köplust hos konsumenten.

Färgerna talar förstås sitt tydliga språk. De flesta etiketter kommer att använda ljusa färger som rött, gult eller klarblått. Svarta etiketter sägs tydligen förhöja lyxkänslan, medan dödsstöten för ett vin verkar vara en mörkgrön etikett. Den som inte har en omfattande kunskap om regioner och druvor och vet vilket vin de vill ha, kan vara illa ute.

Känner du också att vissa etiketter framkallar en direkt avsky? Etiketter som kanske är barnsliga, banala och fula och du kanske ratar vinet enbart på grund av etiketten. Andra etiketter är vackra och tilltalande. Vi har alla olika preferens när det gäller det vi tycker är vackert. Ibland är det den franska etiketten med det fina Chateaunamnet eller den med lilla svarta katten. Eller kan det vara den strikta grafiska och typografiska designen? Etiketten med den konstnärliga bilden på, eller den trendiga med filmnamnet eller den som heter som ett datorprogram? Hur kan man egentligen förvänta sig att vinet smakar om det heter något trendigt med ”50 shades? Personligen skulle nog många springa åt andra hållet, men vi människor är ett suggestivt folk och vi brukar i många fall välja en produkt med ögat. De flesta vinälskare väljer sina viner som tur är efter druva, exempelvis en Riesling. Därefter tittar man på priset. Så varför ska producenter trixa och fixa med etikettens utseende? Kanske eftersom det handlar om marknadsföring och det finns detaljer som påverkar vårt val. Enligt The Goldstein Group visar studier, att det i genomsnitt bara tar fem sekunder att titta på förpackningen och välja ett vin och att ”rätt etikett” är ett subjektivt val och faktiskt påverkar oss. Nästan hälften, 46%, väljer flaska efter förpackning, bara 27% tittar på själva varumärket, druvan och regionen. Enbart 21% tittar på priset.

Även Wine Economics kom fram till liknande siffror i en undersökning som fokuserade på etikettens stil. Där blev resultatet att 39,5% tyckte att etiketten var det mest avgörande i valet av vin.
Bilderna, informationen, färgerna, typografin, formen på flaskan, förmedlar en känsla hos oss och skapar det vi förväntar oss av vinet.

Vad tycker du själv? Spelar etiketten verkligen en viktig roll när du väljer din vinflaska? Och hur många gånger har du köpt en flaska på grund av etiketten för att sedan aldrig köpa den igen eftersom du tyckte att den inte var god?

En vacker etikett kan nog övertyga dig att köpa en flaska en gång, men bara ett riktigt gott vin kommer att få dig att köpa det om och om igen.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

District 7 Pinot Noir

En läcker kalifornisk pinot noir from Monterey, USA. Vinet produceras av Scheid Family Wines, en av de mest dynamiska producenterna i området.

Artikelnummer: 6578

Typ: Rött Vin

Producent:Scheid Family Wines

Land: Monterey (Kalifornien)

Alkohol:13,5 % %

Pris:125 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET

Få exklusiva artiklar och nyheter – snabbt och kostnadsfritt

Jag godkänner villkoren

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

senaste artiklarna
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •