Hem » Vin Fakta » När vinetiketten säger: köp, köp, köp!

När vinetiketten säger: köp, köp, köp!

När man står och tittar på vinhyllan med hundratals flaskor, kan man mycket väl gripas av panik. Vad ska man välja den här gången? Man tittar på olika typer av etiketter. Många tar den första flaskan med fin etikett och hoppas den är värd sitt pris, men vacker designad etikett betyder inte automatiskt att vinet är av bra kvalitet. Det finns olika, väl genomtänkta strategier för utformningen av vinetiketter. Färg, nyans, form, mönster i design kan framkalla en stark köplust hos konsumenten.

Färgerna talar förstås sitt tydliga språk. De flesta etiketter kommer att använda ljusa färger som rött, gult eller klarblått. Svarta etiketter sägs tydligen förhöja lyxkänslan, medan dödsstöten för ett vin verkar vara en mörkgrön etikett. Den som inte har en omfattande kunskap om regioner och druvor och vet vilket vin de vill ha, kan vara illa ute.

Känner du också att vissa etiketter framkallar en direkt avsky? Etiketter som kanske är barnsliga, banala och fula och du kanske ratar vinet enbart på grund av etiketten. Andra etiketter är vackra och tilltalande. Vi har alla olika preferens när det gäller det vi tycker är vackert. Ibland är det den franska etiketten med det fina Chateaunamnet eller den med lilla svarta katten. Eller kan det vara den strikta grafiska och typografiska designen? Etiketten med den konstnärliga bilden på, eller den trendiga med filmnamnet eller den som heter som ett datorprogram? Hur kan man egentligen förvänta sig att vinet smakar om det heter något trendigt med ”50 shades? Personligen skulle nog många springa åt andra hållet, men vi människor är ett suggestivt folk och vi brukar i många fall välja en produkt med ögat. De flesta vinälskare väljer sina viner som tur är efter druva, exempelvis en Riesling. Därefter tittar man på priset. Så varför ska producenter trixa och fixa med etikettens utseende? Kanske eftersom det handlar om marknadsföring och det finns detaljer som påverkar vårt val. Enligt The Goldstein Group visar studier, att det i genomsnitt bara tar fem sekunder att titta på förpackningen och välja ett vin och att ”rätt etikett” är ett subjektivt val och faktiskt påverkar oss. Nästan hälften, 46%, väljer flaska efter förpackning, bara 27% tittar på själva varumärket, druvan och regionen. Enbart 21% tittar på priset.

Även Wine Economics kom fram till liknande siffror i en undersökning som fokuserade på etikettens stil. Där blev resultatet att 39,5% tyckte att etiketten var det mest avgörande i valet av vin.
Bilderna, informationen, färgerna, typografin, formen på flaskan, förmedlar en känsla hos oss och skapar det vi förväntar oss av vinet.

Vad tycker du själv? Spelar etiketten verkligen en viktig roll när du väljer din vinflaska? Och hur många gånger har du köpt en flaska på grund av etiketten för att sedan aldrig köpa den igen eftersom du tyckte att den inte var god?

En vacker etikett kan nog övertyga dig att köpa en flaska en gång, men bara ett riktigt gott vin kommer att få dig att köpa det om och om igen.

Frågor och svar:

Vilka faktorer påverkar konsumentens köplust när det gäller vinetiketter?

Färg, nyans, form, mönster i design kan framkalla en stark köplust hos konsumenten.

Vilka färger används oftast på vinetiketter?

Ljusa färger som rött, gult eller klarblått används oftast på vinetiketter.

Hur påverkar etikettens utseende konsumentens val av vin?

Enligt studier tar det i genomsnitt bara fem sekunder att titta på förpackningen och välja ett vin och ”rätt etikett” är ett subjektivt val och faktiskt påverkar oss. Nästan hälften, 46%, väljer flaska efter förpackning, bara 27% tittar på själva varumärket, druvan och regionen.

Är etiketten det mest avgörande i valet av vin enligt undersökningar?

En undersökning av Wine Economics visade att 39,5% tyckte att etiketten var det mest avgörande i valet av vin.

Spelar etiketten en viktig roll när man väljer vinflaska?

En vacker etikett kan nog övertyga dig att köpa en flaska en gång, men bara ett riktigt gott vin kommer att få dig att köpa det om och om igen.

Vinguider relaterade till denna artikel

Vinjournalen.se Tips

Château Pineraie Malbec
Château Pineraie Malbec
Pris:141 :-
Artikel nr:285201
Smak blåbär, ceder, fruktig, kaffe, kakao, lavendel, plommon, svarta oliver, fatkaraktär, enbär
Arom blåbär, ceder, enbär, fatkaraktär, kaffe, kakao, lavendel, plommon, svarta oliver, fruktig
Färg blå, mörk, lila
Mat som passar
lamm
nöt
vilt
Mer information
SortimentFasta sortimentetÅrgång2020DruvorMalbecAlkohol14 %AllergenerInnehåller: Sulfiter
Vinets karaktär
10 /12
Smakintensitet
10 /12
Strävhet
10 /12
Syra

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.