Intervju: Vilka utmaningar tampas en liten portugisisk vingård med?

”Här lever hela familjen. Alla är engagerade och involverade i vingården in i minsta detalj.”

João Nuno Ataíde, huvudansvarig på vingården Monte da Raposinha, i Alentejo i Portugal, berättar gärna om släktgården, vinframställningen och framtidsdrömmarna för en mindre producent. Både gården och företaget heter Monte da Raposinha. Målet är och har alltid varit att enbart framställa goda kvalitetsviner.

Hur lyckas man med det och vilka är de dagliga utmaningarna när en mindre vinproducent vill lämna ett avtryck inom branschen?

– Hela familjen engagerar sig i gården och är involverade in i minsta detalj i hela vinframställningen, från skörd till flaska. Renommerade vinmakare i branschen som Susana Esteban och António Cavalheiro ger oss möjlighet att producera typiska och unika röda och vita viner.

Släktgården har funnits sedan slutet av artonhundratalet och företaget bildades 2004. Den första skörden kom 2007. Idag producerar man cirka 100 000 flaskor per år. Det var pappan, Nuno och hans enorma passion för vin som startade det hela.

– Jag tycker att vi på ganska kort tid har lyckats bra med att bygga upp ett förtroende hos våra konsumenter och även lyckats få erkännande för det.

Det är alltid en utmaning att producera olika viner på de druvor som är typiska för regionen som exempelvis druvorna Touriga Nacional, Aragones och Trincadeira och samtidigt hålla en bra klass på vinerna. Syrah och Alicante Bouschet är de internationella druvorna som vinmakarna på Monte da Raposinha odlar, samt de inhemska vita druvorna Arinto och Antão Vaz och internationella Chardonnay och Sauvignon Blanc.

Jag är fascinerad av utvecklingen och tror att Portugals viner kan utvecklas än mer genom att använda fler portugisiska druvsorter och hitta potentialen med varje, specifik druvsort.

Portugal, med sina mer än 250 inhemska druvor och sin terroir, är ett otroligt land att tillverka vin i.

– Men det är också ett litet land, säger João.

– Vinmakeri är en magisk värld att utveckla och upptäcka. Här finns vinproducenter och viner som får mer och mer personlighet och karaktär för varje år som går och med varje skörd. Den globala marknaden förändras ju hela tiden och vi med den. Idag ser jag en väldigt bra möjlighet för portugisiska viner att konkurrera på världsmarknaden, visa att vi kan göra viner av god kvalitet och få uppskattning för det.

João har massor av framtidsdrömmar och planer för familjens vingård. Även om kvaliteten förstås står högst på listan, så vill man även i framtiden kunna bygga ut och, vem vet, kanske öppna upp för vinturism.

– Men just nu får vi hålla fokus på att göra ett bra, kontinuerligt arbete. Resten tror jag blir ett naturligt steg i framtiden.

En liten producent måste kunna konkurrera prismässigt på marknaden. Det är en ständig balans mellan utgifter och intäkter för en mindre producent.

– I Portugal kan man hitta gott vin för mindre än 5 euro. Det är förstås en utmaning för oss små producenter att inte slås ut på vägen, tills ekonomin vänder igen. För närvarande exporterar vin till Sverige, Brasil, Kina, Angola, Spanien, Tyskland, Nederländerna …

I Sverige lanseras nu det fräscha, friska och fruktiga Monte da Raposinha 2012. Viner har en bra struktur och balans eftersom det lagras i 12 månader på franska ekfat.

Vi hoppas och tror att det kommer att passa den svenska marknaden. Spännande att se förstås, vad ni svenska konsumenter tycker och om våra viner kan motsvara er vinsmak.

Det finns en liten räv på företagets logotyp och ”Raposinha” betyder liten räv på portugisiska.

– Det var min morfar, som tidigare ägde gården, och som kallade min mor för Raposinha, när hon var liten. Vi har behållit namnet, dels för att det har en betydelse inom familjen men även för att hedra minnet av honom.

Provsmaka! (finns i standardsortiment)

Monte da Raposinha 2012 (nr 2508) 99 kr

  • Alkoholhalt 14,5 %
  • Smak Mycket fruktig, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av björnbär, plommon, lavendel, skogshallon, svartpeppar och choklad med en arom som även har noter av choklad och stjärnanis.
  • Färg Mörk, blålila färg.
  • Leverantör Concealed Wines AB
  • Producent Monte da Raposinha
  • Druvor: Touriga Nacional, Syrah och Alicante Bouschet
  • http://www.montedaraposinha.com/
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Få exklusiva artiklar och nyheter – snabbt och kostnadsfritt

Jag godkänner villkoren

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

senaste artiklarna
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •